• یکشنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93092313242

افزایش دوام و کارایی آسفالت‌ در مسیرهای پرتردد با دستاورد محققان دانشگاهی

افزایش دوام و کارایی آسفالت‌ در مسیرهای پرتردد با دستاورد محققان دانشگاهی

محققان کشورمان با استفاده‌ی همزمان از نانوذرات و الیاف موفق به افزایش مقاومت و عمر مفید آسفالت‌ شدند.

محققان کشورمان با استفاده‌ی همزمان از نانوذرات و الیاف موفق به افزایش مقاومت و عمر مفید آسفالت‌ شدند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، رامین بیات، کارشناس ارشد عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان و محقق طرح اظهار کرد: استفاده از روش‌های مختلف در جهت بهبود خواص و عملکرد آسفالت، همواره از دغدغه‌های مهندسان راه بوده است. به کارگیری نانومواد و الیاف راه حل جدیدی است که در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای را به خود اختصاص داده است. در این پژوهش اثر حضور همزمان نانوذرات رس و الیاف پلی پروپیلن بر مشخصات فنی لایه‌ی توپکای روسازی آسفالتی (لایه آسفالتی در تماس با چرخ‌های ناوگان عبوری) مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان این که در این پژوهش استفاده از این ترکیب و تأثیر آن بر مشخصات مکانیکی و فیزیکی آسفالت بررسی و درصد بهینه‌ی آن گزارش شده است، تاکید کرد: نتایج این طرح می‌تواند در راستای افزایش عمر مفید آسفالت و مقاومت آن در برابر خرابی‌ها به کار رفته و نهایتاً هزینه‌های ناشی از تعمیر و نگهداری را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

به گفته‌ی بیات، در این تحقیق جهت دستیابی به ترکیبی بهینه، عوامل مختلفی همچون تغییرات مقاومتی و روانی و دیگر مؤلفه‌های فنی مورد انتظار بر اثر حضور این مواد ارزیابی شده‌ که نتایج حاکی از افزایش مقاومت و در عین حال کاهش روانی آسفالت بودند.

وی در ادامه افزود: در این پژوهش درصد بهینه‌ای از مقادیر نانوذرات و الیاف موجود در آسفالت معرفی شده که در عین تأمین تمام مشخصات فنی، در حدود مشخصات آیین‌نامه‌ی روسازی آسفالت ایران نیز قرار دارد. با توجه به این نتیجه، استفاده از این درصد بهینه در مسیرهایی با رفت و آمد بالا در جهت افزایش عمر روسازی توصیه می‌شود.

محقق طرح تصریح کرد: وجود نانوذرات رس سبب پر شدن فضای بین دانه‌های درشت قیر شده و در نتیجه افزایش ثبات و قابلیت فشرده‌سازی و تحمل بار آسفالت را در پی دارد. از طرفی با وجود الیاف پلی پروپیلن نیز دوام آسفالت افزایش می‌یابد. با این حال افزایش بیش از اندازه‌ی این مواد موجب کاهش شدید روانی آسفالت خواهد شد. لذا برای جلوگیری از این امر باید از ترکیب درصدی بهینه استفاده کرد که موفق به دستیابی به این ترکیب شده‌ایم..

نتایج این تحقیقات که حاصل همکاری دکتر محسن زاهدی، عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه و رامین بیات، کارشناس ارشد عمران از دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان است، در مجله‌ی بین‌المللی Academic Research به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha