• شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۳ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 93070502780
  • منبع : فضای مجازی

نگاهی به جدال کیارستمی و حاتمی‌کیا

نگاهی به جدال کیارستمی و حاتمی‌کیا

عصرایران نوشت: عباس کیارستمی و ابراهیم حاتمی کیا ، فارغ از باورهایشان دو فیلمساز بزرگ، صاحب سبک و مؤلف هستند که در دو حوزه مختلف فیلم می سازند و انصاف است که بگوییم هر دویشان هم خوب می سازند و بخشی از هویت سینمای ایران را تشکیل می دهند. بسیاری از ما نیز پای فیلم های این دو نشسته ایم و بسیار لذت برده ایم.

عصرایران نوشت: عباس کیارستمی و ابراهیم حاتمی کیا ، فارغ از باورهایشان دو فیلمساز بزرگ، صاحب سبک و مؤلف هستند که در دو حوزه مختلف فیلم می سازند و انصاف است که بگوییم هر دویشان هم خوب می سازند و بخشی از هویت سینمای ایران را تشکیل می دهند. بسیاری از ما نیز پای فیلم های این دو نشسته ایم و بسیار لذت برده ایم.

با این حال ، چندی است که در کمال تعجب این دو با یکدیگر گلاویز شده اند و از دور به یکدیگر تیر می اندازند.

به گزارش ایسنا، عصر ایران در ادامه می‌نویسد: حاتمی کیا به کیارستمی می تازد که چرا در زمانه ای که کشور درگیر جنگ بود، فیلم "خانه دوست کجاست" را ساخته است که ماجرای رساندن یک دفتر به یک همکلاسی است؟

کیارستمی هم حاتمی کیا را چنین متهم می کند:" گوش من را پیچانده بود که زمانی که ما داشتیم می‌جنگیدیم کیارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش می‌گشت. «خانه دوست کجاست» یکی از پربیننده‌ترین فیلمهایی بود که من ساختم، درواقع همه جای دنیا آن را می‌شناسند. «خانه دوست کجاست» ماندگار شد چون راجع به یک ارزش انسانی صحبت می‌کرد اما فیلم‌های تو نماند چون تو راجع به یک پریودی از تاریخ ایران حرف زدی که تازه آن پریود هم به هیجان اورد بچه ها را. احمدپور (شخصیت اصلی فیلم خانه دوست کجاست) رفت پس داد دفترچه را، اما تو به هیجان آوردی و احمدپورهای دیگر رفتند در جنگ و کشته شدند و حالا پس از سال‌ها می‌شود راجع به آن‌ها فکر کرد که آن‌ها چطوری از بین رفتند. در یک جنگی که هیچ مفهومی نداشت."

در پاسخ ، حاتمی کیا از مسوولان استمداد کرده و گفته است: "از وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی و دیگر مسئولان ارشد سینمای ایران می خواهم که مواضع خود را صراحتا درباره اظهارات اخیر این کارگردان بیان کنند. من به عنوان فیلمسازی که در جنگ بوده و فیلم دفاع مقدسی ساخته از حجت الله ایوبی که می دانم خودش نیز در جنگ بوده است، انتظار دارم نگاه خود را به عنوان رییس سازمان سینمایی درباره این موضوع صراحتا بیان کند که اگر چنین نشود، یقین پیدا می کنم در دولتی حرف می زنم که در آن نفاق است. دعا کنید خداوند کسانی که خون پاک شهدا را نمی بینند، رسوا کند."

در این باره چند نکته قابل توجه است:

1 - این که دو بزرگ سینمای ایران که هر دو آثار ارجمندی را ساخته اند این چنین بی پروا به یکدیگر بتازند، چندان با نام پرآوازه این دو هنرمند همخوانی ندارد و دعوایی چنین ، منظره زشتی را در پیش روی مردم قرار می دهد ، حال آن که هر دو در فیلم هایشان منظره های زیبایی از هنر و اندیشه را آفریده اند!

شاید گفته شود در جامعه ای که بزرگان سیاست و کشورداری به هم می تازند، دعوایی چنین میان دو فیلمساز شگفت انگیز نیست ولی به باور من ، فراتر از شگفت انگیز، تأسف بار هم هست چرا که از اهالی فرهنگ و هنر و اندیشه،بیش از دیگران انتظار «پختگی، بزرگمنشی، تواضع و صبوری» می رود.

می گویند خطیبی مریدپرور در قیاس خود و ابوسعید ابوالخیر گفت که من و او مانند پیمانه ارزن هستیم ، او یک دانه است و من بقیه.

فردی این خبر به نزد ابوسعید برد که فلانی تو را با قیاسی چنین تحقیر کرد؛ شیخ که «پخته، بزرگمنش، متواضع و صبور» بود گفت: برو به او بگو، آن یک هم تویی و ما هیچ نیستیم.

2 - گذشته از دعوای این دو - که نهایتاً به خود آنها مربوط می شود - نکته تأسف بار این است که هر دو برای منکوب کردن دیگران متوسل به دفاع مقدس و شهدا شده اند. یکی شهدا را قربانی هیجانی دانسته که در یک جنگ بی معنا جان خود را از دست داده اند و دیگری از مسؤولان سینمایی کشور خواسته جواب کیارستمی را بدهند و الا منافق هستند!

آقایان! بساط دعوای شخصی خود را در جای دیگری جز اینجا پهن کنید.

3 - اما گذشته از بحث شکلی دعوا ، بر آنچه طرفین گفته اند چند نقد جدی وارد است:

نقدی که بر حاتمی کیا وارد است این که اساساً چرا دعوا را آغاز کرده است و چرا فکر می کند اگر کشوری درگیر جنگ باشد هیچ کس حق ندارد فیلمی درباره یک دانش آموز بسازد که می خواهد دفتر دوستش را به او برساند؟!

در واقع اصل نقد حاتمی کیا بر کیارستمی ، بی بنیاد است و مانند آن است که الان به حاتمی کیا بگویند چرا در کشوری که درگیر مشکلات اقتصادی است، به جای ساختن فیلم درباره معیشت مردم، درباره جنگی که ربع قرن پیش تمام شده است ، فیلم می سازد. نقد حاتمی کیا به انتخاب سوژه کیارستمی، درست به همین اندازه سخیف است. اگر حاتمی کیا ، درباره جنگ ساخته، کیارستمی درباره زندگی ساخته است و این هر دو ، دو روی یک سکه اند.

اما نقد کیارستمی بر سوژه پردازی حاتمی کیا نیز هرگز وارد نیست. او حاتمی کیا را متهم کرده که فقط درباره یک بازه زمانی محدود (دوران دفاع مقدس) فیلم می سازد. واقعاً عجیب است که فیلمسازی به بزرگی کیارستمی انتظار دارد درباره 8 سال از تاریخ این سرزمین که 200 هزار نفر در آن جان خود را از دست داده اند، فیلمی ساخته نشود! در کجای دنیا فرازی به نام جنگ و دفاع از کشور را از فیلمسازی و روایت پردازی شان منها می کنند؟ کیارستمی که همه جشنواره های دنیا را گشته، حتماً بیش از همه ما فیلم هایی درباره جنگ دیده که ملت های مختلف نبردهای خود را روایت کرده اند.

کیارستمی درباره جنگ و شهدا نیز حرف هایی گفته که حاتمی کیا از مسوولان سینمایی کشور خواسته است پاسخش را بدهند.

در این باره باید خطاب به حاتمی کیا گفت که وظیفه مسؤولان سینمایی کشور ، در افتادن با عقاید شخصی سینماگران نیست ؛ آنها وظیفه حمایت از سینمای ایران را دارند کما این که در این راستا ، از شما نیز بسیار حمایت شده است و باید هم می شد.

اما معاف کردن مسؤولان از پاسخگویی به نظرات سینماگران، نافی حق بقیه در خصوص نقد آرای آنان نیست. عباس کیارستمی، 8 سال دفاع این مردم در برابر متجاوزان را در حالی بی مفهوم خوانده و شهدای آن را افرادی دانسته است که هیجان زده شده و از بین رفته اند، که اگر توانسته در آن 8 سال و در این 25 سال بعد از جنگ فیلم بسازد، از این جشنواره به آن جشنواره برود و برای خودش و کشورش افتخار بیافریند و اگر امروز زنده است و دم و بازدم دارد، مدیون همه کسانی است که به جنگ رفته اند و شجاعانه برای دفاع از کشورشان جنگیده اند.

آن جنگ، هر چند هرگز دوست داشتنی نبود و اساساً هیچ جنگی محبوب نیست ، اما بر خلاف گمان کیارستمی ، بی مفهوم نبود چه آن که تمامیت ارضی کشورمان و هر آنچه در آن بود - از دین و فرهنگ گرفته تا مال و جان آدمیان - هدف تجاوز بیگانه قرار گرفته بود.

اگر ایرانیان جنگ را بی مفهوم می دانستند، حتماً پیش بینی صدام برای اشغال یک هفته ای تهران محقق می شد و کیارستمی یا کشته می شد و یا اگر زنده می ماند، نمی توانست فیلمی درباره کودکی بسازد که در روستاهای شمال دنبال خانه دوست است تا دفترچه اش را به او برساند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۷-۰۵ ۱۳:۲۹

حرفهاي كيارستمي در جاي خودش جاي بحث دارد، ولي منافاتي با بدبودن حرفها و رفتار حاتمي‌كيا ندارد. هر كدام در جاي خودش. به نظر مي‌رسد حاتمي‌كيا از طرح اين حرفها در فضاي پس از سخنان اخيرش بدش نيامده؛ چون ذهنها را منحرف كرده است.

avatar
۱۳۹۳-۰۷-۰۵ ۱۳:۳۶

به قول آقاي حاتمي‌كيا و دوستانشان تكليف كيارستمي كه معلوم است، اما ابراهيم‌خان شما چرا آن حرفها را مي‌زني؟ گيلانه بني‌اعتماد يك اثر فاخر در حوزه دفاع مقدس است اما شما چون از دريچه نگاه خودت همه چيز را مي‌بيني آن را سياه‌نمايي مي‌داني. تا كنون كسي را نديده‌ام كه چنين تعبيري از گيلانه داشته باشد. همه آن را درستايش مادر مي‌دانند. آن فرزند مي‌توانست در تصادف فلج شود. مهم آن مادر بود كه به هر حال براي عشقش همه آن كارها را مي‌كرد.

avatar
۱۳۹۳-۰۷-۰۵ ۱۹:۲۴

عزيزم ما با اعتقاد انسانها آنها را نگاه ميكنيم نه با هنر صرف!!!! ان اكرمكم عندالله اتقيكم. البته ايسنا كجاى اين دعواى حق و باطل ايستاده؟!! خودش بگه البته نره گل بچينه. صريح!!!!!!! نماز على و سفره معاويه جور در نمياد

avatar
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۰۸:۵۸

از کارگرداني مثل حاتمي‌کيا انتظاري بيشتر از اين نيست. اين آقا انتظار داره همه مثل اون فکر کنند و فيلم بسازند و الا منافق هستند و سياه‌کار. تا بوده و بوده بودجه ميليوني و ميليادري در اختيارش گذاشتن و براي اکران فيلمهاش همه کل سالنهاي سينما و حتي ساعت‌هاي پرمخاطب تلوزيون بي کم و کاست در اختيارش بوده. آقاي حاتمي کيا بهتره ياد بگيريد که ديگران هم نگاه خاص خودشون رو به سينما، زندگي و جنگ دارند و شما حق اينکه نگاه اين افراد رو ارزش‌گذاري کنيد نداريد. جنگ شايد براي شما باعث مکنت و مال شد ولي براي خيليها باعث بدبختي و داغ عزيز ديدن شدن. از ايسنا خواهش ميکنم اين نظر رو منتشر کنه تا شايد جناب حاتمي‌کيا اين کامنت رو بخونه و تلنگري بهش بخوره. البته شايد!

avatar
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۱۶:۳۶

حاتمي کيا مردي ازجنس مردم تمام قدبه احترامت مي ايستيم اي شيرمردعرصه هنر