معاون وزیر راه و شهرسازی با رد ادعای رسانههای ترکیه، میگوید بسته شدن مرز به روی کامیونهای ترازیتی ترکیه به هیچ وجه صحت ندارد.
به گزارش ایسنا، تردد کامیونهای ترانزیتی ایران و ترکیه بین دو کشور طی دو ماه گذشته به دلیل اختلافات دو طرف برسر دریافت مابه التفاوت قیمت سوخت با مشکلاتی همراه بوده و روز گذشته رسانههای ترکیهای مدعی شدند که ایران به طور یک طرفه مرز را به روی تریلیهای این کشور بسته است.
داوود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری کشور در گفتوگو با ایسنا، با رد این موضوع گفت: چنین تصمیمی به هیچ وجه اتخاذ نشده و ما فقط براساس درخواست مقامات ترکیه به جای وضع عوارض جدید قصد پلمپ باک کامیونهای آنها را داشتیم، اما متاسفانه به دلیل عدم وجود محل پلمپ روی باکها توقفی در تردد آنها ایجاد شده که امیدواریم با آمادگی آنها تردد به حالت قبلی بازگردد.
وی افزود: در حال حاضر هیچ گونه منعی برای رفت و آمد کامیونهای ترکیه و هیچ کشوری دیگری به جز رژیم صهیونیستی وجود ندارد.
کشاورزیان گفت: در چارچوب موافقتنامه حمل و نقل جادهای بین دو کشور طرفین باید هیچ عوارضی از یکدیگر نگیرند مگر در مواردی نظیر مابه التفاوت قیمت سوخت که در توافق قید شده است.
وی افزود: از آنجا که در کشور ما قیمت سوخت از قیمتهای جهانی خیلی پایینتر است، در سالهای گذشته رقمی را به عنوان مابه التفاوت قیمت سوخت از کامیونهای ترکیهای دریافت می کردیم و آنها مجاز بودند همانند یک شهروند ایرانی سوخت گیری کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سالهای اخیر با افزایش سهم ناوگان ایرانی در حمل و نقل، طرفهای ترکیهای نسبت به پرداخت مابه التفاوت اعتراض داشتند و می گفتند ما سوخت نمی خواهیم و با باک پر میآییم و شما باک کامیونهای ما را پلمپ کنید.
کشاورزیان خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات پلمپ کردن و شکست تجربه قبلی در سالهای گذشته ما این موضوع را قبول نمی کردیم.
وی افزود: از این روز آنها به زعم خود رفتار متقابلی ارائه کرده و از ما عوارض تفاوت قیمت سوخت گرفتند در حالی که سوختی به کامیون داران ما نمی دادند و این پول عوارض تلقی می شد. ما حق داشتیم رفتار متقابلی داشته باشیم.
رییس سازمان راهداری کشور خاطرنشان کرد: آنها سپس عوارض خود را دو برابر کردند اما از آنجا که این رفتارها مغایر روابط دو جانبه و تصمیمات کلان برای توسعه روابط دو کشور بود پیشنهاد خود آنها مبنی بر پلمپ کامیونهای ترکیهای را بررسی کردیم.
کشاورزیان افزود: از حدود 40 روز قبل به طرف ترکیهای اعلام کردیم که از اول دسامبر کامیونهای آن ها را پلمپ خواهیم کرد اما متاسفانه از روز گذشته (اول دسامبر) که قصد پلمپ داشتیم به رغم اطلاع رسانی ما و به رغم این که خودشان همیشه اعلام می کردند ماشینهای ما را پلمپ کنید نه تنها با باک خالی به ایران آمده بودند بلکه باکها جانمایی پلمپ نداشت.
وی گفت: طی دو ماه گذشته دو طرف به ازای هر صد کیلومتر تردد کامیونها 50 یورو عوارض از یکدیگر دریافت می کردند ما در مقابل با آن ها سوخت ارزان 500 تومانی می دادیم ولی آن ها سوختی به ما نمی دادند و ما حق داشتیم عوارض دیگری وضع کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ترکها همیشه ماشینهای ما را پلمپ می کردند تا کامیون داران سوخت را به قیمت بالا در کشور آنها نفروشند.
کشاورزیان گفت: مساله پلمپ کامیون ها در کشور تفاوت زیادی دارد کامیون داران ما برای رفتن تا ترکیه به سوخت خود احتیاج دارند و آن را نمی فروشند درحالی که به دلیل پایین بودن قیمت سوخت در ایران آنها می توانند پلمپ را بشکنند از مجاری غیر رسمی سوخت گیری کنند یا باک اضافی بزنند که نه تنها ایمنی تردد را به خطر می اندازد بلکه فساد به همراه دارد و ایستایی مرز را بالا می برد.
رییس سازمان راهداری کشور همچنین درباره بحث دریافت ویزا از ترانزیتهای ایرانی از سوی روسیه نیز گفت: کامیونهای ایرانی برای ورود به روسیه همیشه نیاز به ویزا داشتند و تصمیم تازهای از طرف آنها گرفته نشده است. به علاوه حجم ترانزیت ما با روسیه خیلی کم است.
انتهای پیام
نظرات