مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام این خبر که سومین مرحله تحقیقات شیوع شناسی در جمعیت دانش آموزی از اوایل آذرماه در 31 استان کشور آغاز شده است گفت: پیشبینی میکنیم تا اوایل خردادماه بتوانیم دادهها را از سراسر کشور جمعآوری و نتایج را رسما در سال 94 اعلام کنیم.
حمید صرامی در گفتوگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه نخستین تحقیقات شیوعشناسی اعتیاد در جمعیت دانشآموزی در سال 81 انجام شد، گفت: در آن مقطع سوءمصرف موادمخدر در دانشآموزان سوم راهنمایی تا چهارم دبیرستان رصد و مشخص شد شیوع مصرف در میان این دانشآموزان نیم درصد است.
وی افزود: تحقیقات شیوعشناسی دوم در سال 1390 و در میان دانشآموزان سوم راهنمایی و چهارم دبیرستان انجام و براساس آن مشخص شد که سوءمصرف مواد در دانشآموزان از نیم درصد به یک درصد رسیده است.
مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه نیازمند تحقیقات شیوعشناسی جدید هستیم، گفت: سومین تحقیقات شیوع شناسی پس از هماهنگی با مسوولان ارشد آموزش و پرورش و رسیدن به توافقات نهایی از اوایل آذرماه در 31 استان کشور با همکاری مرکز مطالعات وزارت آموزش و پرورش و دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر آغاز شده است.
صرامی اظهار کرد: پیشبینی میکنیم تا اوایل خردادماه بتوانیم دادهها را از سراسر کشور جمعآوری و نتایج را رسما در سال 94 اعلام کنیم.
به گفته وی، مواردی از جمله سوءمصرف سیگار و قلیان به عنوان دروازههای ورودی اعتیاد، مواد مخدر سبک چون تریاک، مخدر سنگین چون هروئین، مواد مخدر توهمزا چون حشیش و آمفتامینها چون شیشه در این پیمایش مورد بررسی قرار میگیرند.
مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه موضوع نگرانکننده این است که بر اساس این تحقیقات، اطلاعات 50 درصد دانشآموزان به طور میانگین درباره اعتیاد اطلاعات پایینی بوده و این یک زنگ خطر است، اظهار کرد: باید همه ظرفیتهای مدرسه در این حوزه رشد پیدا کند.
صرامی با بیان اینکه البته امسال مطالبی درخصوص پیامدهای اعتیاد در کتب درسی دانشآموزان پایه هفتم و هشتم وارد شد، گفت: این میزان از اطلاعرسانی کافی نیست و باید از یک میلیون کادر آموزشی وزارت آموزش و پرورش بیشتر استفاده کرد تا متناسب با سن تقویمی و عقلی دانشآموزان مسائلی را در حوزه اعتیاد به آنها منتقل کنند.
وی ادامه داد: البته دامنه آموزش معلمان نیز باید گسترش یابد. همچنین باید از ظرفیت والدین دانشآموزان استفاده کنیم.
انتهای پیام
نظرات