• سه‌شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 93070100283

ابتکار در حاشیه آیین گشایش مدارس خبر داد

آغاز سیاست‌گذاری‌های استفاده از آب

آغاز سیاست‌گذاری‌های استفاده از آب

معاون رئیس‌جمهور و رئیس حفاظت از محیط زیست با تاکید بر اهمیت اصلاح الگوی مصرف گفت: زنگ امسال مدرسه با شعار محیط زیست و آب بوده است و ما در سراسر کشور نیازمند فرهنگسازی در خصوص مصرف آب هستیم.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس حفاظت از محیط زیست با تاکید بر اهمیت اصلاح الگوی مصرف گفت: زنگ امسال مدرسه با شعار محیط زیست و آب بوده است و ما در سراسر کشور نیازمند فرهنگسازی در خصوص مصرف آب هستیم.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» ایسنا، معصومه ابتکار در حاشیه آیین گشایش مدارس در دبیرستان شایسته در جمع خبرنگاران افزود: موضوع آب بحث مهمی است که اکنون در کشور وجود دارد و نقش مردم در این زمینه بسیار زیاد و دولت تاکیدات بسیاری در این راستا داشته است. سیاست‌گذاری‌ها در راستای استفاده از آب آغاز شده و در شورای عالی آب نیز مصوبه‌ای با این موضوع داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: ما در خصوص محیط زیست و جلوگیری از آلودگی منابع و حفاظت از تالاب‌ها برنامه‌های ویژه‌ای را دنبال می‌کنیم.

ابتکار با تاکید بر نقش مردم و سهم مردم در مصرف آب گفت: بخشی از مصرف آب‌ها مربوط به شهر و بخش دیگر مربوط به روستاهاست که نوع مصرف در تهران دو برابر الگوی جهانی است؛ در واقع سرانه مصرف آب در تهران دو برابر کشورهای پر آب است.

ابتکار با بیان این که دانش‌آموزان با توجه به حساسیت و علاقه‌ای که دارند می‌توانند برای حفاظت از آب گام‌های جدی بردارند، گفت: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه الگوی آبیاری در کشورمان اصلاح شود، چرا که مبحثی از آب مخصوص کشاورزان می‌شود که دانش‌آموزان روستایی باید در این زمینه فعال شوند و به خانواده‌های خود در خصوص مصرف آب تذکر دهند تا روش صحیح اتخاذ شود.

وی با تاکید بر اینکه منابع آب بسیار ارزشمند است و باید از آن درست استفاده کنیم تا حق آبه طبیعت حفظ شود، اظهار کرد: اگر ما در کشاورزی در بسیاری از مناطق مانند ارومیه، اصفهان، کارون، هامون و چهارمحال بختیاری الگوی مصرف آب را اصلاح کنیم اقدام خوبی صورت گرفته است، چرا که الگوی مصرف آب و کشت باید اصلاح شود و باید به این امر توجه کرد و مصرف آب مدیریت شود تا حق‌آبه طبیعت را برگردانیم و منابع زیرزمینی را داشته باشیم.

ابتکار با بیان این که چاره‌ای جز اصلاح اساسی در رفتار و مصرف آب نداریم، گفت: زنگ امسال مدرسه با شعار محیط زیست و آب بوده است و ما در سراسر کشور نیازمند فرهنگسازی در خصوص مصرف آب هستیم که این بسیار مهم است و باید فرهنگسازی و الگوسازی در این زمینه صورت گیرد.

تشکیل ستاد گرد وغبار و تدوین طرح اقدام ملی برای مدیریت گردوغبار

ابتکار در رابطه با طرح کنترل گرد‌ وغبار نیز اظهار کرد: مصوبه‌ای در جلسه شورای عالی محیط زیست داشتیم تا ستاد گرد وغبار تشکیل و مدیر ملی برای آن تعیین شود که این امر انجام شد و در حال حاضر طرح اقدام ملی برای مدیریت گردوغبار را با همکاری سازمان جنگل‌ها و دیگر دستگاه‌ها تدوین شده و اکنون در مرحله اجرایی و عملیاتی است که این امر را از استان قم شروع کردیم؛ کانون گردوغبار باید مشخص شود چرا که بسیاری از تالاب‌ها و رودخانه‌هایی که خشک شده‌اند اکنون تبدیل به کانون گرد و غبار شده‌اند، بنابراین مدیریت و بازگشت حق آبه در دستور کار ما قرار گرفته است.

تاکید ابتکار بر صیانت از کیفیت منابع آب

ابتکار با اشاره به مقررات و ضوابطی در خصوص نظارت و پایش آب گفت: علاوه بر آن سازوکار در شورای عالی آب تدوین شده تا شورای صیانت از منابع آب در استان‌ها تشکیل شود. همچنین کارگروه صیانت کیفی آب با مسئولیت محیط زیست و اختیارات قانونی داریم.

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر حفظ آب از آلودگی‌ها گفت: صیانت از کیفیت منابع آب باید جدی گرفته شود و با متخلفان برخورد شود که ما در استان تهران تعداد زیادی تعطیلی از سوی افرادی که آلودگی هوا و آب داشتند را شاهد بودیم؛ اما علاقه‌مند به این تصمیم نیستیم و برخورد را انتهای خط می‌دانیم ولی اجرای قانون، الزامی است.

شورای شهر مسئول حفظ فضای سبز و باغات است

ابتکار در رابطه با قطع درختان در شهر تهران نیز، تصریح کرد: مسئولیت اصلی فضای داخل شهری تهران بر عهده شهردار و شورای شهر و مسئولان محلی است و سازمان تنها در بحث نظارتی ورود می‌کند چراکه قانون صراحتا شورای شهر را مسئول حفظ فضای سبز، باغات و جلوگیری از تخریب فضای سبز درنظر گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha