• سه‌شنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۳ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93091106910

تصمیم جدید ترکیه

کامیون‌های ایرانی فقط با 50 لیتر گازوییل وارد ترکیه شوند!

کامیون‌های ایرانی فقط با 50 لیتر گازوییل وارد ترکیه شوند!

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران گفت: در پی توافقات صورت‌گرفته بین دو کشور مبنی بر پلمپ کامیون‌های ترک در مرز ایران از روز گذشته، ترکیه در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرده که کامیون‌های ایرانی فقط می‌توانند 50 لیتر گازوئیل در باک‌های خود داشته باشند و نباید با بیشتر از این میزان وارد خاک ترکیه شوند.

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران گفت: در پی توافقات صورت‌گرفته بین دو کشور مبنی بر پلمپ کامیون‌های ترک در مرز ایران از روز گذشته، ترکیه در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرده که کامیون‌های ایرانی فقط می‌توانند 50 لیتر گازوئیل در باک‌های خود داشته باشند و نباید با بیشتر از این میزان وارد خاک ترکیه شوند.

مسعود دانشمند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در پاسخ به این سوال که کامیون‌های ایرانی چگونه می‌توانند با 50 لیتر گازوئیل در خاک ترکیه تردد کنند گفت: طبیعی است که کامیون‌ها مجبورند از گازوئیل آزاد به نرخ 7000 تومان در ترکیه خرید کنند و این موضوع در تقابل با پیشنهاد ایران مبنی بر پلمپ کامیون‌ها در مرز ایران بود.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف کامیون‌های ترک که نخواهند باکهای خود را در مرز ایران پلمپ کنند و از طرفی محموله‌ای نیز برای تهران داشته باشند گفت: این کامیون‌ها باید به اجبار بار خود را در مرز ایران تخلیه کرده و محموله را با استفاده از کامیون‌های ایرانی به شهرهای دیگر برسانند که البته این کار باید با هزینه خودشان صورت می‌گیرد.

دانشمند در عین حال تاکید کرد: مشکل بین ایران و ترکیه با این‌گونه رفتارهای دوگانه قابل حل نیست؛ ما فکر می‌کنیم باید بخش خصوصی ایران و ترکیه با یکدیگر گفت‌وگو کرده و مشکل را حل کنند.

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت ترکیه مسلط و مسوول بخش حمل‌ونقل نبوده و بخش خصوصی در این حوزه ارجحیت دارد افزود: این در حالی است که متاسفانه در ایران، دولت مسلط بر حمل‌ونقل است و تا زمانی که بخش خصوصی دو کشور با یکدیگر به گفت‌وگو ننشینند مشکل حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: مادامی‌ که دولت ما با دولت ترکیه صحبت می‌کند و با توجه به اینکه دولت ترکیه تسلط کامل را در بخش حمل و نقل ندارد و مسوول آن بخش خصوصی است، آن را به بخش خصوصی خود ارجاع می‌دهد و این پارادوکس قابل حل نخواهد بود.

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران در عین حال تاکید کرد: دولت ایران باید بپذیرد اختیارات این موضوع را به بخش خصوصی بسپارد و بخش خصوصی این آمادگی را دارد با طرف ترکی به گفت‌وگو نشسته و این مشکل را حل کند.

وی در عین حال افزود: با توجه به این موضوع کندی روند واردات و صادرات را در مرز بازرگان شاهدیم و این مشکلاتی را موجب شده است.

به گزارش ایسنا، تردد کامیون‌های ترانزیتی ایران و ترکیه‌ بین دو کشور طی دو ماه گذشته به دلیل اختلافات دو طرف بر سر دریافت مابه التفاوت قیمت سوخت با مشکلاتی همراه بوده و روز گذشته رسانه‌های ترکیه مدعی شدند که ایران به طور یک طرفه مرز را به روی تریلی‌های این کشور بسته است؛ اما معاون وزیر راه و شهرسازی با رد ادعای رسانه‌های ترکیه، می‌گوید که بسته شدن مرز به روی کامیون‌های ترازیتی ترکیه به هیچ وجه صحت ندارد.

داوود کشاورزیان به ایسنا گفته که چنین تصمیمی به هیچ وجه اتخاذ نشده و ما فقط براساس درخواست مقامات ترکیه به جای وضع عوارض جدید قصد پلمپ باک‌ کامیون‌های آن‌ها را داشتیم، اما متاسفانه به دلیل نبود محل پلمپ روی باک‌ها توقفی در تردد آن‌ها ایجاد شده که امیدواریم با آمادگی آن‌ها تردد به حالت قبلی بازگردد.

به گفته وی در حال حاضر هیچ گونه منعی برای رفت و آمد کامیون‌های ترکیه و هیچ کشوری دیگری به جز رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha