• سه‌شنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 93032010557
  • منبع : نمایندگی سمنان

خسارت 303 میلیارد تومانی بخش کشاورزی سمنان در سال 92

خسارت 303 میلیارد تومانی بخش کشاورزی سمنان در سال 92

ایسنا/سمنان رییس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با بیان این‌که اواخر سال گذشته و 3 ماهه امسال بخش کشاورزی استان متحمل خسارات زیادی شده است، گفت: در مجموع بالغ بر 303 میلیارد و 900 میلیون تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با بیان این‌که اواخر سال گذشته و 3 ماهه امسال بخش کشاورزی استان متحمل خسارات زیادی شده است، گفت: در مجموع بالغ بر 303 میلیارد و 900 میلیون تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سمنان، سیدمجید موسوی همزمان با هفته جهادکشاورزی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: بیشترین خسارات وارده در بخش آفات و امراض دامی بوده که بالغ بر 114 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان تحمیل کرده است.

تلف شدن بالغ بر 87 هزار راس دام در استان سمنان

وی عامل عمده خسارات وارده را ناشی از وقوع خشکسالی در استان ارزیابی و به تلف شدن شمار زیادی از دام‌های دامداران و عشایر استان اشاره کرد و گفت: بالغ بر 86 هزار راس دام سبک و 1398 راس دام سنگین در استان تلف شده است.

وی اضافه کرد: هم‌چنین در سال جاری و در اثر خشکسالی خسارات زیادی به زنبورداران و بخش شیلات استان وارد شده که منجر به کاهش 42 تنی تولید عسل و کاهش 31 تنی شیلات در این استان شده است.

افتتاح بیش از 50 پروژه عمرانی و تولیدی در استان

موسوی، با بیان این‌که 21 الی 27 خردادماه هفته جهادکشاورزی نام‌گذاری شده است، به برنامه‌های این هفته در استان اشاره کرد و افزود: همزمان با هفته جهادکشاورزی بالغ بر 50 پروژه در استان با اعتباری افزون بر 151 میلیارد ریال افتتاح می‌شود که از این تعداد 24 پروژه عمرانی و 26 پروژه آن در بخش تولیدی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: با افتتاح این پروژه‌ها برای 689 نفر در استان سمنان، شغل ایجاد خواهد شد که از این میزان 160 شغل به صورت مستقیم، 349 شغل بطور غیرمستقیم و 112 شغل موقت خواهد بود.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان افزود: 46 میلیارد ریال از این اعتبارات از طریق تسهیلات دولتی، 72 میلیارد ریال از طریق تسهیلات بانکی و 33 میلیارد ریال آن از طریق آورده بهره برداران و متقاضیان تامین شده است.

وی با اشاره به پراکنش پروژه‌های افتتاح شده در شهرستان‌های مختلف استان، خاطرنشان کرد: شهرستان شاهرود با 17 پروژه بیشترین طرح‌های قابل افتتاح را در سطح استان دارد و دامغان با 12 پروژه، شهرستان سرخه با 6 پروژه، آرادان و گرمسار هر کدام 4 و شهرستان‌های سمنان و مهدیشهر هرکدام سه پروژه و شهرستان میامی با یک پروژه در رده های بعدی قرار دارند.

رشد 5 درصدی تولیدات کشاورزی در استان

موسوی، با بیان این‌که کل تولیدات سال زراعی 91-92 در بخش کشاورزی استان یک میلیون و 376 هزار تن بود، اضافه کرد: محصولات باغی استان با 7 درصد افزایش تولید، بیشترین رشد تولید را در بین محصولات تولیدی کشاورزی استان داشته است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان از وجود بالغ بر 198 هزار هکتار اراضی کشاورزی در این استان خبر داد و گفت: 103 هزار هکتار از این اراضی به محصولات زراعی، 52 هزار هکتار به دلیل کمبود منابع آبی به صورت آیش مانده ومابقی آن به محصولات باغی اختصاص دارد.

رشد 7 درصدی تولید محصولات باغی

موسوی، از رشد 7 درصدی تولید محصولات باغی در این استان خبر داد و افزود: استان سمنان در این بخش 327 هزار تن تولید محصول داشته است و با توجه به کمبود شدید منابع آبی در استان، به دنبال تغییر الگوی کشت از بخش زراعی به سمت تولیدات باغی هستیم.

15 هزار هکتار به سطح باغات سمنان افزوده می‌شود

اجرای طرح مدیریت جامع باغات پسته استان

به گزارش ایسنا، رییس سازمان جهادکشاورزی استان، از اجرای طرح 15 هزار هکتاری توسعه باغات استان خبر داد و گفت: این طرح در مرحله مطالعه قرار دارد و ان‌شاءالله این میزان به سطح زیرکشت باغات استان افزوده خواهد شد. ضمن این‌که در سال گذشته نیز 2 هزار و 98 هکتار به سرجمع باغات استان سمنان افزوده شده است که بر اساس چشم انداز برنامه پنجم توسعه، 146 درصد فراتر از تعهد استان بوده است.

وی، اجرای طرح مدیریت جامع باغات پسته استان را از دیگر برنامه‌های جهادکشاورزی استان اعلام کرد و افزود: با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از کشاورزان استان در این بخش فعالیت دارند این طرح با حساسیت و جدیت در دست پیگیری است.

رتبه نخست استان در مبارزه غیرشیمیایی محصولات کشاورزی

رییس سازمان جهادکشاورزی استان، از اخذ رتبه نخست استان در مبارزه غیرشیمیایی محصولات کشاورزی خبر داد و افزود: هم‌چنین در اجرای مدیریت تلفیقی آفات، در سطح 40 هزار هکتار با آفات مبارزه شد.

موسوی به مبارزه با سن در گندمزارهای استان اشاره کرد و گفت: مبارزه بیولوژیک در سطح 1700 هکتار و مبارزه با علف‌های هرز در سطح 21 هزار هکتار از دیگر اقدامات جهادکشاورزی استان است.

تولید بالغ بر 265 هزار تن تولیدات دامی

وی تولیدات دامی استان را بالغ بر 265 هزار تن اعلام کرد و گفت: 31هزار تن تولید گوشت قرمز، 47 هزار تن تولید گوشت سفید، 175 هزار تن تولید شیر، 220 تن تولید عسل و 11هزار تن تولید تخم مرغ از جمله دستاوردهای جهادکشاورزی استان در بخش دامی بوده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان از تجهیز 18 هزار هکتار از اراضی استان به سیستم آبیاری نوین خبر داد و افزود: این رقم تنها 15 درصد از اراضی استان سمنان را دربرمی‌گیرد که در قیاس با متوسط کشوری که حدود 8 درصد است چیزی حدود دو برابر متوسط کشوری است.

صادرات 10 میلیون دلار محصولات کشاورزی استان

وی در ادامه با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی در این استان، خاطرنشان کرد: 925 تن صادرات در سال زراعی جاری داشته که عمدتا شامل پسته، خربزه، هندوانه، پای مرغ، جوجه شترمرغ و... بوده که عمدتا به کشورهای عراق، آلمان، ارمنستان، انگلستان، کشورهای حوزه خلیج فارس و ...صادر شده است.

موسوی با اشاره به توانمندی‌های استان در بخش کشاورزی گفت: صادرات تولیدات کشاورزی استان در این سال زراعی بالغ بر 10 میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha