• چهارشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۳ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 93073016987
  • منبع : نمایندگی ایلام

/یادداشت/

داناب، اساسی‌ترین اقدام غیرسازه‌ای برای نجات آب

داناب، اساسی‌ترین اقدام غیرسازه‌ای برای نجات آب

ایسنا/ایلام خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام – یادداشت

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام – یادداشت

یوسف نادمی – نماینده اجرایی جهاددانشگاهی واحد ایلام در طرح داناب

میانگین بارندگی سالیانه در ایران 250 میلی‌متر است که اگر با میزان میانگین جهانی 800 میلی لیتر مقایسه شود در می‌یابیم میانگین بارش در ایران در حدود یک‌سوم میزان جهانی آن است.

به‌منظور سازگاری با این کم‌آبی انجام اقدامات غیرسازه‌ای در کنار اقدامات سازه‌ای اهمیت بسیار بالایی دارد و یکی از این اقدامات غیر سازه‌ای طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب( داناب) است که در آن دانش‌آموزان به عنوان قشری تأثیرپذیر و تأثیرگذار به‌عنوان اولین حلقه برای انتقال آموزش‌های لازم در جهت بهبود فرهنگ عمومی درزمینهٔ مصرف صحیح منابع آب انتخاب شده‌اند.

این طرح در سال 93 در مدارس متوسطه کشور و همچنین استان ایلام اجرا شد و درصدد بود تا آگاهی دانش‌آموزان را نسبت به مسئله‌ی بحران آب در استان و لزوم مصرف بهینه آن در موارد مختلف ازجمله در کشاورزی، بالاتر ببرد. درنتیجه قشر نوجوان نسبت به کمبود آب احساس مسئولیت کرده و به دنبال راه‌حل برای رفع آن خواهد بود.

طرح داناب در کلیه مدارس دوره اول متوسطه روستایی و شهری استان ایلام اجرا شد، این طرح در استان ایلام با کارفرمایی شرکت آب منطقه‌ای استان و اجرای آموزش‌وپرورش استان و جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام به عنوان مشاور طرح انجام پذیرفت.

بر اساس این طرح ابتدا نمایندگان ادارات آموزش‌وپرورش استان، در یک کارگاه آموزشی، آموزش‌های لازم را دریافت و سپس هر یک از نمایندگان مناطق آموزش‌وپرورش استان، مفاهیم و آموزش‌های مورد نظر را به معلمان رابط در مدارس منطقه منتقل کردند. در آخرین مرحله، در کارگاه‌هایی که در مدارس برگزار شد، دانش‌آموزان این مفاهیم را از طریق معلمان رابط فراگرفتند.

ساختار طرح داناب شامل بخش‌های آموزشی، مشارکتی، مسابقات، ارتباطی، رسانه‌ای، انگیزشی و تشویقی، ارزیابی و ارزشیابی، مستندسازی و گزارش‌ها و نیز مراسمات بود.

در این طرح از 141 معلم و دانش‌آموز تقدیر و هدایایی به رسم یادبود به آن عزیزان داده شد. در طول اجرای طرح نیز با راه‌اندازی یک سامانه پیامکی و سایت معلمان نقطه نظرات ارزنده‌ای را با ما در میان گذاشتند که در راستای بهبود مطالب آموزشی و اجرایی طرح در سال‌های آتی حتم موردتوجه قرار خواهند گرفت.

سایت طرح شامل اخبار طرح و نیز اطلاعات آموزنده در رابطه با آب و نیز پویانمایی‌های مربوط به صرفه‌جویی آب بود. همچنین ارزیابی آزمون‌هایی که پیش و پس از اجرای طرح برگزار شد، نشان داد که سطح اطلاعات عمومی دانش آموزان نسبت به قبل از اجرای طرح رشد چشمگیری داشت، البته میزان این افزایش آگاهی برای دانش‌آموزان دختر بیشتر از دانش‌آموزان پسر بود.

نکته دیگری که از این ارزیابی حاصل شد عدم باور و اعتقاد اکثر دانش‌آموزان به پرداخت وجه در ازای مصرف آب بود که باید به‌صورت جدی در دستور کارهای فرهنگی و همچنین برنامه‌های آموزشی دیگری که در رابطه با مصرف آب است قرار گیرد و علاوه بر کار علمی و آموزشی نیازمند اقدامات روانشناسی نیز است تا ریشه‌های این تفکر شناسایی و در راستای رفع آن اقدامات لازم صورت گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha