چرا برخی رانندگان ایلامی چراغ راهنمای خودرو را یک وسیله تزیینی تلقی و کمتر از آن استفاده میکنند؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، یک راننده با خوردروی پراید در بلوار شهید بهشتی ایلام با سرعت 50 کیلومتر در ساعت در حال حرکت بود که ناگهان خودرو سمند جلویی که در شانه چپ بلوار در حال حرکت بود، بدون استفاده از چراغ راهنما یا علامت دست، به سمت راست میپیچید و قصد دارد به فرعی برود، خودرو پراید هیچ امکان فراری نداشت و خودروها با هم برخورد کردند و هردو دچار آسیب جدی میشوند.
راننده پراید از ناحیه سر آسیب سطحی دید، پس از بگو مگوهای زیاد پلیس از راه میرسد قضیه را فیصله میدهد، راننده زخمی مغبون به بیمارستان منتقل میشود، در حالی که مدام این جمله را زمزمه میکند: «اگر از چراغ راهنما استفاده میکرد چی میشد؟ شاید اصلا این حادثه پیش نمیآمد».
این حکایت هر روز خیابانهای اصلی و فرعی ایلام است و رانندگانی که تحت هیچ شرایطی حاضر به استفاده از چراغ راهنما نیستند و بدون هیچ هشداری و با بیتوجهی نسبت به وضعیت خودروی پشت سر خود از مسیر اصلی با سرعت به فرعی یا برعکس میچرخند و جالب اینجاست که اگر به آنها اعتراض بکنید، نمیپذیرند.
این رویه برخی خودروها حتی زمانی که میخواهد از پارک کنار خیابان خارج شوند و به مسیر اصلی تردد وارد شوند هم دیده میشود در نقطه حرکت بدون استفاده از چراغ راهنما حرکت میکنند که تاکنون همین حرکت نادرست موجب تصادف شده است.
یک راننده تاکسی شهر ایلام، در این خصوص به ایسنا، گفت: بیشتر رانندگان از هنگام ورود و خروج از میسرهای اصلی به فرعی یا برعکس از چراغ راهنما استفاده نمیکنند و این عمل در طول روز موجب به ورود آمدن حوادث زیادی میشود.
وی افزود: چندی پیش در بلوار دانشجو در حال حرکت بودم که ناگهان در بین راه یک خودرو پژو پارس بدون هیچگونه استفادهای از چراغ راهنما به سمت چپ پیچید و من مجبور بودم برای جلوگیری از برخورد با وی ترمز شدید کنم که سر مسافر جلویی به شیشه برخورد کرد و دچار آسیب شد، در حالی که اگر از چراغراهنما استفاده میکرد، این مشکل پیش نمیآمد.
این راننده اضافه کرد: وقتی به وی گفتم چرا از چراغ راهنما استفاده نمیکنی با تندخویی و پرخاش میگوید «این مشکل شماست نه من، دلم میخواد از چراغراهنما استفاده نمیکنم.»
سرهنگ «محمد رسولی» رئیس پلیس راهور ایلام در این خصوص به ایسنا، گفت: چراغراهنما بدون دلیل بر روی خودرو نصب نشده و یک وسیلهی تزئینی نیست.
وی با بیان اینکه اغلب رانندگان بر این باور هستند زمانی که گواهینامه رانندگی را دریافت کردند دیگر به تمام مهارتها و فنون راندگی آشنا هستند که این تصور کاملا غلط و اشتباه است.
رسولی ادامه داد: اغلب رانندگان به استفاده از چراغراهنما توجه کافی ندارند و این امر به یک عادت روزمره تبدیل شده و زمانی که فردی مهارت لازم برای دریافت گواهینامه کسب کرده تازه به چرخه حمل و نقل که آن را میلیونها کاربر اعم از وسیله نقلیه و عابر پیاده تشکیل داده است، وارد میشود.
رئیس پلیس راهور ایلام با اشاره به اینکه اگر فردی پس از اخد گوهینامه مدتی از رانندگی دور بماند اغلب قوانین و مقررات را فراموش میکند، خاطرنشان کرد: یکی از نمونههای بارزی که رانندگان کمتر با آن توجه میکنند، استفاده صحیح از چراغراهنمای نصب شده در دو طرف خودروست.
وی ادامه داد: در ماده 108 آییننامه راهنمایی و رانندگی به صراحت آمده است، رانندگان که قصد گردش به سمت راست، چپ، توقف یا تغییر مسیر دارند، موظف هستند از فاصلهی 100 متری به محل گردش یا توقف به دیگر وسیلهها با چراغراهنما علامت دهند.
رسولی گفت: بر همین اساس برابر بند 2138 جدول جرائم تخلفات راهنمایی و رانندگی عدم استفاده و یا استفاده غلط از علائم با دست یا چراغ راهنما وسیله نقلیه در مواقع لزوم به مبلغ 200 هزار ریال جریمه پیشبینی شده است.
وی اضافه کرد: شایسته است رانندگان در هنگام رانندگی به استفاده صحیح از چراغراهنما توجه جدی داشته باشند تا شاهد کاهش حوادث، سوانح، افزایش ایمنی و ارتقاء فرهنگ ترافیک باشیم.
انتهای پیام
نظرات