• یکشنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 93063017910
  • خبرنگار : 71496

وزیر خارجه عراق: اهل تسنن در رویارویی با داعش درکنار ارتش ایستاده‌ است

وزیر خارجه عراق: اهل تسنن در رویارویی با داعش درکنار ارتش ایستاده‌ است

ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه عراق گفت: بررسی پرونده داعش در سازمان ملل به روشن شدن خطرات این تشکیلات و واقعیت‌هایی که در استان‌های تحت سیطره آنان رخ می‌دهد، کمک می‌کند.

ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه عراق گفت: بررسی پرونده داعش در سازمان ملل به روشن شدن خطرات این تشکیلات و واقعیت‌هایی که در استان‌های تحت سیطره آنان رخ می‌دهد، کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه عراق در گفتوگو با شبکه "الحرة" در نیویورک اعلام کرد: نشست شورای امنیت به جهان نشان می‌دهد که خطر داعش نه تنها برای عراق که متوجه تمام جهان است.

وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به سوالی درباره وجود اختلاف نظر پیرامون تعیین وزیر دفاع و وزیر کشور عراق گفت: این موضوع هرگز جدیت و قاطعیت دولت عراق و کشورهای همپیمانش را در رویارویی با داعش متزلزل نکرده است و ما امیدواریم بتوانیم تا چند روز آینده به تفاهمی در این خصوص دست یابیم.

وی در ادامه گفت: کارها به شکلی جدی برای تعیین این دو وزیر دنبال می‌شود تا عملیات امنیتی به شکل خوبی در طول سال دنبال شود.

الجعفری در ادامه با اشاره به اینکه اهل تسنن عراق هم در حال مبارزه با داعش هستند گفت: برخی استثناها و شرایط خاص باعث می‌شود اهل تسنن عراق به استقبال داعش بروند اما این بدان معنا نیست که این بخش از ملت عراق از هویت ملی خود خالی شده است.

الجعفری افزود: برخی با مرور زمان به ماهیت واقعی این گروهک تروریستی پی بردند و از آن جدا شدند و با وجود شرایط بسیار سخت در حال حاضر به مبارزه با داعش برخاسته‌اند.

وی همچنین به طرح میثاق ملی عراق که تمامی فعالیت‌های دولت، پارلمان عراق، سیاست‌های عمومی و طرح‌های قانونی را شامل می‌شود اشاره کرد و گفت: تمامی گروه‌های سیاسی عراق با این منشور موافق هستند.

وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به سوالی در مورد ترس دولت بغداد از مسلح شدن کردها با اشاره به شهر اربیل که تا چندی پیش نزدیک بود به سیطره داعش درآید گفت: آنچه در شهرهای عراق در حال وقوع است ما را ملزم می‌کند که با هر چالشی در تمامی استان‌ها مبارزه کنیم.

وزیر امور خارجه عراق در این گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: تروریسم در کردستان و بغداد و در میان کرد و عرب، سنی و شیعه و مسلمان و غیر مسلمان تفاوتی ندارد.

این مقام عراقی با ستایش تلاش‌های عربستان در زمینه مبارزه با داعش گفت: عربستان با میزبانی کنفرانس جده حرکت خوبی را آغاز کرده است و همانگونه که سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرده، عربستان روابط خود را با عراق از سر می‌گیرد و سفارت خود را در بغداد بازگشایی می‌کند.

وزیر امور خارجه عراق با تکرار موضع کشورش در رد مشارکت نیروهای خارجی در عملیات نظامی زمینی علیه داعش، بر اهمیت ایجاد پوشش هوایی تاکید کرد و گفت: نیروهای مسلح، ارتش ملی، نیروهای پیشمرگ و نیروهای مردمی برای هر فداکاری آماده هستند.

این مقام عراقی درباره مدت زمان لازم برای اجرای عملیات علیه داعش گفت: عملیات زمینی گسترده به زودی آغاز می‌شود اما شکست کامل داعش و از بین بردن این تشکیلات تروریستی در تمامی مناطق زمان بیشتری می‌طلبد.

از سوی دیگر فالح الفیاض، مشاور امنیت داخلی عراق در دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در شهر دمشق گفت: باید با خطر داعش به شکل مشترک وارد مبارزه شویم و دمشق هم در این موضع گیری با ما موافق است و تاریخ هم ثابت کرده که دوکشور در مواجهه با خطرات گروه‌های مخالف سیاسی با یکدیگر متحد می‌شوند و اختلافشان را کنار می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه سوریه هم از خطرات داعش در رنج است، گفت: ما می‌توانیم براساس نقاط مشترکمان تلاش کنیم منطقه را علیه تشکیلات تروریستی داعش هماهنگ کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha