• دوشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 93051204980

یک جامعه‌شناس:

تفکیک جنسیتی فضاهای کاری قبل از اجرا نیازمند کار کارشناسی است

تفکیک جنسیتی فضاهای کاری قبل از اجرا نیازمند کار کارشناسی است

یک جامعه‌شناس معتقد است: پیشنهاد تفکیک جنسیتی فضاهای کاری باید ابتدا در مراحل کوچکتری بررسی شود و پس از انجام کارکارشناسی اگر نتیجه مطلوب حاصل شد، به اجرا در آید.

یک جامعه‌شناس معتقد است: پیشنهاد تفکیک جنسیتی فضاهای کاری باید ابتدا در مراحل کوچکتری بررسی شود و پس از انجام کارکارشناسی اگر نتیجه مطلوب حاصل شد، به اجرا در آید.

دکترغلامرضا علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار«اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: هر پدیده‌ای که شکل می‌گیرد هم آثار و عواقب مثبت دارد و هم پیامدهای نزدیک؛ در بسیاری از سازمان‌ها، ردیف‌های سازمان تایید شده است و اگر بخواهیم جابه‌جایی انجام دهیم ممکن است نتوانیم برای برخی افراد ردیف سازمانی در نظر بگیریم و ایجاد ردیف‌های سازمانی جدید هم چون بار مالی اضافه می‌کنند، از نظر قانونی مورد موافقت مجلس و شورای نگهبان قرار نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه جابه‌جایی نیروها باعث می‌شود برخی افراد در رتبه خود باعث تقلیل رتبه برخی افراد می‌شود، گفت: نباید کاری کنیم که مشکلات اقتصادی و اجتماعی برای افراد ایجاد شود.

این جامعه‌شناس با تاکید بر لزوم سنجش ابعاد مختلف یک تصمیم گفت: اگر در اینگونه زمینه‌ها کار را پیش ببریم آنچه که برون داد مساله خواهد بود، می‌تواند واقعی‌تر و اثربخش‌تر باشد.

وی افزود: در کشورهایی که دقیق عمل می‌کنند 10 بار یک مساله را متر و بعد از آن یک بار برش می‌دهند تا طرح لازم و دلخواه را به دست آورند، اما ما یک بار متر می‌کنیم و 10 بار برش می‌دهیم و بعد مدام باید تغییراتی انجام دهیم.

این جامعه‌شناس با اشاره به انجام تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها و هزینه‌های اقتصادی تصمیم‌های اینچنینی گفت: تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها هم برای دانشگاه بار مالی ایجاد کرد و هم اینکه تردد در شهر را ایجاد کرد.

وی افزود: ما می‌دانیم که انسان زمانی که از چیزی منع شود، نسبت به آن حریص‌تر خواهد شد و با روش‌هایی که ما به کار می‌بریم حساسیت‌هایی که وجود ندارد در بین نوجوانان و جوانان تبعات نامطلوبی برای آینده به بار می‌آورد.

علیزاده پیشنهاد داد: ستادی تشکیل و بررسی شود که آیا تفکیک جنسیتی در دانشگاه توانست بهره‌وری و بالا ببرد یا خیر!

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه باید کارها در یک مجموعه کوچکتر بررسی شده و ابعاد مختلف آن مشخص شود، گفت: باید بررسی کنیم تفکیک جنسیتی چه میزان بهره‌وری را بالا می‌برد و تا چه حدی می‌تواند به آسایش و امنیت خانواده‌ها کمک کند.

علیزاده با بیان اینکه در برخی کشورها تفکیک جنسیتی صورت گرفته، اما نتایج این تفکیک هنوز مشخص نشده است، گفت: علاوه بر اینکه باید این موضوع را در مقیاس کوچک مطالعه کنیم باید بتوانیم واکسیناسیون فرهنگی و اجتماعی را تقویت کنیم نه اینکه بخواهیم محیط زندگی را تغییر دهیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه ما در جهانی زندگی می‌کنیم که بخشی از فعالیت‌های ما با سازمان‌های بین‌المللی کار باید هماهنگ باشد و نباید اتفاقی بیفتد که صحبت‌های حقوق بشری را درباره ما مطرح کنند، گفت: اگر واقعا چنین دغدغه‌ای وجود دارد اول باید اجازه دهیم در مراحل کوچکتر بررسی شود، گفت: من پیشنهاد می‌کنم ستادی تشکیل دهیم و نتایج تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم نسبت به پیشرفت تحصیلی و هزینه‌های ایجاد شده چه تغییراتی صورت گرفته و شاخص‌ها را با توجه به آنان تدوین کنیم.

علیزاده با تاکید بر اینکه امروز فرصت آزمون و خطا نداریم، گفت: هیچ‌کس با اینکه نهادها، زنان در سازمان‌های اداری با امنیت بیشتری کار کنند و احساس راحتی داشته باشند مخالفت نمی‌کنند اما باید دید آثار اینگونه اقدامات چگونه خواهد بود و چقدر می‌تواند باعث مشکلات شود به خصوص در سازمان‌هایی که پست اداری در آنها تعریف شده است و به اندازه کافی نیروی ماهر برای همه پست‌ها وجود ندارد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه به نظر می‌رسد دغدغه‌ها بیش از حد برجسته شده است، اظهار کرد: بودن افراد در کنار یکدیگر مشکلی ایجاد نمی‌کند و اگر بخواهیم تفکیک جنسیتی انجام دهیم باید پارک‌ها را هم تفکیک کنیم و اگر بنا به تأمین باشد، باید به تمام مکان‌های اجتماعی تأمین داده شود.

وی افزود: ما مشکلات دیگری هم داریم که ممکن است مغفول بمانند و از همان جایی که از آن غافل شده‌ایم، نظام و کشور ما ضربه می‌بیند.

علیزاده در پاسخ به اینکه چقدر این موضوع مرتبط با اصول دینی است، گفت: در سیره بزرگان و ائمه اطهار مانند حضرت زینب و حضرت فاطمه می‌بینیم زنان در جامعه حضور فعال داشته‌اند و اینکه حضور یک خانم در سمت منشی‌گری یک رییس مانع شویم، نمی‌تواند چندان مرتبط با اعتقادات ما باشد.

وی با تاکید بر اینکه همه ما مردم معتقدی هستیم و نود درصد مردم زندگی سالمی دارند و با دید پاک و اسلامی مساله را می‌بینند، افزود: نباید فکر کنیم همه مجرم هستند و برای اینکه جرمی اتفاق نیفتد، باید محیط‌های مجرمانه را از عوامل جرم‌زا پاک کنیم.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه گاهی مسائل به صورت یک خطر اجتماعی مطرح می‌شود و گاهی هم ما تحت تاثیر جو قرار می‌گیریم، گفت: یکی از راهکارها این است که به جای اینکه پند و اندرز بدهیم، نگرش مورد توجه خودمان را به بینش تبدیل کنیم و این بینش را به رفتار نهادی تبدیل کنیم.

علیزاده همچنین تاکید کرد: ما نباید به جای استفاده از روش‌های ایجاد نگرش صحیح، رفتارهایی اتخاذ کنیم که ما را در برابر سازمان‌های جهانی به چالش بکشد. ضمن اینکه در سازمان‌های ما حراست و نظارت دقیقی اعمال می‌شود و کسانی که منصب دارند پایش می‌شوند و اینکه با توجه به تجربه من کج‌رفتاری‌ها در سازمان‌ها به سمت صفر میل پیدا کرده است و من فکر نمی‌کنم که مساله خاصی وجود داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha