• جمعه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93062112421
  • خبرنگار : 71452

تولید ورق استتار جدید با الهام از هشت‌پا

تولید ورق استتار جدید با الهام از هشت‌پا

محققان آمریکایی با الهام از توانایی استتار هشت‌پا، یک ماده انعطاف‌پذیر با قابلیت تغییر رنگ و مطابقت با محیط اطراف را تولید کردند.

محققان آمریکایی با الهام از توانایی استتار هشت‌پا، یک ماده انعطاف‌پذیر با قابلیت تغییر رنگ و مطابقت با محیط اطراف را تولید کردند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرپایان (cephalopods) مانند هشت‌پا و ماهی مرکب دارای قابلیت تغییر رنگ و تطبیق‌پذیری با محیط هستند که این کارکرد، الهام‌بخش محققان برای تولید ماده جدید با قابلیت تغییر رنگ شده است.

به گفته پروفسور «جان راجرز» نویسنده ارشد این مطالعه، تولید این ماده حاصل همکاری محققان زیست‌شناسی، مواد و مهندسی الکترونیک است؛ این ماده، شبکه‌ای از سلول‌های یک میلی‌متری شامل رنگ حساس به حرارت است.

پوست هشت‌پا از سه لایه تشکیل شده است که لایه بالایی حاوی رنگ، لایه میانی برای تغییر رنگ و لایه زیرین برای کپی‌برداری از الگوهای محیط اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این سیستم، لایه پایین شامل شبکه‌ای از حسگرهای نوری است که تغییرات در نور را شناسایی و این الگو را به لایه بالایی منتقل می کنند.

با ایجاد تغییر در الگوی محیط، سلول‌های درون ماده ظرف یک تا دو ثانیه تغییر رنگ می‌دهند؛ بالاترین لایه نیز از رنگدانه‌های حساس به حرارت استفاده می‌کند که در دمای 47 درجه سانتیگراد از رنگ سیاه به شفاف تغییر رنگ پیدا می‌کند.

این نخستین سیستم کامل و عملکردی در نوع خود محسوب می‌شود که مانند یک ورق کاغذ است، اما با محدودیت‌های زیادی از جمله محدود بودن رنگ به سیاه و سفید برخوردار است؛ با این حال محققان امیدوارند که با تکمیل این سیستم، از آن در کاربردهای نظامی و تجاری از جمله تولید ورق‌های استتار جدید استفاده کنند.

نتایج این مطالعه در مجله PNAS منتشر شده است.

انتهای پیام

تولید ورق استتار جدید با الهام از هشت‌پا

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha