• چهارشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 93050100505
  • خبرنگار : 71356

کارشناس حقوق بین‌الملل:

مقامات سیاسی و نظامی اسراییل باید تحت تعقیب قرار گیرند

مقامات سیاسی و نظامی اسراییل باید تحت تعقیب قرار گیرند

یک کارشناس حقوق بین‌الملل گفت: هم در داخل فلسطین و هم در خارج از سرزمین اشغالی می‌توان مقامات سیاسی و نظامی اسراییل را تحت تعقیب قرار داد؛ لذا هم راه برای تعقیب وجود دارد و هم باید این کار را کرد.

یک کارشناس حقوق بین‌الملل گفت: هم در داخل فلسطین و هم در خارج از سرزمین اشغالی می‌توان مقامات سیاسی و نظامی اسراییل را تحت تعقیب قرار داد؛ لذا هم راه برای تعقیب وجود دارد و هم باید این کار را کرد.

صباح‌زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد:‌ انواع جنایاتی که در غزه توسط دولت اسراییل انجام شده و در حال انجام است با بندهای مختلف کنوانسیون‌های بین‌المللی در تعارض قرار داد.

وی ادامه داد: بر همین اساس می‌توان هم در داخل فلسطین اشغالی و هم در خارج از این رژیم به تعقیب مقامات سیاسی و نظامی اسراییل پرداخت؛ لذا هم راه برای تعقیب وجود دارد و هم باید این کار را کرد.

این حقوقدان افزود: همچنین این موضوع می‌تواند در محافل بین‌المللی و دادگاه‌های کشورهای دیگر مورد رسیدگی قرار گیرد و اسراییل به طور غیابی محکوم شود که این امر به قوانین کشورهای مختلف بستگی دارد.

وی ادامه داد: بنابراین در یک سطح وسیع با طیفی از اقدامات و فعالیت‌های حقوقی و کیفری امکان طرح دادخواست، شکایت و صدور حکم علیه اسراییل وجود دارد.

صباح زنگنه در پاسخ به این سوال که چه کسانی می‌توانند جهت محکومیت رژیم صهیونیستی طرح شکایت کنند؟ گفت: متضرران اصلی، فلسطینی‌ها و دادستان‌های کشورهای مختلف چه به صورت سازمانی و چه به صورت فردی می‌توانند اقدام به شکایت کنند.

وی یادآور شد: شاهد بودیم در بعضی کشورها دادگاهایشان به شکایت افراد یا سازمانها علیه مقامات اسرائیل رسیدگی و حکم صادر کردند و در نتیجه مانع شدند از این که آن مقامات پایشان به این کشورها برسد. این امر می‌تواند در ده ها کشور اتفاق بیافتد و محدودیت گسترده‌ای برای اسراییل ایجاد کند.

صباح زنگنه با بیان اینکه در این رابطه می‌توان به دیوان لاهه و دیوان کیفری بین‌المللی شکایت کرد، افزود: علی‌رغم این که اسراییل به عهد نامه رم ملحق نشده، اما شکایت می‌تواند مطرح شود و بقیه کشورهای عضو می‌توانند نسبت به این شکایت آگاهی پیدا کنند و از این طریق در کشورهای خود هم موضوع را پیگیری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha