• دوشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 93080502315
  • خبرنگار : 71474

نگاهی به اهمیت قرارداد جدید بویینگ با ایران

نگاهی به اهمیت قرارداد جدید بویینگ با ایران

شرکت هواپیماسازی بویینگ چند روز قبل در اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد پس از 35 سال با یک شرکت هواپیمایی ایرانی یک قرارداد اقتصادی امضا کرده است.

شرکت هواپیماسازی بویینگ چند روز قبل در اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد پس از 35 سال با یک شرکت هواپیمایی ایرانی یک قرارداد اقتصادی امضا کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این خبر از آن جهت اهمیت داشت که پس از به نتیجه رسیدن توافقات ژنو و چند ماه مذاکره این نخستین گام عملی از کنار رفتن تحریم‌ها از فضای اقتصادی و صنعت هوایی ایران بود.

طبق اعلام بویینگ این قرارداد که با ایران ایر به عنوان بزرگترین شرکت هواپیمایی ایران بسته شده ارزشی معادل 120 هزار دلار دارد و طبق مفاد این توافق نامه این شرکت به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قطعاتی مانند چارت، نمودار و دیتای پرواز فروخته است.

با توجه به بازار گسترده شرکت بویینگ و درآمد و گردش مالی چندین میلیون دلاری این شرکت در قراردادهای اقتصادی خود این رقم به هیچ عنوان محسوس نیست.

از سوی دیگر و با توجه به این که طبق اعلام بویینگ کلیه فروش این شرکت به ایران ایر در حوزه چارت و دیتای پرواز خلاصه شده بسیاری معتقدند این قرارداد تاثیر چندانی در روند کنونی صنعت هواپیمایی ایران نخواهد داشت.

اما سوال اینجاست که آیا واقعا این قرارداد می‌تواند تغییر محسوس در صنعت هوایی ایران ایجاد کند یا تنها به این دلیل که پس از 35 سال اتفاق افتاده امری مثبت و خبری شده است؟

با توجه به بالا بودن تعداد هواپیماهای زمین گیر هواپیمایی ایران قطعا نیاز به قطعات جدید و موتورهای نو هواپیما در این صنعت بیش از هر چیز احساس می شود.

از این رو اگر بنا است قراردادهای اقتصادی کشور با شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی تغییر مشخصی در روند نقل و انتقالات هوایی ایران ایجاد کند این مسائل باید به حوزه قطعات ارتباط قطعی پیدا کند.

هر چند به گفته یک مقام آگاه حتی این قرارداد از نظر اقتصادی کوچک که تنها شامل دیتاهای پرواز می‌شود نیز در کنار اهمیت سیاسی و اقتصادی که دارد در امنیت پرواز نیز تاثیر بسزایی دارد.

این مقام در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: کلیه مسائلی که در حوزه عملیات هوانوردی مطرح می‌شوند در میزان امنیت و ایمنی پروازها نقش بسزایی دارند، از این رو نمی توان به قرارداد شرکت بویینگ با ایران ایر به عنوان یک حرکت نمادین نگاه کرد بلکه حتی این دیتاهای پرواز نیز می توانند تاثیر مثبتی در ایمنی پروازهای داخلی ایران داشته باشند.

هر چند تاکنون هیچ یک از مقامات رسمی ایران در رابطه با قراردادهای جدید با شرکت‌های هواپیمایی بزرگ در جهان اظهارنظر خاصی نکرده‌اند، اما به نظر می رسد رسانه‌ای شدن خبر قرارداد بویینگ با ایران ایر فضایی را درست کرده که نیاز به پاسخگویی و تنویر افکار عمومی دارد که آیا این قراردادها صرفا به دلیل کاهش تحریم‌ها اهمیت دارند و یا از نظر ایمنی و تاثیر در عملیات هوایی نیز مهم‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha