وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بدون کمک مردم، اولیا، دانش آموزان و خیرین نمی توان آموزش و پرورش را به طور مطلوب اداره کرد، خاطرنشان کرد: با تکیه صرف بر بودجه های دولتی کیفیت آموزشی در حد مطلوبی نخواهد بود.
به گزارش سرویس "آموزش و پرورش" ایسنا، علی اصغر فانی در آیین افتتاح دوره آموزشی تامین مدرس برنامه «تعالی مدیریت مدرسه» اظهار کرد: ارتقای کیفیت، استراتژی امروز آموزش و پرورش است به دلیل آن که جمعیت دانش آموزی در ده سال گذشته از 19 میلیون به 12.5 میلیون و امکانات آموزش و پرورش در این مدت افزایش خوبی داشته است. پس طبیعی است که از ترکیب دو گزاره کاهش جمعیت دانش آموزی و افزایش منابع کیفیت آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین راهبرد آموزش و پرورش اتخاذ شود.
وی افزود: در سال های خیلی قبل به دلیل تراکم بالای جمعیت دانش آموزی و کمبود امکانات، رویکرد آموزش و پرورش وقت تامین و پاسخگویی کمی به جامعه از لحاظ آموزشی بود اما امروز دغدغه آموزش و پرورش از بحثهای کمی به کیفی ارتقا یافته است که در مدارس به ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی تبدیل می شود.
فانی آموزش و پرورش را بزرگترین و پرجعیت ترین دستگاه حاکمیتی دولت خواند و تصریح کرد: اهمیت آموزش و پرورش در شکل گیری نسل امروز و آینده ساز کشور آنرا از یک نهاد عظیم به ارگان مهم در کشور تغییر داده است که باید به همه توجه ویژه داشت.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نهاد تعلیم و تربیت مملو از چالش ها و مسائل مختلف است، عنوان کرد: همه وزرای آموزش و پرورش قبل به فراخور بعضی از مسائل به حل تعدادی از چالش ها و مسائل پرداخته اند، اما منطق و مدیریت صحیح در مواجه با این موضوعات اولویت گذاری در کارهاست.
فانی مدیری را موفق خواند که در پرداختن به مشکلات اولویت بندی را لحاظ کند و تاکید کرد: به جای ورود به اقیانوسی از مشکلات باید مسائل و چالش ها را احصا و طبقه بندی کرد و سپس با حفظ اولویت ها و همت همه مسئولان نسبت به حل آنها اقدام کرد.
وی پنج سیاست راهبردی مدیریتی خود را نتیجه احصا و طبقه بندی 750 مسئله و چالش عنوان و خاطرنشان کرد: ساماندهی و بهسازی بیش از یک میلیون کارمند از اولویت های مهم این وزارتخانه است که توزیع نامتناسب آن اعم از رشته، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، کمبود شایستگی و مهارت باعث شده است بهرهوری در این نهاد به حداقل برسد.
فانی افزود: نقش نیروی انسانی در تحول سازمانی و منابع انسانی بسیار مهم است و اگر به دنبال انقلاب اداری و تحول آموزشی در کشور هستید کلید آن در اختیار آموزش و پرورش است.
وی عملیاتی کردن بودجه را سومین سیاست آموزش و پرورش مطرح کرد و افزود: تا وقتی که مدیر مدرسه نسبت به دخل و خرج مدرسه احساس مسئولیت و اختیارات نداشته باشد، بهره وری ایجاد نمی شود.
فانی تصریح کرد: در آموزش و پرورش امروز نسبت جمعیت دانش آموزی در مدارس دولتی به تعداد پرسنل آموزش و پرورش 11.5 است که در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته پایین است. این نشان می دهد باید در یک انقلاب اداری بهرهوری را افزایش دهیم و علمیاتی کردن بودجه در این درصد مدارس از جهت تحقق این هدف اتخاذ شده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که بدون کمک مردم، اولیا، دانش آموزان و خیرین نمی توان آموزش و پرورش را به طور مطلوب اداره کرد، خاطرنشان کرد: با تکیه صرف بر بودجه های دولتی کیفیت آموزشی در حد مطلوبی نخواهد بود که باعث شد سیاست «توسعه مشارکت ها» به عنوان یک راهبرد اصلی اجرایی شود.
فانی افزود: 8.5 درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند که با سیاست جدی در استان ها به دنبال آن هستیم برطبق یک بخشنامه زمان بندی شده دو ساله این هدف را به 12 درصد برسانیم که طی آن منابع دولتی آزاد شده و به ارتقای کیفیت منجر می شود.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان این که ساختار آموزش و پرورش به شدت متمرکز است، اظهار کرد: در علم مدیریت «رسمیت سازمانی» به معنای اقدامات و فعالیت ها به صورت دستور العمل و آیین نامه آمده است و از این جهت آموزش و پرورش دارای «رسمیت سازمانی» بالایی است و باعث می شود خلاقیت، نورآوری و مسئولیتپذیری از بین برود. از این جهت آموزش و پرورش سیاست «تمرکز زدایی» در مقابله با آن اتخاذ کرد که باید با جهت گیری صحیح این سیاست را در ساختار آموزش و پرورش عملیاتی کنیم.
وی با بیان این که این سیاست ها به هیچ عنوان «شعاری» نیست، تصریح کرد: برگزاری این دوره آموزشی و برنامه «طرح تعالی مدیریت مدرسه» برای عملیاتی شدن سیاست های «ارتقای مدیریت آموزشگاهی»، «توسعه مشارکت» و تمرکززدایی»، گامی در جهت علمیاتی کردن سیاست های «ارتقای مدیریت آموزشگاهی»، «توسعه مشارکت» و تمرکززدایی» می باشد.
وزیر آموزش و پرورش به نقش مدرسه در شکل گیری تعلیم و تربیت دانش آموزان اشاره کرد و افزود: کارمندان ادارات نقش پشتیبانی کارکنان مدرسه را برعهده دارند.
فانی با بیان این که در سال تحصیلی جاری 5700 مدرسه مجری برنامه «تعالی مدیریت مدرسه» هستند، خاطرنشان کرد: با توانمندسازی کارکنان مدرسه و استاندارد سازی شیوه ارزیابی می توانیم با تفویض اختیار و مسئولیت پذیری آموزش را اثربخش کنیم و مدارس را به «سازمان یاد گیرنده» تبدیل کنیم.
وی در خصوص نتایج اجرای این برنامه گفت: «تدوین استاندارد های آموزشی و تدریس»، «ارتقای کیفیت آموزش و پرورش»، «تقویت کارجمعی در مدارس»، «خودارزیابی» و«افزایش انگیزه کارکنان و مدیران» را از اهداف موردنظر دوره آموزشی تامین مدرس است.
انتهای پیام
نظرات