• یکشنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 93072011157
  • خبرنگار : 71477

انتخابات ریاست جمهوری بولیوی و احتمال پیروزی آسان مورالس

انتخابات ریاست جمهوری بولیوی و احتمال پیروزی آسان مورالس

مردم بولیوی امروز (یکشنبه) برای انتخاب رئیس‌جمهوری کشورشان به پای صندوق‌های رای می‌روند و به احتمال زیاد «اوو مورالس» برای بار سوم رئیس‌جمهور می‌شود. این کشاورز سابق که با شعار "سوسیالیسم بومی" توانست اقتصاد بولیوی را شکوفا کند، با حمایت مردمی گسترده‌ای روبروست.

مردم بولیوی امروز (یکشنبه) برای انتخاب رئیس‌جمهوری کشورشان به پای صندوق‌های رای می‌روند و به احتمال زیاد «اوو مورالس» برای بار سوم رئیس‌جمهور می‌شود. این کشاورز سابق که با شعار "سوسیالیسم بومی" توانست اقتصاد بولیوی را شکوفا کند، با حمایت مردمی گسترده‌ای روبروست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوو مورالس 54 ساله با درخواست‌های دوستانه و استفاده محتاطانه از پول‌های به دست آمده از گاز طبیعی برای سرکوب فقر، حمایت گسترده‌ای را برای خود جمع کرد و وی توانست بر بی‌ثباتی سیاسی در بولیوی غلبه کند.

"با اوو کارها خوب پیش می‌رود" شعار کمپین‌های انتخاباتی مورالس است. نظرسنجی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که مورالس رقبای خود را در همان دور نخست انتخابات به شدت شکست خواهد داد و اکثریت قاطعی از مردم بولیوی ظاهرا با این نظرسنجی‌ها موافق هستند.

مورالس از زمانی که به عنوان نخستین رهبر بولیوی از قوم ایمارا انتخاب شده، میانگین رشد اقتصادی را به پنج درصد رسانده، صنایع مهم از جمله نفت و گاز را ملی کرده و ثروت غیر مترقبه بولیوی را در راه برنامه‌های رفاه اجتماعی و ساخت جاده‌ها و مدارس خرج کرده است.

جنت گوانزالز 37 ساله در لاپاز گفت: این دولت منابع طبیعی را برای مردم احیا کرده و پول به دست آمده از آن را به فقرا داد. در نتیجه ما اوو مورالس را می‌خواهیم چرا که هیچکس پیش از او به ما هیچ چیزی نداده بود.

قانون اساسی بولیوی اجازه می‌دهد که روسای جمهور دو دوره پشت سر هم زمام امور را به دست داشته باشند. پس از آنکه دادگاه عالی بولیوی سال گذشته میلادی حکمی را صادر کرد مبنی بر اینکه دوره اول ریاست جمهوری مورالس از سال 2006 تا 2009 میلادی حساب نمی‌شود، وی می‌تواند در حال حاضر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند؛ اقدامی که به شدت داد مخالفان را درآورد.

اگر مورالس در این انتخابات نیز پیروز شود، به نخستین رئیس‌جمهوری بولیوی با طولانی‌ترین دوره خدمت تبدیل خواهد شد. نظرسنجی صورت گرفته در چند روز گذشته نشان داد که مورالس از حمایت 59 درصد از رای‌دهندگان برخوردار است.

رقبای اصلی مورالس، ساموئل دوریا مدنیا، غول صنعت سیمان که در دو انتخابات گذشته از مورالس شکست خورده و خورخه کروقا، رئیس‌جمهوری سابق بولیوی از سال 2001 تا 2002 میلادی هستند.

مورالس برای اینکه انتخابات به دور دوم کشیده نشود، باید 50 درصد از آرا و یا 40 درصد از آرا با اختلاف حداقل 10 درصد از رقبایش را به دست آورد. حوزه‌های انتخاباتی از هشت صبح تا چهار بعد از ظهر امروز به وقت محلی باز هستند و انتظار می‌رود نتایج اولیه براساس شمارش 70 درصد از آرا اواخر امروز منتشر شود.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی می‌تواند به راحتی در دور اول انتخابات پارلمانی پیروز شود و برای بارسوم در راس قدرت بماند.

مورالس در اختتامیه کمپین انتخاباتی‌اش گفت: این بار ما در 9 منطقه پیروز می‌شویم. به امپراطوری و نئولیبرالیسم، بر افراد خائن وجدایی طلبان ضربه‌ای سخت وارد می‌کنیم. من امروز با حضور گسترده مردم در این راهپیمایی رو به رو بودم و امیدوارم که بتوانیم رکورد 64 درصد انتخابات 2009 را بشکنیم.

مورالس که پیشتر رهبر اتحادیه کشاورزان کاکائو بود، به شخصیتی بدل شده که استادیوم‌ها، مدارس، بازارها و حتی یک روستا را به افتخارش به نام وی نامگذاری کرده‌اند. وی به خاطر ثبات مالی، اقتصادی و سیاسی در بولیوی از محبوبیت زیادی به ویژه در بین قشر فقیر برخوردار است و اگر این انتخابات پیروز شود برای سومین بار از سال 2006 که روی کار آمد، بر راس قدرت باقی می‌ماند. همچنین در دوران ریاست جمهوری وی نیم میلیون بولیویایی فقر را پشت سر گذاشتند.

نظرسنجی‌های اخیر نیز نشان می‌دهد که مورالس 55 ساله می‌تواند به راحتی در این انتخابات پیروز شود. همچنین در یکی از این نظرسنجی‌ها مشخص شد که وی 59 درصد آرا را کسب می‌کند و 40 درصد جلوتر از رقبای خود قرار دارد. یکی از تعهدات جدید مورالس تامین برق برای لاپاز، پایتخت، با استفاده از قدرت هسته‌ای است.

یکی از مخالفان و منتقدان مورالس درباره او گفت: من اوو مورالس را به خوبی می‌شناسم. ما سال‌ها در کنار هم علیه کاپیتالیسم جنگیدیم و در راهپیمایی‌های زیادی شرکت داشتیم. او آنچنان که باید فروتن نیست. او یک حاکم تند خو و متکبر است که از قدرت لذت می‌برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha