• دوشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93081909073
  • خبرنگار : 71452

درمان آسیب‌های مغزی ناشی از پارکینسون با سلول‌های بنیادی

درمان آسیب‌های مغزی ناشی از پارکینسون با سلول‌های بنیادی

نتایج تحقیقات صورت گرفته توسط محققان سوئدی نشان می‌دهد، سلول‌های بنیادی از توانای درمان آسیب‌های مغزی ناشی از پارکینسون برخوردار هستند.

نتایج تحقیقات صورت گرفته توسط محققان سوئدی نشان می‌دهد، سلول‌های بنیادی از توانای درمان آسیب‌های مغزی ناشی از پارکینسون برخوردار هستند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، بیماری پارکینسون در اثر از بین رفتن سلول‌های عصبی در مغز که مسئول تولید هورمون دوپامین هستند، روی می‌دهد؛ این هورمون مغزی به کنترل خلق و خو و حرکت کمک می‌کند.

هنوز روشی برای درمان این بیماری توسعه نیافته است، اما استفاده از برخی داروها و تحریک مغز به کاهش علائم بیماری کمک می‌کند.

محققان دانشگاه لوند با انجام آزمایش بالینی بر روی موش‌ها، به یک دستاورد مهم در درمان موثر بیماری پارکینسون دست پیدا کردند.

در این تحقیق، محققان اقدام به کشتن نورون‌های تولیدکننده دوپامین در بخشی از مغز موش‌ها کردند؛ سپس سلول‌های بنیادی جنینی انسان به نورون‌هایی تبدیل شدند که قادر به تولید دوپامین بودند؛ نورون‌های جدید به مغز موش‌ها تزریق شدند و شواهدی از معکوس شدن بیماری پارکینسون در حیوانات مشاهده شد.

هنوز هیچ آزمایش بالینی انسانی با استفاده از نورون‌های تولید شده از سلول‌های بنیادی انجام نشده است، اما محققان از امکان انجام این آزمایش تا سال 2017 خبر می‌دهند.

چند سال قبل یک روش درمانی مشابه بر روی تعداد محدودی از بیماران انجام شد که شامل گرفتن بافت از جنین‌های سقط شده برای درمان آسیب مغزی بود؛ این آزمایش باتوجه به نتایج مختلف متوقف شد، اما در یک سوم از بیماران این سلول‌های مغزی جنینی تا 25 سال دارای عملکرد بودند.

نتایج تحقیقات صورت گرفته توسط محققان سوئدی می‌تواند به انجام آزمایش بالینی بر روی انسان در آینده نزدیک منجر شود، اما پیش از آن باید به سوالات متعددی در خصوص این فرآیند درمانی پاسخ داده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha