• یکشنبه / ۶ مهر ۱۳۹۳ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 93070603528

مدیرعامل پتروشیمی آبادان مطرح کرد

محدودیت خوراک باعث شده با ظرفیت کامل کار نکنیم

محدودیت خوراک باعث شده با ظرفیت کامل کار نکنیم

مدیرعامل پتروشیمی آبادان با بیان این‌که مهمترین معضل ما در راستای تامین خوراک تامین گاز از پالایشگاه‌ها است، گفت: به دلیل محدودیت خوراک اکنون با ظرفیت 70 درصد کار می کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی آبادان با بیان این‌که مهمترین معضل ما در راستای تامین خوراک تامین گاز از پالایشگاه‌ها است، گفت: به دلیل محدودیت خوراک اکنون با ظرفیت 70 درصد کار می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا صدیقی زاده در حاشیه نهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با بیان این‌که بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌ها در حوزه پایین دست در چنین مجامعی حل می شود، خاطرنشان کرد:محصولات پتروشیمی آبادان شامل pvc در گریدهای مختلف با ظرفیت 110 هزار تن، کاسپیک سودا با ظرفیت 30 هزار تن و ddb با ظرفیت 15 هزار تن تولید می کند و اکنون با توجه به موجودی خوراک با ظرفیت 70 درصد کار می‌کند.

وی در ادامه با بیان این‌که اصلی‌ترین خوراک پتروشیمی آبادان اتان، متان و پروپان است، گفت: همچنین مقداری edc از پتروشیمی اروند، vcm از پتروشیمی اروند و غدیر و همچنین مقداری بنزن از پتروشیمی بوعلی تامین می‌شود.

مدیر عامل پتروشیمی آبادان در ادامه به مشکلات موجود در راستای تامین خوراک اشاره و خاطرنشان کرد: پالایشگاه آبادان قدیمی است و متناسب با توان خود گاز تولید می کند. به علاوه تا حدودی در زمینه تامین edc از پالایشگاه بندر امام مشکل داریم.

صدیقی‌زاده با اشاره به این‌که تا سال 1392 حدود 80 درصد تولیدات از طریق بورس کالا در داخل و 20 درصد صادر می‌شد، اضافه کرد:‌در سه ماهه ابتدای سال 1393 این روند ادامه داشت اما در سه ماهه دوم با توجه به این که مبنای محاسبه قیمت ارز از مبادله‌ای به ارز آزاد تغییر کرد و واسطه‌ها از بازار خارج شدند بازار پتروشیمی تا حدودی به رکود رفت. در نتیجه اکنون 50 درصد تولیدات در داخل کشور و 50 درصد می شود.

وی مشتریان عمده این پتروشیمی را کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و بخش اندکی کشورهای حاشیه خلیج فارس عنوان کرد.

مدیر عامل پتروشیمی آبادان به مشکل تامین خوراک در زمستان سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: به دلیل سرمای شدید و کمبود گاز در سه ماهه پایانی سال گذشته گاز برخی صنایع قطع شد که این امر تاثیر مستقیم بر روی تولیدات ما در سه ماهه اول سال جاری داشت.به طوری که در بهار با 50 درصد ظرفیت کار کردیم، اما با رفع مشکل در تابستان با 80 درصد ظرفیت فعالیت کردیم.

صدیقی‌زاده در ادامه درباره مشکل تامین خوراک تصریح کرد:‌کارخانجات تولیدکننده خوراک با انواع و اقسام مشکلات دست به گریبان هستند و با توجه به این که اکثر صنایع در مناطق جنوبی کشور واقع شدند سرمای هوا بی تاثیر نیست.

وی با بیان این‌که عمده مشکل در تامین خوراک به هماهنگی برمی گردد، گفت: باید در این راستا هماهنگی‌های بیشتری صورت بگیرد تا هیچ مجتمعی با مشکل کمبود خوراک روبرو نشوند و در نتیجه شاهد کاهش تولید نباشیم.

وی پتروشیمی آبادان را قدیمی‌ترین پتروشیمی در کشور و به عبارتی قدیمی‌ترین در منطقه خاورمیانه در بین مجتمع‌های تولیدکننده pvc دانست و اضافه کرد: از زمان تاسیس این پتروشیمی صنایع پایین دستی در زیر مجموعه این مجتمع در نظر گرفته شده بود که دراین راستا شرکت پلی کای کرج به طور کامل متعلق به پتروشیمی آبادان است و بخشی از تولیدات آن در بورس کالا به فروش می رسد.

مدیرعامل پتروشیمی آبادان با اشاره به این‌که صنعت پتروشیمی کشور به ویژه در زمینه تولید pvc دارای کشش بازار مناسب است، گفت: در طول سال‌های 1392 و 1393 مشکلی برای فروش محصولات نداشتیم.

وی با بیان این‌که با مبنای قرار گرفتن ارز آزاد در محاسبات اکنون تفاوتی بین فروش داخل و خارج وجود ندارد، اظهار کرد: کارگروهی زیر نظر انجمن کارفرمایی تنظیم بازار pvc تولیدی پتروشیمی‌های غدیر، بندر امام، اروند و آبادان را انجام می‌دهد.

صدیقی‌زاده با اشاره به این‌که پتروشیمی آبادان به عنوان اولین پتروشیمی خصوصی سازی شده در سال 1375 به بخش خصوصی واگذار شد، خاطرنشان کرد: 56 درصد سهام این پتروشیمی متعلق به شستا، 10 درصد متعلق به کنسرسیوم‌هایی از بیمه‌ها و 15 درصد مربوط به بازنشستگی کشوری و مابقی به متعلق به 20 هزار سهامدار خرد در بورس است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha