• جمعه / ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۸:۵۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93062816411
  • خبرنگار : 71186

طرح مدیریت واردات خودرو، خوب یا بد؟

طرح مدیریت واردات خودرو، خوب یا بد؟

طرح "مدیریت واردات خودرو "در حالی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده که برخی از مخالفان این طرح خواهان ارائه طرح "آزادسازی واردات خودرو" به کشور شده‌اند.

طرح "مدیریت واردات خودرو "در حالی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده که برخی از مخالفان این طرح خواهان ارائه طرح "آزادسازی واردات خودرو" به کشور شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دنبال افزایش واردات خودرو به کشور در سال‌های اخیر طرحی با عنوان مدیریت واردات خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.

در این طرح پیش‌بینی شده که واردات خودرو از کشورهای تحریم کننده ایران قطع و از کشورهایی که روابط چندان دوستانه‌ای با ایران ندارند تعرفه بیشتری اخذ شود. همچنین تشکیل صندوق حمایت از تولید خودروی داخلی از دیگر پیشنهادات ارائه شده در این طرح است.

در حالیکه با اجرایی شدن این طرح واردات خودرو به کشور محدود خواهد شد برخی کارشناسان با اجرایی شدن آن مخالف بوده و معتقدند اجرای آن حاصلی جز تضییع حقوق مصرف‌کنندگان و عدم ارتقای کیفیت خودروهای داخلی نخواهد داشت.

در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: طرح مدیریت واردات خودرو یعنی افزایش انحصار در بازاری که هم‌اکنون نیز انحصاری است بنابراین باید از تائید و اجرایی شدن آن خودداری شود.

علی خاکساری با بیان اینکه متاسفانه در طول سال‌های اخیر با وضع تعرفه‌های بالا و حمایت‌های بی مورد از صنعت خودرو شاهد ادامه تولید خودروهای بی‌کیفیت و گران قیمت در داخل کشور هستیم، خاطرنشان می‌کند:‌ به دلیل این شرایط خودروسازان نیز انگیزه‌ای برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت محصولات‌شان نداشته‌اند زیرا با توجه به انحصاری بودن بازار هر آنچه تولید می‌کنند به فروش می‌رسد.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: به نظر من به جای طرح محدودیت واردات خودرو باید طرح آزادسازی واردات خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شود تا با واردات خودروهای خارجی با قیمت مناسب هم حقوق مصرف‌کنندگان تامین شده و هم خودروسازان وادار به اصلاح عملکرد خود شوند.

وی خاطرنشان می‌کند: شرکتهای خودروساز و قطعه‌ساز داخلی به جای ارائه طرح برای تشدید انحصار در بازار خودرو باید به اصلاح عملکرد خود پرداخته و به ارتقای کیفیت و کاهش قیمت خودروهای تولیدی خود بپردازند.

در مقابل این انتقادات اما دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور می‌گوید: طرح مدیریت واردات خودرو در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه جلوگیری از واردات کالاهای لوکس تدوین و ارائه شده است.

آرش محبی‌نژاد با بیان اینکه افزایش واردات خودرو به معنای ایجاد اشتغال در خارج از کشور به بهای کاهش اشتغال داخلی است، خاطرنشان می‌کند: در طول چند سال اخیر شاهد افزایش مکرر میزان واردات خودرو به کشور هستیم.

وی ادامه می‌دهد: در شرایطی که کشور در وضعیت تحریم به سر برده و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای مبارزه با تحریم ابلاغ شده است، افزایش واردات خودرو از کشورهای تحریم کننده ایران خلاف سیاست‌های کلی کشور است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور تصریح می‌کند: صنعت خودرو و قطعه داخلی با ظرفیت خالی در تولید محصولات خود مواجه است بنابراین به جای افزایش واردات، منابع ارزی کشور باید صرف افزایش تولید داخل، رشد اشتغال و کاهش هزینه‌های تولید شود.

صف‌آرایی موافقان و مخالفان واردات خودرو به کشور در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی‌های خود در زمینه طرح مدیریت واردات خودرو را آغاز کرده است. آینده نشان خواهد داد که این وزارتخانه استدلال‌های کدام یک از طرفین در رابطه با واردات خودرو به کشور را بیشتر می‌پسندد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۰۹:۳۳

باسلام چرا جان مردم براي هيچ کس ارزش ندارد؟ بگذاريد ماشين 10 سال کارکرد تويوتا وارد ايران شود کشته‌هاي جاده از نصف کمتر ميشود. پرايد داخل ايران 20500 نقدي، نقطه صفر مرزي با عراق به ريال ايران 2 ميليون و 500 هزار تومان افغانها اصلا ماشين ايراني نمي خرند. به هر حال قشر متوسط که نمي‌تواند ماشين خارجي سوار شود. کسي که ماشين ايراني مي خرد قشر متوسط مثل گوسفند در عزا و عروسي کشته ميشود چون وضع مالي خوب ندارد راهور هلال احمر راه و ترابري اعلام کنند چند درصد تصادفات فوتي ماشين خارجي است