• یکشنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۷:۰۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 93063018044
  • منبع : مطبوعات

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران:

هر محله باید شناسنامه مدیریت بحران داشته باشد

هر محله باید شناسنامه مدیریت بحران داشته باشد

«شهرداران ناحیه همانگونه که در شرایط عادی نسبت به اداره امور برنامه‌ریزی و اقدام می‌کنند باید برای شرایط اضطراری و بحران نیز طرح و برنامه داشته باشند. هر محله باید از شناسنامه مدیریت بحران برخوردار باشد.»

«شهرداران ناحیه همانگونه که در شرایط عادی نسبت به اداره امور برنامه‌ریزی و اقدام می‌کنند باید برای شرایط اضطراری و بحران نیز طرح و برنامه داشته باشند. هر محله باید از شناسنامه مدیریت بحران برخوردار باشد.»

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان این مطلب در جلسه ستاد مدیریت بحران منطقه 3 در خصوص جایگاه حاکمیتی مدیریت بحران و ساختار و نظام اداری آن گفت: شورای عالی مدیریت بحران به ریاست رئیس جمهوری و جانشینی وزیر کشور با ترکیب وزرا و مقامات کشوری و لشکری پیش بینی شده، همچنین وزیر کشور مسئول شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور است که شهردار تهران عضو آن است و در هر استان نیز استاندار مسئول مدیریت بحران و سازمان‌های استان عضو شورای مدیریت بحران استان هستند. در شهرها نیز فرماندار این مسئولیت را بر عهده دارد اما در قانون شهر تهران مستثنی شده و شهردار مسئولیت ستاد مدیریت بحران را بر عهده دارد و در مناطق 22گانه نیز شهردار هر منطقه مسئول ستاد مدیریت بحران منطقه است.

دکتر احمد صادقی گفت: بنابراین مسئولیت بزرگی بر عهده شهرداران مناطق سپرده شده که با حفظ جان و مال مردم مرتبط است و در برابر حوادث و سوانح، شهرداران مناطق پاسخگو هستند. هدف مدیریت بحران پیشگیری، کاهش خطرپذیری، پیش‌بینی و آمادگی است و با مصوبه شورای اسلامی شهر، شهرداران مناطق و شهرداران ناحیه مسئول و مطالبه‌گر مسائل مدیریت بحران از اعضای ستاد مدیریت بحران منطقه و ناحیه هستند. تمامی سازمان‌ها و نهادهای منطقه باید تحت مدیریت واحد شهردار منطقه در قالب ستاد مدیریت بحران فعال باشند و به طور مرتب ضمن پایش مخاطرات سطح منطقه برای کاهش آن برنامه ریزی کنند.

دکتر احمد صادقی با اشاره به ضرورت تدوین سند کاهش خطرپذیری محلات گفت: شهرداران ناحیه همانگونه که در شرایط عادی نسبت به اداره امور برنامه‌ریزی و اقدام می‌کنند باید برای شرایط اضطراری و بحران نیز طرح و برنامه داشته باشند. هر محله باید از شناسنامه مدیریت بحران برخوردار باشد.

وی گفت: اعضای ستاد مدیریت بحران مناطق که نمایندگان سازمان هایی چون آب، برق، گاز، نیروی انتظامی، آتش نشانی و ... غیره هستند موظف به حضور در جلسات ستاد مدیریت بحران منطقه و پاسخ گویی به شهردارمنطقه بعنوان رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه هستند و کمیته حقوقی و قضایی ستاد با کوتاهی ها و عدم همکاری ها برخورد خواهد کرد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: مسئول هدایت بخشی به مدیریت بحران در مناطق و نواحی شهرداران مناطق و نواحی هستند و سازمان مدیریت بحران تهران نقش تسهیل‌گری و یاری‌گری امور را دارد. بنابراین رئیس و دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه باید مطالبه‌گری کنند و مدافع حقوق مردم در برخورداری از ایمنی باشند. مخاطرات باید شناسایی شوند، کارگاه های آموزشی و تخصصی باید برگزار شود و ناحیه محوری مدیریت بحران مورد توجه قرار گیرد.

دکتر صادقی جلب مشارکت مردمی و آموزش عمومی در سطح ناحیه را مورد تاکید قرار داده و گفت:بر اساس برنامه پنج ساله شهرداری تهران هر ناحیه باید از یک پایگاه مدیریت بحران فعال برخوردار باشد.

در این جلسه همچنین حیدر کلهری مشاور آموزش سازمان به تشریح جزئیات برگزاری جشنواره «شهر آماده» در اواخر مهر ماه و اوایل آبان پرداخت و گفت: این جشنواره در فضایی به وسعت 11 هزار متر مربع در محوطه برج میلاد برگزار می‌شود و همزمان در هر منطقه اجرای مانورهای آمادگی پیش بینی شده است. سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه مدیریت شهری و خدمات اضطراری و شرکت های خصوصی این حوزه در کنار شهروندان عضو گروه‌های دوام در این مانور حضور دارند و برنامه‌های متنوع آموزشی- فرهنگی و تفریحی برای جشنواره پیش بینی شده است.

وی افزود: شبیه سازی زلزله و طوفان و آتش سوزی، اجرای مسابقات چادرزنی و اطفای حریق و تقدیر از فعالان و صاحب نظران مدیریت بحران از جمله برنامه‌های این جشنواره است.

دکتر عباس تقی‌زاده، مشاور ارشد سازمان نیز در خصوص تدوین برنامه و بودجه سال آینده ستادهای مدیریت بحران مناطق توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مناطق باید در زمینه افزایش پایگاه ها، تهیه بانک اطلاعات منطقه،مکان یابی محل‌های امن برای نقشه تخلیه اضطراری، پایدارسازی گروه‌های دوام و ایجاد سامانه فرماندهی حادثه و سایر برنامه های پیش بینی شده فعال شوند.

محمدرضا گودرزی دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه 3 نیز در آغاز جلسه طی گزارشی به ویژگی‌ها، موقعیت و فعالیت‌های منطقه اشاره کرد و گفت: دو پایگاه دیگر منطقه در ده ونک و جنب باغ موزه دفاع مقدس در سال‌های گذشته به کاربری‌های دیگر اختصاص یافته بود که با رفع مشکلات در حال بازسازی و راه اندازی مجدد قرار دارد.

وی افزود: نواحی3، 5 و 6 منطقه فاقد پایگاه مدیریت بحران است اما در تمامی 12 محله منطقه گروه‌های داوطلب مردمی واکنش اضطراری محله(دوام) ایجاد و برنامه‌های پایدارسازی مناسبی اجرا شده است و مانورهای آمادگی با همکاری سازمان های تخصصی به اجرا در می‌آید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، امروز پیش از این جلسه پایگاه ویژه مدیریت بحران منطقه3 تهران واقع در ضلع جنوب غربی پارک ملت با برخورداری از امکاناتی همچون انبار تجهیزات امداد و نجات، سالن مجهز جلسات و امکانات آموزشی طی برگزاری جلسه ستاد مدیریت بحران منطقه رسما مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

پایگاه مدیریت بحران منطقه 3 در زمان اجرای طرح تونل نیایش- صدر در اختیار بخش عمرانی این طرح قرار گرفته بود که با پایان این پروژه طی عملیات بازسازی و نوسازی در قالب پایگاه ویژه مدیریت بحران احیا شد.

منطقه 3 تهران با توجه به آن که 6 ناحیه دارد باید از 6 پایگاه مدیریت بحران برخوردار باشد، اما در حال حاضر سه پایگاه دارد و برای رفع کمبود پایگاه‌های آن باید شهرداری منطقه نسبت به تامین زمین مناسب اقدام کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha