یک کارشناس علوم تربیتی در کردستان معتقد است: اوقات فراغت کودکان باید با انجام فعالیتهای شادیبخش و دلخواه آنان پر شود.
ثریا زارعی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، توضیح داد: بسیاری از والدین برای جلوگیری از هدر رفت اوقات فراغت کودکان و نوجوانان سعی میکنند که برنامهها و سرگرمیهای مختلفی را برای آنان طرحریزی کنند.
وی افزود: زمانی که در پر کردن اوقات فراغت نظر و خواست کودکان لحاظ نشود این اوقات به عامل بازدارنده برای بروز خلاقیت، آفرینش، نوآوری، تفکر سیال و فعال و غنی سازی شخصیتی آنان مبدل خواهد شد.
این کارشناس علوم تربیتی با بیان اینکه عدم علاقه کودکان به برنامههای اوقات فراغتشان منجر به عدم خودانگیختگی و بروز یک رفتار تصنعی خواهد شد، تصریح کرد: فعالیتها و کارهای اوقات فراغت که منشأ آن تمایلات درونی و خودانگیخته است، منجر به شکلگیری بخش عظیمی از شخصیت کودک خواهد شد.
زارعی با ذکر این نکته که اوقات فراغت باید با در نظر گرفتن تفاوتهای ارزشی، فرهنگی، نگرشی، تجربیات، شرایط و موقعیتهای اقتصادی و معنوی افراد تعریف شود، بیان کرد: اوقات فراغت باید زمینهساز اشتغال و حرکت در مسیر کمال باشد. اوقات فراغت فرصتی است که در آن کودکان به کاوش، تأمل و تفکر میپردازند و به همین دلیل حس کنجکاوی، پرسشگری و حیرت او تحریک و تقویت میشود.
این کارشناس علوم تربیتی با تأکید بر اینکه برنامهها و فعالیتهای اوقات فراغت باید از جنبههای سودمندانه، ذوقی، شغلی، ابتکاری، مهارتی و تفریحی به تناسب تفاوتهای فردی، استعدادها و علایق غنی باشد، افزود: بازیها و ورزشهایی که منجر به آزاد سازی انرژیهای سرکوب شده و فشارها و تنشها میشود، میتواند از گزینههای مناسب برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان باشد.
وی با بیان اینکه وجود تعدد و تنوع فعالیتها و برنامهها میتواند به کودکان آزادی انتخاب بیشتری را دهد، یادآور شد: اوقات فراغت باید بدور از سرگرمیهای تکراری و وقتکشی، صرف انرژی بیهوده و بدون هدف باشد.
انتهای پیام
نظرات