محمدمهدی زارعی روز چهارشنبه ۲۲ اسفند در آیین آغاز به کار لوکوموتیو اختصاصی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) اظهار کرد: لوکوموتیو اختصاصی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) نخستین لوکوموتیو ساخت داخل است که وارد سیستان و بلوچستان میشود.
وی افزود: اتصال بندر چابهار به شبکه راهآهن و امتداد آن تا پایانه میلک، شمتیغ و سرخس و افزایش ظرفیت تخلیه بار در بنادر چابهار موجب تقویت و رونق کریدور ترانزیتی شمال – جنوب و کریدور شرق کشور و توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق شرقی کشور می شود.
وی بیان کرد: کریدور شمال- جنوب، مهمترین حلقه تجارت آسیا و اروپا است که شاخصه آن نسبت به سایر مسیر ها از نظر زمان تا ۴۰ درصد کوتاه تر و از نظر هزینه ۳۰ درصد ارزانتر است.
سرپرست اداره کل راه آهن جنوبشرق ادامه داد: کریدور شمال- جنوب از هند شروع و پس از گذر از ایران و سایر کشور ها به روسیه میرسد. مسافت ۶ هزار و ۹۴۸ کیلومتری، زمان در نظر گرفته شده برای این کریدور ۱۹ روز است.
وی تصریح کرد: مسیر رایج برای ترانزیت کالا از بمبئی به مسکو یک مسیر دریایی وجود داشت که از دریای عمان آغاز و از خلیج عدن، دریای سرخ، دریای مدیرترانه، دریای شمال و دریای بالتیک میگذشت و حدودا ۴۵ روز به طول میانجامید.
وی خاطرنشان کرد: تقریبا ۴۰۰ پروژه راه و راه آهن در کریدور شمال- جنوب قرار دارد که پروژه راه آهن چابهار – زاهدان و پروژه راه آهن رشت- آستارا مهم ترین پروژه های حوزه حمل و نقل ریلی جهت رونق این کریدور محسوب می شود.
زارعی گفت: بندر چابهار به عنوان تنهاترین بندر اقیانوسی کشور، نزدیکترین بندر برای دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به آبهای آزاد است، کریدور شمال – جنوب که در حال حاضر از بندر بمبئی آغاز و از طریق دریا به بندرعباس در جنوب ایران متصل میشود؛ با طرح توسعه سواحل مکران و افزایش ظرفیت تخلیه بنادر چابهار، رونق اقتصادی و اشتغال زایی را به دنبال دارد.
انتهای پیام
نظرات