رییس دفتر مرکز مشاوره وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اجرای پایش سلامت روان دانشجویان در دانشگاههای علوم پزشکی اثر بخشی بسیاری داشته است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه کویر، مریم کریمی در حاشیه برگزاری یازدهمین نشست شورای برنامهریزی و خدمات مشاورهای روانشناختی مسئولان ادارات مشاوره منطقه چهار دانشگاه های علوم پزشکی، اظهار کرد: رسالت مهم ادارات مشاوره تامین سلامت و بهداشت دانشجویان و به تبع آن سنجش سلامت عمومی دانشجویان است.
وی ادامه داد: دوره تحصیل دانشگاهی به واسطه حضور عوامل متعدد و ماهیت انتقالی زندگی دانشجویی، دورهای مهم، حساس و از سویی فشارزا در زندگی است که غالباً با تغییرات زیادی در روابط فردی و اجتماعی همراه است.
کریمی گفت: دانشگاه به دانشجویان کمک میکند در سالهای حضور در دانشگاه خودآگاهی بیشتر، عزت نفس بهتر، درک هویت عمیق تر و وضعیت روانی سالمتر را در خود پرورش دهند و بتوانند توانمندیهای خود را در ابعاد گوناگون شناسایی کنند.
وی اظهار کرد: با این وجود، آشنا نبودن بسیاری از دانشجویان با محیط دانشگاه، جدایی و دوری از خانواده، عدم علاقه به رشته تحصیلی، ناسازگاری با سایر دانشجویان در محیط خوابگاه، نارضایتی از زندگی و کافی نبودن امکانات رفاهی و مشکلات اقتصادی و مسائلی از این قبیل، از جمله شرایطی هستند که می تواند باعث ایجاد مشکلات، ناراحتیهای روانی- اجتماعی و افت عملکرد تحصیلی در آنها شود.
وی ادامه داد: با اجرای پایش سلامت روان، پس از غربالگری اولیه، دانشجویان در معرض آسیب جهت انجام بررسیهای تکمیلی و تخصصی به ادارات مشاوره دانشجویی دعوت میشوند.
وی اضافه کرد:در سال 92، حدود 18 هزار دانشجوی جدید الورود دانشگاههای علوم پزشکی مورد غربالگری قرار گرفته اند.
رییس دفتر مرکز مشاوره وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تشریح فعالیت های ادارات مشاوره معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی گفت: این فعالیت ها در سطوح سه گانه پیشگیری،آموزش، درمان و بازتوانی انجام می شود.
وی بیان کرد: ارائه خدمات مشاوره و روانشناختی( تحصیلی، خانواده، ازدواج ) به دانشجویان دانشکده های علوم پزشکی،ارائه خدمات مشاوره و روانشناختی به دانشجویان خوابگاهی، پرسنل و کارکنان خوابگاه ها، ارائه خدمات تخصصی درمان و مشاوره روانشناختی به دانشجویان آسیب پذیر، آسیب دیده و خودآسیب رسان از جمله فعالیت های این ادارات به شمار می رود.
وی، سنجش وضعیت سلامت عمومی و تشکیل شناسنامه سلامت روان ویژه دانشجویان جدیدالورد دانشگاه های علوم پزشکی، برگزاری کارگاه ها، نشست ها و همایش های آموزشی ویژه دانشجویان، کارکنان و خانواده های دانشجویان براساس مستندات پژوهشی و نیازسنجی و برگزاری کارگاه های آموزشی مهارت های زندگی ویژه دانشجویان جدیدالورد دانشگاه های علوم پزشکی را از دیگر فعالیت هایی برشمرد که در سطح ادارات مشاوره صورت می گیرد.
کریمی، کمبود نیروی متخصص، مشکل در تامین فضای فیزیکی مناسب جهت انجام مشاوره درستاد دانشگاهها و دانشکدهها و محیط های خوابگاهی و دانشکده ها و نبود ردیف بودجه متخصص را از جمله مشکلات و چالش های ادارات مشاوره عنوان کرد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر 67 اداره مشاوره در معاونت های دانشجویی فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی و دانشکده های که مستقل شدند، وجود دارد.
رییس دفتر مرکز مشاوره وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برگزاری یازدهمین نشست شورای برنامه ریزی و خدمات مشاوره ای مسئولان ادارات مشاوره منطقه چهار دانشگاههای علوم پزشکی گفت: ادارات مشاوره دانشگاه های علوم پزشکی کشور به پنج منطقه تقسیم بندی شده اند که سالیانه در هر منطقه دو تا سه نشست برگزار می شود.
وی تصریح کرد: در این نشست ها مهمترین مسائل دانشگاه های منطقه، از جمله دغدغه ها و با توجه به بافت فرهنگی هر منطقه مسائلی که وجود دارد مورد بررسی، بحث و تبادل نظر قرار میگیرد.
وی بیان کرد: همچنین در این نشست ها علاوه بر دانش افزایی کارکنان، پژوهش های بنیادی و کاربردی بر اساس همان منطقه انجام میشود.
یادآوری میشود: یازدهمین نشست شورای برنامه ریزی و خدمات مشاوره ای و روانشناختی منطقه چهار دانشگاه های علوم پزشکی کشور 14 و 15 مردادماه با حضور مسئولان ادارات مشاورiه دانشگاه های علوم پزشکی و به میزبانی اداره مشاوره معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.
انتهای پیام
نظرات