• شنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93071910717
  • خبرنگار : 71456

کمک به ترک سیگار کم‌در‌آمدها با ابزار آنلاین

کمک به ترک سیگار کم‌در‌آمدها با ابزار آنلاین

نوعی وب‌سایت تعاملی به نام StopAdvisor که در انگلستان و با همکاری دانشگاه یورک طراحی شده، در آزمایش‌های بالینی مقدماتی به افراد کم‌در‌آمد در ترک سیگار کمک شایانی کرده است.

نوعی وب‌سایت تعاملی به نام StopAdvisor که در انگلستان و با همکاری دانشگاه یورک طراحی شده، در آزمایش‌های بالینی مقدماتی به افراد کم‌در‌آمد در ترک سیگار کمک شایانی کرده است.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان بهداشت نگران‌اند افراد با درآمد یا تحصیلات پایین در استفاده از نوآوری‌های دیجیتالی در حوزه بهداشت و سلامت ناتوان باشند اما در این مطالعه، شرکت‌کنندگان فقیر حتی بیش از افراد ثروتمند از ابزار آنلاین ابداعی برای ترک سیگار بهره بردند.

دکتر «جیمی بروان» از «مرکز تحقیقات رفتار بهداشت» دپارتمان و بهداشت عمومی در دانشگاه کالج لندن، رهبر ارشد این مطالعه معرفی شد.

ابزار آنلاین StopAdvisor به عنوان منبعی برای ارائه اطلاعات مفید و کمک به سیگاری‌ها از طریق فرآیند متوقف‌کردن سیگار با استفاده از برنامه ترک ساختاربندی‌شده طراحی شده است. جلسات مکالمه ساختاربندی‌شده موجود در این سایت تعاملی، تکنیک‌های تغییر رفتاری را ارائه می‌دهند که بر تاریخ معینی برای ترک سیگار متمرکز است و بر اهمیت ترک ناگهانی، به دست‌آوردن داروهای مناسب و چگونگی بهترین استفاده از آن‌ها تاکید می‌کند.

این سایت، ایجاد تغییر در عادت‌ها برای به حداقل‌رساندن مصرف سیگار پس از تاریخ تعیین‌شده ترک را پیشنهاد می‌دهد و استراتژی‌های سازگاری ویژه‌ای را برای کنارآمدن با مشکلات پیش‌بینی‌شده در ترک سیگار طراحی می‌کند. هنگامی که تاریخ ترک هدفمند مشخص می‌شود، این برنامه ایمیل‌هایی را برای یادآوری به شرکت‌کنندگان ارسال می‌کند.

پس از تاریخ ترک سیگار، برنامه مزبور، منابعی جدید را جهت حمایت از خودداری پیوسته شرکت‌کنندگان برای عدم مصرف دوباره ارائه می‌دهد. این منابع شامل تشویق‌ کاربران برای نزاع‌ با سیگارکشیدن، ایجاد حس خودباوری، استفاده از داروها و پیش‌بینی رخدادهای اجتماعی یا استرس‌زا می‌شود.

در این مطالعه، محققان از 4600 داوطلب آنلاین بالای 18 سال که هر روز سیگار می‌کشیدند، خواستند که یا از ابزار تعاملی StopAdvisor یا وب‌سایت با قابلیت صرفا ارائه اطلاعات، استفاده کنند. تقریبا نیمی از شرکت‌کنندگان دارای موقعیت اقتصادی اجتماعی پایین بودند.

شش ماه پس از تاریخ معین‌شده در این برنامه برای ترک سیگار، شرکت‌کنندگان گزارش دادند که آیا با موفقیت سیگار را ترک کرده بودند یا خیر. آن‌ها از زمان تاریخ ترک بیش از پنج سیگار مصرف نکرده بودند و ادعاهایشان از طریق آزمایش‌های بزاق تصدیق شد. در مجموع، 10 درصد از افراد حاضر در گروه StopAdvisor و 10 درصد در گروه کنترل با موفقیت سیگار را ترک کرده بودند.

اما هنگامی که دانشمندان داوطلبان را از لحاظ موقعیت اقتصادی اجتماعی بررسی کردند، دریافتند هشت درصد از افراد با موقعیت اقتصادی و اجتماعی پایین‌تر در گروه StopAdvisor با موفقیت سیگار را ترک کرده بودند و این رقم با شش درصد شرکت‌کنندگان با درآمد پایین که از وب‌سایت غیرتعاملی استفاده کرده‌ بودند، قابل‌ مقایسه بود.

در حالت کلی، شرکت‌کنندگان دارای موقعیت اقتصادی و اجتماعی بالا در ترک سیگار موفق‌تر بودند، صرف‌نظر از این که از کدام وب‌سایت استفاده کرده بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha