• جمعه / ۱۶ آبان ۱۳۹۳ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 93081607187
  • خبرنگار : 71368

معاون ستاد سوخت خبر داد

حذف 6 میلیون کارت سوخت

حذف 6 میلیون کارت سوخت

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت، جزئیات طرح صرفه جویی در مصرف بنزین روزانه را تشریح کرد.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت، جزئیات طرح صرفه جویی در مصرف بنزین روزانه را تشریح کرد.

مهندس حسین هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار«شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در تشریح جزئیات این خبر به حذف ۶ میلیون کارت هوشمند سوخت در راستای ساماندهی مصرف بنزین در کشور پرداخت و گفت: با حذف ۶ میلیون کارت سوخت از مجموع ۲۴ میلیون کارت هوشمند صادره در کشور مصرف بنزین یارانه‌ای در ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار لیترکاهش داشته است.

وی با تشریح جزئیات ابطال این تعداد کارت سوخت افزود: این کار که رویکرد غیرقیمتی داشت، از زمستان پارسال آغاز شد و در قالب آن، کارت بنزین ۶ میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت ابطال یا سهمیه ویژه آنها به سهمیه معمولی تبدیل شد و در نتیجه میزان مصرف بنزین در کشور به شکل قابل توجهی کاهش یافت.

هاشمی با اشاره به اینکه از سال ۹۱ مصرف بنزین روند افزایشی داشت و در آذرماه سال ۹۲ هم شاهد افزایش ذرات معلق در هوا بودیم که مجبور به اجرای این طرح شدیم، خاطرنشان کرد: پس از بررسی شبکه تخصیص بنزین یارانه‌ای، به کارت‌های سوختی برخورد کردیم که متعلق به موتورسیکلت‌های سرقت شده، اسقاطی یا توقیف شده بود که تمامی این کارتها تعیین تکلیف شدند.

وی افزود: همچنین برای ابطال حدود ۴۰۰تا ۵۰۰هزار کارت سوخت موتورسیکلت‌هایی با سن کارکرد ۱۵تا ۲۵سال، مهلت تعیین شد و به مرور زمان سهمیه سوخت آنها ابطال شد و به موازات آن تکلیف ۵ میلیون و ۳۱۴هزار موتورسیکلت فرسوده یا فاقد پلاک ملی که هنوز با پلاک قدیمی تردد می کنند، مشخص شد.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت در خصوص تعیین وضع کارت سوخت موتورسیکلت هایی که فاقد پلاک ملی هستند، اذعان داشت: اگر موتورسیکلتی عمری زیر ۱۰سال دارد و به دلیل نداشتن پلاک ملی، کارت سوخت اش باطل شده، می تواند با مراجعه به مراکز شماره گذاری مراجعه کرده و اقدام به دریافت پلاک ملی کند و دارنده موتورسیکلت در صورتی که زمانی بیش از ۲ماه تا رسیدن به عمر ۱۰ساله موتورسیکلت وجود دارد، می تواند با مراجعه به پلیس +۱۰درخواست صدور کارت سوخت مجدد کند.

به گفته وی همین کار در مورد سهمیه بنزین ۲۶ هزار دستگاه خودرو درآموزشگاه های رانندگی انجام گرفت. یعنی آموزشگاه‌های رانندگی که فقط یک خدمت ارائه و در قبال آن هزینه دریافت می کنند، از این به بعد سهمیه ویژه ای نمی گیرند، درصورتی که آنها قبلاً همانند آژانس ها سهمیه سوخت ویژه دریافت می کردند.

معاون ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت افزود: از ابتدای سال هم طی جلسات متعدد که در ستاد حمل و نقل سوخت با متولیان حمل و نقل درون شهری و برون شهری برگزار شد، ضمن پالایش اطلاعات، ۱۰۰هزار کارت سوخت مربوط به موسسات اتومبیل کرایه در آژانس‌ها از سهمیه ماهانه ۳۰۰ لیتر به ۶۰ لیتر تقلیل و به سهمیه خودرو شخصی تبدیل شدند. براساس گزارش نهادهای نظارتی، بخشی از کارت های سوخت صادر شده برای آژانس های کرایه اتومبیل در اختیار افرادی قرار گرفته است که هیچ نقشی در جابجایی مسافر ندارند. یعنی افرادی که پیش از این در آژانس های مسافربری فعالیت داشتند، پس از خروج از این مراکز هنوز از سهمیه بنزین یارانه ای آژانس استفاده می کردند.

وی افزود: همین برنامه را در آینده برای وانت بارها خواهیم داشت. زیرا بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار کارت سوخت با سهمیه ویژه برای وانت بار در کشور وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنها در شبکه حمل و نقل عمومی فعال نیستند. بنابر این ضرورتی ندارد که سهمیه ویژه سوخت دریافت کنند.

وی از توقف رانت در تخصیص سهمیه بنزین و سوءاستفاده از کارت های هوشمند سوخت به عنوان یکی از دستاوردهای اجتماعی نام برد و گفت: با اجرای بزرگترین طرح مدیریت سوخت در کشور، بدون انجام سرمایه‌گذاری جدید مصرف بنزین کشور کاهش یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۲۱:۳۱

به نظر من بهاي سوخت بايد افزايش پيدا کنه با قيمت‌هاي کشور هاي حوزه خليج فارس . سه حُسن داره جلو قاچاق گرفته، ميشه بدون هيچ هزينه اي ترافيک کاهش چشمگير پيدا مي کنه و الودگي هوا کم ميشه و با اون درامدش خرج فضاي سبز و ورزش و نوسازي و افزايش وسائل حمل ونقل عمومي بشه و قيمت اب هم در شهرهاي بزرگ مثل تهران اصفهان شيراز مشهد کرمان اروميه تا سه برابر افرايش پيدا کنه و مشترکين پرمصرف هر دوره دوماهه ازسقف يک ميليون تا 10 ميليون جريمه بشن به نظرم هزينه زندگي رو بايد تو شهرهاي بزرگ بايد افزايش داد تا شاهد مهاجرت از شهرهاي کوچک و روستاها به شهرهاي بزرگ نباشيم