• یکشنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 93032513164
  • خبرنگار : 71467

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد

جبران رشد منفی و خروج از رکود تورمی

جبران رشد منفی و خروج از رکود تورمی

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که مهم‌ترین هدف دولت تسریع رشد اقتصادی است، گفت: براین اساس می‌باید رشد منفی جبران شده و برنامه‌های خروج از رکورد تورمی تدوین شود.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که مهم‌ترین هدف دولت تسریع رشد اقتصادی است، گفت: براین اساس می‌باید رشد منفی جبران شده و برنامه‌های خروج از رکورد تورمی تدوین شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولی‌الله سیف در بیست‌وچهارمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی افزود: اگرچه باید برای خروج از رکود و رشد اقتصادی در رشد پایه پولی و افزایش نقدینگی سخت‌گیری شود، اما در کنار این می‌باید اعتبار لازم برای بنگاه‌های تولیدی نیز از سوی بانک‌ها تامین شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ ثبات در بازار ارز گفت: نرخ ارز باید در مسیری آرام و متناسب با تغییرات عوامل بنیادی در اقتصاد حرکت کند، اما این حرکت باید به لحاظ زمانبندی و ترتیبات متناسب با اقتضائات اقتصادی و سیاست‌های مربوط به آن باشد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: سیر تعدیل نرخ ارز باید با حداقل نوسان همراه بوده و از ایجاد تلاطم در بازار‌ ارز جلوگیری شود.

وی همچنین با اشاره به تجربه‌های سیاست‌گذاری در بازار ارز گفت: در دهه 80 به دلیل بالا‌رفتن منابع ارزی حاصل از درآمد‌های نفتی با وجود این‌که نرخ تورم هم بالا بود امکان ثبات فراهم شد، اما در سال‌های آغازین دهه 90 با تلاطم‌هایی که در بازار ارز ایجاد شد نشان داد که تداوم چنین روندی امکان‌پذیر نیست و عدم تعادل انبار‌شده دیر یا زود بروز خواهد کرد.

سیف تاکید کرد: اصلاح عوامل بنیادین تعیین‌کننده نرخ ارز در اصلاح ساختار ارزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین عملکرد‌های بانک مرکزی در سال 92 گفت: بهبود ارزش پول ملی، کاهش عمق رکود اقتصادی، خروج از تلاطم‌های‌ ارزی، ثبات نسبی در اقتصاد و بهبود چشم‌اندازهای اقتصادی در سال گذشته قابل توجه بوده که معلول جهت‌گیری و انضباط بانک مرکزی و سیاست‌های پولی بانکی بوده که آرامش قابل ملاحظه‌ای را ایجاد کرده است.

رییس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به این که متوسط نرخ اسمی برابری دلار در بازار غیر رسمی ارز در 11 ماهه منتهی به پایان اردیبهشت 93، 3089 تومان بود، ادامه داد:‌ این درحالی است که در مقایسه با رقم مربوطه با 11 ماهه منتهی به خرداد ماه 92 با 2.4 درصد کاهش به 3164 تومان رسید.

سیف ادامه داد: تحولات بازار ارز در این دوره به لحاظ کاهش نوسانات نرخ ارز و ثبات حاکم بر بازار انحراف معیار نرخ ارز را تا 76.1 درصد کاهش داد که بیانگر کاهش قابل ملاحظه نااطمینانی در بازار و تبدیل تلاطم در سال 91 به نوسان محدود و قابل تحمل در نیمه دوم سال 92 بوده است.

وی با اشاره به آثار مثبت تغییر شرایط در بازار ارز گفت: نه تنها این آثار مثبت در کاهش شتاب افزایش قیمت‌های داخلی محسوس بود بلکه از ریسک فعالیت‌های تولیدی، تجاری و سرمایه‌گذاری که وابستگی قابل توجهی به ارز درمحاسبات هزینه – فایده خود دارند نیز به نحو محسوسی کاست.

رییس کل بانک مرکزی همچنین از دستاوردهای دیگر بانک مرکزی در مدت اخیر را تجدیدنظر در سال پایه حساب‌های ملی از 76 به 83 عنوان کرد و افزود: رشد اقتصادی سالانه 91 براساس پایه سال 76 دو مرحله برآورد شد درمرحله اول رشد اقتصادی سال 91 منفی 5.8 درصد بود و همچنین در این مرحله رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی 6.3 درصد محاسبه شد.

به گفته وی ، براساس برآورد انجام شده بر مبنای سال پایه 83 رشد اقتصادی کشور در سال 91 پس از اعلام اصلاحات مربوط به آمار پایه بخش‌های کشاورزی و صنعت به منفی 6.8 درصد برآورد شد که معادل رشد برآورد شده بر مبنای سال پایه 76 است.

سیف گفت: اگرچه نرخ رشد اقتصادی کشور همچنان منفی است اما از شتاب رکود به نحو معناداری کاسته شده و افق مثبتی جهت رشد فعالیت‌ها درحال پدیدار شدن است این درحالی است که رشد هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی با تغییر جهت از منفی 4.5 درصد به 1.1 درصد در 9 ماهه 92 رسیده که نشان دهنده بهبود اعتماد مصرف‌کنندگان به آینده تحولات اقتصادی است.

خبر تکمیل می‌شود...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha