سمینار «هندسه شخصیت و پیشرفت ایرانیان» (اهمیت رویکرد بینارشتهای در تدوین الگوی فرهنگی اسلامی ایرانی پیشرفت)، دوشنبه 28 مهرماه امسال در محل پردیس دانشکده علوم ریاضی در دانشگاه شاهرود برگزار میشود.
به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه سمنان، در این سمینار که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شاهرود و انجمن علمی دانشکده ریاضی برگزار میشود، به بحث و بررسی درباره درک ساختارهای روانی و ذهنی به وسیله دانش ریاضیات و استفاده از الگوهای توپولوژیک در روانکاوی پرداخته میشود. در این سمینار مهندس یونس یونسیان و مهندس خسرو آقایی به عنوان استادان مطرح این حوزه به ایراد سخنرانی میپردازند.
یونس یونسیان، پژوهشگر و دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت تحول که تاکنون مقالات متعددی از وی در مجلات معتبر بینالمللی منتشر شده است در این خصوص به خبرنگار ایسنا، گفت: این سمینار در قالب مجموعه درس گفتارها و کنفرانسهای «اهمیت رویکرد بینارشتهای در تدوین الگوی فرهنگی اسلامی ایرانی پیشرفت در دانشگاههای کشور» برگزار میشود و در سال اقتصاد و فرهنگ در نظر دارد از پتانسیل موضوعات و مباحث بینارشتهای در تحول و پیشرفت ایرانیان استفاده کند.
شناخت شخصیت ایرانیان، کلید حرکت به سمت تبلور فرهنگ شخصیت و شخصیت فرهنگی
این مدرس دانشگاه افزود: شناخت جنبههای متفاوت و متکثر شخصیت ایرانیان میتواند کلید حرکت به سمت تبلور فرهنگ شخصیت و شخصیت فرهنگی در کشور باشد. در سال مزین به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» بیش از هر زمان دیگری میتوان به نقش کلیدی فرهنگ در ساخت و ایجاد الگوهای شخصیتی متناسب با روند روبه رشد فرهنگ و پیشرفت فرهنگی کشور پی برد.
وی ادامه داد: در زمینه فرهنگ و کار فرهنگی باید به این حقیقت اعتراف کرد که مقوله فرهنگ دارای ماهیت بینارشتهای و متکثر است و هر فعالیت فرهنگی بدون در نظر گرفتن جنبهها و دلالتهای پنهان در این زمینه میتواند به نتایج متفاوت و بعضا متناقضی منجر شود. لازم است الگوهای اسلامی و ایرانی پیشرفت با جنبههای شخصیتی و تبیینهای اجتماعی از فرهنگها و خرده فرهنگهای ایرانی و بومی هماهنگ شده و در نهایت اجرایی شوند.
یونسیان اضافه کرد: تمام واکنشهای رفتاری و فرهنگی ایرانیان در عرصههای متفاوتی از جمله شبکههای اجتماعی، جامعه، اقتصاد و هنر میتواند مورد تدقیق و تحلیل قرار گرفته و بازگوکننده جنبههای پنهان واکنشها و شخصیتهای چند لایه ایرانیان باشد.
وی اظهار کرد: دانش روانشناسی و روان درمانی در جهان به نقطهای رسیده است که پوچ بودن بسیاری از رویکردهای تجویزی و برچسبهای شخصیت شناسانه را افشا کرده است. «هندسه شخصیت» به عنوان مفهومی نو ظهور در عرصه شناخت جنبههای فرهنگی و اجتماعی شخصیت ایرانیان میتواند راهگشای حرکت به سمت الزامات و زیرساختهای تدوین نقشه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشد. اما تامل بیشتر بر دو واژه «هندسه» و «شخصیت» تفاوت رویکرد کنونی را با عناوین مشابه آشکار میکند.
باید بساط روانشناسان بازاری و انستیتوهای به ظاهر مرتبط با روانکاوی برچیده شود
وی گفت: رویکرد هندسی به شخصیت (مشخصا رویکرد توپولوژیک) بر هستی شناسی متفاوتی تکیه دارد که در مدلهای ماتریسیَ، طبقهبندیهای توصیفی و سلسله مراتبی نمیگنجد. اما پیش از پرداختن به آن باید بدانیم که روانکاوی دارای وجه تمایز اساسی با روانشناسیهای رایج و بازاری است. در کشور ایران نیز لازم است اقدامی اساسی و جدی برای برچیده شدن بساط جماعت روانشناسان بازاری و انستیتوهای به ظاهر مرتبط با روان و روانکاوی صورت گیرد، چرا که شان و اعتبار جامعه ایرانی به پارادایمها و الگوهای متفاوت و منطبقی با ساختار حقیقی شخصیت ایرانیان نیاز دارد.
این کارشناس ارشد مدیریت تحول، ادامه داد: هندسه شخصیت ایرانی نیز به عنوان یک مفهوم بنیادین و نوین در چنین آشفته بازاری به میدان آمده است. مقصود از هندسه در این مفهوم مشخصا ساختارهای توپولوژیک است و نه اشکال متداول هندسی (نظیر مربع، دایره، مکعب، کره) و نه هرمهای سلسله مراتبی یا ماتریسها که در روانشناسیهای رایج به کار میآیند.
«هندسه شخصیت ایرانیان»، سرآغازی برای نظریهپردازی درباره خصلتهای عام ایرانیها
این پژوهشگر افزود: مقصود از شخصیت، آنچنان که از روانکاوی بر میآید، نه مجموعهای از بروندادهای رفتاری و احساسی، که امکان سنجش کمی آنها با ابزارهای آماری وجود دارد، بلکه نحوه مواجهه فرد با دیگری (و به تبع آن، با خودش) است. به این ترتیب، مقدمهای بر «هندسه شخصیت ایرانیان»، قرار است سرآغازی باشد برای نظریه پردازی درباره برخی خصلتهای عام ایرانیها از طریق نگاشت نحوه مواجهه فرد بر ساختارهای توپولوژیک؛ فارغ از مدلهای توصیفی طبقه بندی کننده و فارغ از سنجشهای آماری. طبقه بندی و سنجشهای آماری در این رویکرد جایگاه نشانگانی داشته و اشارت وار هستند و نه کاشف حقایق.
یونسیان معتقد است: برای تحقق فرهنگ در سال اقتصاد و فرهنگ باید مسیر سیر و سلوک و ارانه برای ایرانیان طی شود و ایرانیان زمینه شناخت و درک تازهای از جان و روان خود را مهیا کنند.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: حرکت از ویژگیهای اقلیدسی هندسه به سمت رویکرد نااقلیدسی و ظهور ساختارها و اشکال توپولوژیک در حقیقت دری را به درک تازهای از هندسه گشوده است که میتواند واجد دلالتهای معنایی و هستی شناسانه در شناخت روانکاوانه شخصیت باشد.
وی توضیح داد: واژه هندسه شخصیت از طرفی بیان کننده کاربرد هندسه در شناخت شخصیت و از یک طرف به معنای مهندسی شخصیت است. به عبارت دیگر به همان اندازه که رویکرد نااقلیدسی و هندسه توپولوژی میتواند ساختارهایی را برای درک بیشتر شخصیت و زیرساختهای کارکردی و نظامهای مبتنی بر روانکاوی در اختیار ما بگذارد، به همان شکل نیز میتواند با پایش و نظارت ساختاری و درک نظامها و کارکردهای پنهان به مهندسی شخصیت و کنترل منجر شود.
یونسیان با بیان اینکه نظریه روانکاوی و دانش توپولوژی در زمینههای جداگانه و قلمروهای دور از هم رشد و نمو کردند و هر یک مسیری را به سمت گسترش و پیشبرد افقهای دانش پیشینی خود (دانش روانشناسی و دانش هندسه اقلیدسی) گشودند، تصریح کرد: ترکیب روانکاوی و توپولوژی با استفاده از ساختارها و اشکال توپولوژیک در روانکاوی اما حرکتی بود که از سمت روانکاوی آغاز شد. به عبارت دیگر تونلی از دانش روانکاوی به یک باره از قلمرو دانش ریاضیات سر برآورد.
روانکاوی در نهایت برای فرار از بی نظمی تفسیری به سراغ ساختارهای هندسی میرود
وی افزود: ترکیب دانش محض و اشکال مجرد و انتزاعی دانش ریاضیات و به ویژه شاخه توپولوژی با رشته روانکاوی و علوم انسانی در ظاهر امر بسیار عجیب و تا حدودی ناممکن است، ولی حقیقت این است که روانکاوی به عنوان رشتهای از علوم انسانی پیچیده که با ساختار روان و ناخودآگاه انسان و کشف بیماریها و نشانگان شخصیتی و روانی انسان سر و کار دارد، در نهایت برای تفسیر و فرار از یک آشوب و بی نظمی تفسیری به سراغ نظم و ساختارهای هندسی میرود.
وی همچنین گفت: توپولوژی، شاخهای از ریاضیات است که با ویژگیها و مشخصههای فیگورها و اشکالی در فضا سروکار دارد که تحت همه گونه دفورمه شدن و تغییر شکل پیوسته همواره ثابت میمانند. این ویژگیها و مولفههای مورد نظر شامل پیوستار (continuity)، هم مرزی (contiguity) و حد و مرز داشتن (delimitation) هستند.
یونسیان با اشاره به برخی جنبههای «فضای توپولوژیک» یادآور شد: مفهوم فضا (space) در شاخه نظری توپولوژی واجد ویژگیها و مولفههای خاص است و در بیشتر موارد از چنین فضایی به عنوان فضای توپولوژیک یاد میشود.
وی تصریح کرد: فضای توپولوژیک بر مبنای تعریف و تبیین خاص و یکتای خود دارای ویژگیهای متمایزی است. فضای توپولوژیک به حوزه اقلیدسی محدود نمیشود و نمی توان گفت که فضای توپولوژیک دارای ابعاد بوده یا محدود به ابعاد است. فضای توپولوژیک از هرگونه ارجاع به فاصله، اندازه، ناحیه و زوایا رها شده و بر مبنای مفاهیم نزدیکی و همسایگی قرار دارد.
انتهای پیام
نظرات