• چهارشنبه / ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 93031407103
  • خبرنگار : 71036

پیام‌های انتخابات سوریه در نشست هم‌اندیشی هیأت‌های پارلمانی ناظر بر انتخابات

پیام‌های انتخابات سوریه در نشست هم‌اندیشی هیأت‌های پارلمانی ناظر بر انتخابات

نشست هم‌اندیشی هیأت‌های پارلمانی و سازمان‌های مردم‌نهاد ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری سوریه در دمشق برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی هیأت‌های پارلمانی و سازمان‌های مردم‌نهاد ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری سوریه در دمشق برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اعزامی به دمشق، در این نشست بیش از 15 هیأت از کشورهایی نظیر ایران، روسیه، برزیل، اوگاندا، ونزوئلا، کره شمالی، ایرلند، تاجیکستان، زیمبابوه، مالزی، هند، آمریکا، کانادا و ... حضور دارند.

علاءالدین بروجردی - رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی - در این نشست با انتقاد از حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی گفت: آنچه ما دیدیم، برگزاری یک انتخابات کاملاً آزاد با حضور حضور چشمگیر مردمی، با وجود حملات تروریستی بود.

وی انتخابات ریاست جمهوری سوریه را یکی از مهمترین رویدادهای منطقه و جهان دانست که در آینده سیاسی این کشور و بحران تحمیلی به ملت سوریه تأثیرگذار است.

بروجردی افزود: بیش از سه سال است که با یک طراحی غلط توسط آمریکا و با استفاده از هم‌پیمانان منطقه‌ای آمریکا یک جنگ نیابتی انجام شده است و این جنگ موجب شده که ده‌ها هزار انسان بی‌گناه در این بحران تحمیلی جان خود را از دست بدهند.

وی با اشاره به مقاومت ملت و دولت سوریه به تجربه برخی دیگر از کشورهای منطقه در طول چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: در برخی کشورها سران به فاصله کمتر از چند ماه از کشور خود گریختند و ملت را تنها گذاشتند ولی بشار اسد در کنار ملت خود ایستاد و با ملت سوریه درد و رنج، کشتار و تحریم و تعلیق عضویت در اتحادیه عرب را تحمل کرد.

بروجردی ضمن تجلیل از ملت سوریه، به برگزاری دو اجلاس در تهران با عنوان اجلاس دوستان سوریه و با حضور 32 کشور اشاره کرد و گفت: امیدواریم بحران سوریه به نقطه پایان برسد ولی تردیدی نداریم که اگر نیازمند برگزاری اجلاس سوم در تهران باشیم، باز هم شاهد حضور تعداد بسیار بیشتری از کشورها خواهیم بود که به کاروان حامیان صلح و مخالفان جنگ خواهد پیوست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "آمریکا دچار یک اشتباه استراتژیک در تصمیم‌گیری‌های خود شد"، خاطرنشان کرد: آمریکا مدعی است که مخالف پدیده شوم تروریسم در دنیاست و مدعی است که حادثه 11 سپتامبر محصول کار تروریسم جهانی است. حال باید پرسید که با چه محاسبه‌ای تروریست‌ها و تکفیر‌ی‌ها را حمایت می‌کنند؟

وی با اشاره به سخنان اخیر اوباما مبنی بر اینکه به تروریست‌ها سلاح‌های پیشرفته‌تری خواهند داد، گفت: این چیزی جز تقویت تروریسم نیست و آمریکا باید در برابر افکار عمومی جهان پاسخگوی این ظلم به جهان بشریت باشد.

بروجردی به حضور صدها اروپایی در جریان بحران تحمیلی به ملت سوریه اشاره کرد و بازگشت این اروپایی‌ها به کشورهای خود پس از اتمام بحران در سوریه را موجب ایجاد یک بحران برای اروپا دانست و در ادامه این پرسش را مطرح کرد که "آمریکا با چه منطقی اعلام می‌کند که به مخالفان سلاح‌های بیشتری خواهد داد؟"

وی تصریح کرد: البته ما این حرکت اشتباه آمریکا را به پای ملت آمریکا نمی‌گذاریم. در بین ملت آمریکا آزادگانی وجود دارند که در جمع امروز ما به عنوان تشکل‌های غیردولتی حضور دارند. وقتی می‌گوییم آمریکا اشتباه بزرگی انجام می‌دهد، مقصود ملت آمریکا نیست. در آمریکا آزادی‌خواهانی هستند که مخالف سیاست جنگ‌طلبی و جنگ‌افروزی دولت آمریکا هستند.

بروجردی با اشاره به مشاهدات هیأت اعزامی پارلمانی ایران به حلب و شهادت و مجروح شدن تعدادی از ساکنان این شهر در روز انتخابات ریاست جمهوری گفت: با وجود همه این بحران‌ها مردم سوریه با حضور خود در پای صندوق‌های رأی پیام بسیار روشنی به آمریکا و صهیونیست‌ها دادند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: از دید من انتخابات سوریه یک انتخابات آزاد با حضور بسیار پرشور و قابل توجه مردمی بود و پیامی روشن برای کسانی داشت که سه سال بحران را به ملت سوریه تحمیل کردند.

وی با بیان اینکه "برگزاری این انتخابات بهانه را از آمریکایی‌ها گرفت"، این پرسش را مطرح کرد که "مگر آمریکا بر اساس انتخابات عمل نمی‌کند؛ پس چرا با انتخابات ملت مقاوم سوریه اعلام مخالفت می‌کند و چرا اروپایی مدعی دموکراسی نیز با این انتخابات مخالف است؟"

بروجردی افزود:‌ آنها پیام دادند که ما آماده‌ایم حضور بشار اسد طی دو سال آینده را بدون برگزاری انتخابات به رسمیت بشناسیم. سوال ما این است آنها چرا از انتخابات می‌ترسند؟ انتخابات یعنی مردم‌سالاری و این وحدت ندارد.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، این سخن غربی‌ها نشان می‌دهد که آنها در ادعاهای خود در خصوص دموکراسی و مردم‌سالاری صداقت ندارند.

بر اساس این گزارش، در ادامه این جلسه تعدادی از نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO ها) که در نشست حضور داشتند، به ایراد سخنرانی پرداختند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا، نماینده یک سازمان غیردولتی آمریکایی طی سخنانی اظهار کرد: ما روز گذشته در حمص بودیم آنچه دیدیم تراژدی به تمام معنا بود.

وی افزود: مردم سوریه چیزی را نشان می‌دهند که زیباترین نماد انسانیت است و آن، مقاومت در برابر بی‌عدالتی‌ها و جنگ است. زنده‌باد سوریه در جنگی که آمریکا و ناتو علیه سوریه شروع کردند.

در ادامه، نماینده یک سازمان مردم‌نهاد از کشور ایرلند اظهار کرد: پیام روز گذشته مردم سوریه این است که آمریکا و هم‌پیمانانش هیچگاه پیروز نخواهند شد آنها در سوریه میهمان ناخواسته هستند و باید به کشورشان بازگردند.

نماینده یک سازمان مردم‌نهاد دیگر از کشور هند نیز طی سخنانی با بیان اینکه مردم سوریه روز گذشته از تمدن هفت هزار ساله خود دفاع کردند، گفت: پیام این انتخابات این بود مردم سوریه با همبستگی علیه امپرالیسم و نابرابری‌ها و خشونت می‌ایستند. مردم سوریه می‌دانند که باید در برابر مهاجمان در کنار هم باشند.

وی با بیان اینکه "آمریکا و القاعده در یک راستا حرکت می‌کنند"، یکی دیگر از پیام‌های حضور گذشته مردم سوریه در انتخابات را اینطور تشریح کرد: پیام این انتخابات آن بود که ایران، سوریه، فلسطین و لبنان خط مقاومت واحدی را تشکیل می‌دهند و این موجب ایستادگی بیشتر سوریه شد. پیام بسیار روشن دیگر آن بود که بشار اسد قبل از درگیری‌ها محبوب بود و بعد از درگیری‌ها محبوبیتش بیشتر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha