• دوشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۶:۱۳
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 93031909999
  • خبرنگار : 71124

مدیر کل نشر ریالی بانک مرکزی خبر داد

5000 میلیارد ریال ایران چک‌ 100 هزار تومانی آماده عرضه به بازار

5000 میلیارد ریال ایران چک‌ 100 هزار تومانی آماده عرضه به بازار

مدیر کل نشر و ریالی درباره انتشار مجدد ایران چک یک میلیون ریالی به ارایه توضیحاتی پرداخت.

مدیر کل نشر و ریالی درباره انتشار مجدد ایران چک یک میلیون ریالی به ارایه توضیحاتی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بهزاد قیاسوند، مدیر کل نشر ریالی بانک مرکزی در جمع خبرنگاران باا شاره به اینکه 15 بانک در مرحله‌ی اول برای ایران چک 100 هزار تومانی اعلام نیاز کرده‌اند گفت: بسته به نیاز سیستم بانکداری این ایران چک‌ها در اختیار بانک‌ها قرار خواهد گرفت و به مرور این میزان افزایش می‌یابد تا در نهایت پوشش کامل برقرار شود.

وی بانک‌های سامان، رفاه، مسکن، کارآفرین، قرض الحسنه مهر، اقتصاد نوین، صادرات، ملی،‌ ملت، پاسارگاد، گردشگری، پارسیان و تجارت را از جمله بانک‌های مورد نظر عنوان کرد.

مدیر کل نشر و ریالی با اشاره به این‌که در سال 89 مراجع نظارتی بانک مرکزی بخشنامه‌ای را صادر کردند که بر اساس آن ایران چک‌های 100 هزار تومانی پشت نویسی شود، گفت: از آن زمان به بعد به دلیل پشت‌نویسی صورت گرفته استقبال از ایران چک‌ها صورت نگرفت و بانک مرکزی تصمیم به خروج ایران چک 100 هزار تومانی کرده و مقرر شد همان ایران چک‌های 50 هزار تومانی مورد استفاده قرار گیرد.

قیاسوند با اشاره به اینکه در سال 91 در قانون بودجه بندی اضافه شد که بر اساس آن به بانک مرکزی این اجازه را می‌داد که ایران چک زیر نظر هیات نظارت منتشر کند، گفت: طی سال‌های 91 و 92 این فعالیت ادامه داشت تا این‌که احساس نیاز در زمینه‌ی ایران چک‌ها 100هزار تومانی به وجود آمد و با هماهنگی‌های صورت گرفته در نهایت انتشار این اسکناس از امروز آغاز شده است.

مدیر کل نشر و ریالی با اشاره به این‌که حدود پنج هزار میلیارد ریال از ایران چک‌های 100 تومانی وارد بازار خواهد شد، گفت: استان‌هایی که به عنوان استان مصرف‌کننده هستند بنا به درخواست این ایران چک‌ها در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

قیاسوند در پاسخ به این پرسش که با توزیع ایران چک، پول خرد جمع‌آوری خواهد شد، گفت:‌اسکناس درشت و ریز مکمل یکدیگرند، بنابراین یکی از کارهای بانک مرکزی تسهیل در تسریع معاملات است. بنابراین برنامه‌ای به آن صورت برای جمع‌آوری اسکناس‌های کوچک‌تر وجود ندارد، زیرا برای کسری معاملات مورد نیاز خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که نیاز بازار در حال حاضر ورود اسکناس 200 هزار ریالی است یا خیر؟ گفت: نیاز بانک مرکزی از طریق بانکها و بانک‌ها از طریق مردم مشخص خواهد شد، بنابراین اگر نیازی در این زمینه احساس شود طبق وظایف این کار صورت خواهد گرفت و طی مراحلی این کار انجام می‌شود.

قیاسوند درباره توزیع ایران چک‌های 100 هزار تومانی در دستگاه‌های خودپرداز نیز عنوان کرد: این مورد بستگی به احساس نیاز به جامعه دارد و زمانی که تقاضا در حد نیاز بود بانک مرکزی دستور توزیع این چک پول‌ها را از طریق دستگاه‌های خودپرداز صادر خواهد کرد.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از وظایف عمده این بانک تامین ابزار پرداخت مورد نیاز مردم در معاملات است، گفت: ایران چک یکی از ابزارهایی است که توسط بانک مرکزی طی سال‌های گذشته انتخاب و چاپ شد.

در ادامه، مجید صنیعی رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به ابعاد و اندازه ایران چک یک میلیون ریالی گفت: همانند ایران چک 500 هزار ریالی، ابعاد آن 160 در 75 میلی متر می‌باشد و رنگ قالب آن آبی است.

وی ویژگیهای امنیتی ایران چکها را در سه دسته برشمرد و گفت: برخی ویژگیها توسط مردم بدون هیج تجهیزاتی قابل شناسایی می‌باشد که بارها از طریق رسانه ها و همچنین در قالب کتابچه و بروشور به بانکها اطلاع رسانی شده است .

صنیعی یکی دیگر از مشخصات امنیتی و قابل شناسایی توسط مردم را وجود طرح سه بعدی واتر مارک با تصویر حکیم ابوالقاسم فردوسی از نوع مولتی تون در خمیره کاغذ و عدد 1000000 به صورت الکترو تایپ در زیر آن اعلام کرد و افزود: نخ امنیتی پنهان در درون کاغذ(وسط ایران چک) دارای خاصیت فلورسنتی است و در زیر لامپ UV به چهار رنگ سبز، آبی ، زرد و قرمز نمایان می شود .روی این نخ، عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است.

وی همچنین از نخ امنیتی پنجره‌ای(WINDOW) بعنوان یکی دیگر از ویژگیهای امنیتی نام برد و گفت : این نخ از نوع هولوگرافیک است و نوشته 1000000به صورت بی رنگ در بطن نخ قرار گرفته است.

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک از وجود دو تصویر ناقص در دو طرف ایران چک خبر داد و اعلام کرد: نوشته ناقص 1000000 و تصویر ناقص گل چهار برگ در زیر تصویر کاخ تچر(کاخ تخت جمشید) به صورت کامل در مقابل تابش نور قابل رویت است.

وی با اشاره به لوگوی آرم بانک مرکزی قرار گرفته در وسط ایران چک گفت: مرکب به کار گرفته شده در چاپ این لوگو به گونه‌ای است که با لمس انگشتان دست و افزایش گرما ناپدید و پس از سرد شدن مجددا ظاهر می‌شود.

صنیعی ضمن اشاره به وجود تصویر تخت جمشید و گل چهار برگ در این ایران چک بعنوان یکی دیگر از ویژگیهای قابل شناسایی توسط مردم ، گفت: مرکب گل چهار برگ مرکبی است ضد کپی که بعد از گرفتن کپی ، رنگ این مرکب به قهوه‌ای تغییر می‌یابد.

وی از وجود نوشته 100و IRAN CHEQUE در لبه بالای ایران چک خبر داد و گفت: اگر ایران چک به صورت زاویه ای در مقابل چشم قرار گیرد،این نوشته ها قابل رویت است .

در پایان ، رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی مواردی چون رویت الیاف رنگی فلورسنت در خمیره کاغذ به رنگهای زرد ،سبز، آبی و قرمز با استفاده از لامپ UV، فلورسنتی بودن مرکب نمره، ضد کپی بودن مرکب فلورسنت در طرح گل چهار پر که در هنگام کپی از رنگ نارنجی به قهوه ای تغییر خواهد کرد ، نوشته نامریی عدد 100در پشت ایران چک که زیر لامپ UV قابل رویت است، همچنین استفاده از خطوط بسیار نازک در طراحی تصاویر و چاپ برجسته برای طرح و نوشته های درون ایران چک و ... از دیگر ویژگیهای امنیتی تخصصی دانست که توسط بانکها و متصدیان باجه قابل شناسایی می‌باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۳-۱۹ ۱۶:۴۲

به نظرر بنده اين کار باعث ميشه ارزش پولي باز هم افت کنه و نبايستي منتشر مي شد