• دوشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 93051305443
  • خبرنگار : 71368

دوربین‌های پردردسر برای سارقان یا پلیس؟

تاکید پلیس بر الزام صنوف برای نصب دوربین

تاکید پلیس بر الزام صنوف برای نصب دوربین

بارها شده که در پیچ و خم دادسرا و ادارات مبارزه با سرقت که قدم برداشته و پیگیر دستگیری دزدی هستید که دار و ندارتان را یک شبه با خود برده، می شنوید که بررسی تصاویر دوربین مداربسته احتمالی تنها چاره و راه حل شما است و آن وقت شما خدا خدا می کنید تا حداقل دوربینی در آن محدوده وجود داشته تا بتواند ردی از سارق اموالتان بیابید.

بارها شده که در پیچ و خم دادسرا و ادارات مبارزه با سرقت که قدم برداشته و پیگیر دستگیری دزدی هستید که دار و ندارتان را یک شبه با خود برده، می شنوید که بررسی تصاویر دوربین مداربسته احتمالی تنها چاره و راه حل شما است و آن وقت شما خدا خدا می کنید تا حداقل دوربینی در آن محدوده وجود داشته تا بتواند ردی از سارق اموالتان بیابید.

دوربین های منزل و یا مغازه‌تان بازبینی می‌شود و یا با هزار و یک دردسر بالاخره نامه افسرپرونده تان را درست گرفته تا بسراغ بانک یا موسسه پیرامونی محل سرقت بروید تا سی دی تصاویر ضبط شده که ممکن است ردی از سارق در آن باشد را برای مامور پلیس ببرید، با هزار و یک امید در حالی که تصویر سارق احتمالی در دستتان است؛ پله های اداره مبارزه با سرقت را یکی یکی طی می‌کنید.

ممکن است با واکنش‌های زیادی رو برو شوید چراکه ممکن است تصویر سارقان به وضوح ثبت شده و به راحتی هویت دزدتان مشخص شود و افسرتان نیز با خشنودی از فاز شناسایی به مرحله دستگیری برود؛ اما گاهی نیز تصویر بی کیفیت و یا عدم وضوح تصویر اقا یا خانم دزد سبب می‌شود که کلاف سردر گم سرقت پیچیده تر شود.

به گزارش خبرنگار«انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دزدی در مغازه‌ها، اماکن تجاری و از مردم عادی می‌تواند تاثیر زیادی بر روی رفتار و حس امنیت آنها داشته باشد و این در حالی است که با پیشرفت تکنولوژی این فرصت برای همگان فراهم شده است تا با نصب سیستم مداربسته کوچک و نسبتا کم هزینه، سطح خوبی از امنیت را برای این مکان‌ها ایجاد کنند.

در یک برهه از زمان مغازه دارها با نصب برچسب‌های مغناطیسی سعی کردند راه را برای دزدان ببندند اما تجربه نشان داده است که در واحدهای صنفی، نصب برچسب‌های مغناطیسی بر روی اجناس در طول زمان بسیار پر هزینه‌ خواهد بود و این در حالیست که در نهایت نمی‌توان راه را به طور صد درصدی بر روی امکان سرقت اموال بست. اما در این میان نصب دوربین بسیار تاثیرگذارتر خواهد بود چراکه سارق این امکان را ندارد که بفهمد دوربین او را می‌بیند یا خیر و این، حس امنیت رابه طور کامل از سارق سلب می‌کند و در ضمن قبول کنید که تشخیص یک صورت ضبط شده خیلی ساده‌تر از یک صورت مشاهده شده به وسیله انسان است!

کمک به تحقیقات پلیسی

دوربین مداربسته دست سارقان را رو کرد!

بارها و بارها در صفحات حوادث روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها با تیتر و خبرهایی روبرو شدیم که عنوان داشته اند«دوربین مداربسته نصب شده در محل وقوع حادثه، دست مجرمان را رو کرده است»، باید توجه داشته باشیم که بدون توجه به نقش سیستم‌های نظارتی در کاهش میزان وقوع جرم، این سیستم‌ها می توانند در تشخیص مجرمان نیز نقش داشته باشند . در دنیای پلیسی مثال های بسیاری وجود دارد که نوارهای ویدئویی سیستم های نظارتی در شناسایی مجرمان موثر واقع شده اند حتی استفاده از دوربین پا را فراتر گذاشته و می توانند افرادی را که در محل حضور داشتند و به عنوان شاهد تلقی می شوند نیز شناسایی کنند.

تصاویر به دست آمده از این دوربین ها می توانند بسیار معتبر و پر اهمیت باشند، برهمین اساس کیفیت تصویر در این سیستم‌ها، بسیار حائز اهمیت است. اگر دوربین ها یک حادثه را ثبت کنند و پلیس سریعاً و بر اساس مشاهده تصاویر به دستگیری مجرم در محل و قبل از ترک آن بپردازد ، ذخیره سازی تصاویر واقعه می تواند در محکومیت مجرم و در واقع درخواست فرجام کردن موثر واقع شود اما بنظر می رسد آن چیزی در مورد دوربین‌های مداربسته مغفول مانده است، کیفیت تصویر آنها است.

کیفیت دردساز دوربین‌ها!

عدم کیفیت تصاویر دوربین مداربسته در حین رسیدگی به پرونده را شاید بتوان یکی از معظلات تمامی کارآگاهان پلیس عنوان کرد، تصاویری که ردی از سارق یا مجرم در آن هست اما عدم کیفیت آن نه تنها گره ای از پرونده باز نمیکند بلکه موجب سردرگمی بیشتر نیز می شود؛ با این حال سرهنگ علی غیاثوند، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا نیز با انتقاد از عدم کیفیت این دوربین ها بر لزوم استانداردسازی دوربین های سطح شهر و قانونی کردن آنها تاکید کرد و گفت: باید همه صنوف و اماکن ملزم به نصب این دوربین ها شده و محیط های پیرامونی نیز به این دوربین ها مجهز شوند تا میزان سرقت ها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه نصب دوربین سبب کاهش سرقت و شناسایی سارقان می شود، افزود: به نظر می رسد استانداردی برای دوربین هایی که نصب می شوند، صورت نمی گیرد و افراد تنها برای رعایت سرفصل ها که برای گرفتن مجوز لازم است، اقدام به نصب دوربین می کنند در حالیکه این دوربین ها کیفیت لازم را ندارند.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا معتقد است که باید بحث استانداردسازی دوربین های سطح شهر و قانونی کردن آنها برای تمام صنوف و اماکن مورد توجه قرار گیرد چراکه غالبا این دوربین ها حافظه خوبی نداشته و گاها بعد از 24 ساعت، موارد ضبط شده پاک می شوند!

به گزارش ایسنا، باید این حقیقت را قبول کنیم که احتمال دستگیری مجرمان، توسط پلیس در هنگام وقوع جرم بر اساس وجود سیستم های نظارتی همچون دوربین بالاتر می رود و همین امر منجر به آن خواهد شد تا مجرمان به انجام اعمال این چنینی، کمتر تمایل نشان دهند و قطعا نصب دوربین‌های با کیفیت، ممکن است هزینه ای نیز در بر داشته باشد برای مبارزه با مجرمانی که ممکن است با سوء استفاده از غفلتمان زندگی مان را به تاراج ببرند،ناچیز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha