• یکشنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93051205165

یک منبع آگاه در گفت وگو با ایسنا مطرح کرد

استفاده از روغن پالم در ماست پرچرب/سازمان استاندارد سکوت کرده است

استفاده از روغن پالم در ماست پرچرب/سازمان استاندارد سکوت کرده است

یک منبع آگاه با اشاره به استفاده گسترده از روغن پالم در تولید محصولات لبنی گفت: سازمان استاندارد باید هرچه سریعتر درج عبارت "تولید شده با روغن پالم" را روی برچسب محصولات غذایی اجباری کند.

یک منبع آگاه با اشاره به استفاده گسترده از روغن پالم در تولید محصولات لبنی گفت: سازمان استاندارد باید هرچه سریعتر درج عبارت "تولید شده با روغن پالم" را روی برچسب محصولات غذایی اجباری کند.

این منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه سازمان استاندارد اعتقادی به استفاده از روغن پالم در تولید محصولات لبنی و سایر محصولات غذایی ندارد، گفت: در اتحادیه اروپا سختگیری زیادی در این زمینه وجود دارد؛ به طوری که اکثر محصولات غذایی تولید شده در این منطقه فاقد روغن پالم هستند.

او با بیان اینکه روغن پالم دارای اسید چرب اشباع و سنگین است و به ویژه برای افراد دارای کلسترول و سنین بالا مناسب نیست، گفت: در دولت قبل اعلام شد که چند قلم محصول لبنی از جمله پنیر یو.اف، شیر کم چرب و ماست کم‌چرب قیمت‌گذاری شده و قیمت‌گذاری سایر محصولات آزاد می شود. به همین دلیل تولیدکنندگان به تولید محصولاتی مانند ماست پرچرب روی آوردند که در آن از روغن پالم استفاده شده است.

وی با بیان اینکه در ایران استفاده از روغن پالم در تولید محصولات لبنی و سایر مواد غذایی ممنوع نیست و استاندارد موجود نیز در این زمینه سکوت کرده است، اظهار کرد: ‌در دنیا اگر در تولید محصولی از روغن پالم استفاده می شود، تولیدکننده باید حتما با تیتر خوانا و درشت این موضوع را روی بر چسب محصول خود اعلام کند.

این کارشناس صنایع غذایی افزود: آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلب و عروق طبق آمار وزارت بهداشت بالا است و به همین دلیل باید تلاش کنیم مصرف روغن‌هایی مانند روغن پالم به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه در دولت قبل و در سال گذشته بالغ بر 745 هزار تن روغن پالم وارد کشور کرد، گفت: به این ترتیب حدود 52 درصد از کل روغن وارداتی به کشور را روغن پالم در بر گرفت و این روغن در تولید انواع محصولات غذایی مانند لبنیات و شیرینی و شکلات به کار رفته است.

این منبع آگاه افزود: پیشنهاد ارائه شده در شورای عالی سلامت این بوده که اگر قرار بر واردات روغن پالم است باید سهم این روغن از کل واردات روغن به بیش از 30 درصد نرسد؛ ضمن اینکه روی واردات آن باید تعرفه بالایی وضع شود و در عوض تعرفه واردات روغن زیتون که مفید است صفر شود.

وی تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد باید هرچه سریع‌تر درج عبارت "تولید شده با روغن پالم" را روی برچسب محصولات غذایی اجباری کند تا از این طریق مصرف‌کنندگان از محتویات محصولی که خریداری می کنند که مطلع شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۵-۱۲ ۱۶:۳۳

به نام خدا بهتر است سازمان استاندارد و وزارت بهداشت نظارت بيشتري بر روغن هاي خوراکي از قبيل روغن سرخ کردني ....داشته باشد که ترکيبات روي بسته نخورده است و حدود 50 درصد روغن پالم دارد که مصرف بسيار بالايي نيز داردو سلامت جامعه را به خطر مي اندازد ./

avatar
۱۳۹۳-۰۵-۱۲ ۱۶:۴۳

خدا خيرشون بده هر جور که دوست دارن قيمت لبنيات رو بالا ميبرن لااقل ديگه با جون مردم بازي نکنيد.شرم و انصاف هم خوب چيزيه که واقعا در بعضي آدمها مرده

avatar
۱۳۹۳-۰۵-۱۲ ۲۱:۴۴

ضمن تشكر از استاد ارجمند جناب احمدي و درخواست از ساير اساتيد و صاحب نظران به حضور پررنگ در عرصه هاي اجتماعي و سياسي يا حداقل رسانه اي كشور. جند نكته حين خواندن متن به ذهنم رسيد بد نديدم بيان كنم . 1- مبتكر گفتگوي تمدنها فعلا ممنوع الخروج است بنابراين نمي توان گفت اينجا كشور مهد گفتگوي تمدن است 2- اينكه فرموديد ما بايد تحمل خودمان را زياد كنيم فكر ميكنم منظور آنها باشد چون ما كه به خاطر مدارا چه ها كه نكشيديم !!!! 3- انهايي كه از كشور بيرون رفتند الزاما مجرم نيستند و آنهايي كه ماندند الزاما بيگناه ، اي بسا داوران كه معلوم شد يا بشود كه مجرمند