• چهارشنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 93032815863
  • خبرنگار : 71263

وضعیت اقتصادی منطقه یورو در پرده ابهام

وضعیت اقتصادی منطقه یورو در پرده ابهام

گروهی از اقتصاددانان معتبر که دوره‌های توسعه و رکود را ارزیابی می‌کنند، اعلام کردند با وجود آمارهای رسمی که چهار سه ماهه رشد را نشان داده‌اند خروج منطقه یورو از رکود هنوز نامعلوم مانده است.

گروهی از اقتصاددانان معتبر که دوره‌های توسعه و رکود را ارزیابی می‌کنند، اعلام کردند با وجود آمارهای رسمی که چهار سه ماهه رشد را نشان داده‌اند خروج منطقه یورو از رکود هنوز نامعلوم مانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نتیجه کمیته شناسایی چرخه تجاری منطقه یورو (CEPR) در مرکز پژوهش سیاست اقتصادی اتحادیه اروپا اعلام کرده است منطقه یورو ممکن است در یک "رکود متوقف" باشد و رشد منفی فعالیت اقتصادی که در اواخر سال 2011 آغاز شد، ممکن است از سرگرفته شود.

این کمیته شبکه‌ای متشکل از بیش از 700 اقتصاددان است که عمدتا در دانشگاه‌های اروپایی حضور دارند و دوره‌های توسعه و رکود اقتصادی را مشخص می‌کنند. کار این کمیته اعلام زمان ورود و خروج از رکود منطقه یورو است و کاملا مستقل از سیاستگذاران این منطقه عمل می‌کند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، این کمیته از تعریف متداول رکود که به دو سه ماهه پی در پی رشد منفی تولید ناخالص داخلی اطلاق می‌شود، استفاده نمی‌کند. در عوض از یک تعریف گسترده‌تر استفاده می‌کند که تاکید بیشتری روی توسعه بازارهای کار دارد.

قضاوت این کمیته که 11 ژوئن در لندن نشستی را برگزار کرد، پس از آماری اعلام شد که نشانه‌های بیشتری از ضعف اقتصاد منطقه یورو را برملا کردند و در نتیجه بانک مرکزی اروپا را به کاهش نرخ‌های بهره اصلی و فراهم کردن اعتبار جدید برای بانک‌ها به منظور حمایت بیشتر از فعالیت اقتصادی واداشت.

رشد دستمزد در 18 کشور عضو منطقه یورو در سه ماهه اول سال جاری میلادی کند شد در حالیکه مجموع هزینه‌های نیروی کار نیز با روند کندتری رشد کرد و هر دو این‌ها نشانه پایین ماندن نرخ تورم سالانه در منطقه یورو بودند.

با این همه آمار سه ماهه اول که از سوی سازمان آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) منتشر شد، نشان داد میزان فرصت‌های شغلی موجود در این مدت نسبت به سه ماهه چهارم سال گذشته اندکی افزایش یافته است که به معنای تداوم کاهش نرخ بیکاری در ماه‌های آینده است.

اما فرصت‌های شغلی موجود در کشورهایی بالاتر بودند که نرخ بیکاری پایین‌تری داشتند. آلمان نرخ 2.9 درصد را داشت در حالیکه همین نرخ در یونان، ایرلند، پرتغال، اسپانیا و قبرس بین 0.2 تا 0.8 درصد متغیر بود.

اقتصادهای بحران زده منطقه یورو که قادر به پایین آوردن ارزش ارز خود نیستند، ناچارند توان رقابت را با کاهش هزینه‌های نیروی کار نسبت به اقتصادهای اروپایی قوی‌تر شمالی به دست آوردند که فرآیندی معروف به کاهش ارزش ارز داخلی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha