• یکشنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 93031105321
  • منبع : نمایندگی کردستان

نباید اجازه داد که هنر خوشنویسی به دست فراموشی سپرده شود

نباید اجازه داد که هنر خوشنویسی به دست فراموشی سپرده شود

ایسنا/کردستان استاد خوشنویسی کردستانی، دلیل کم توجهی به هنر خوشنویسی را عدم آگاهی کافی مردم نسبت به این هنر ارزشمند دانست و گفت: متأسفانه فعالیت‌های سازمان یافته و مفیدی برای تبلیغ، ترویج و همچنین حفظ این میراث گرانبها صورت نگرفته و این هنر روز به روز بیشتر مورد بی مهری قرار می‌گیرد.

استاد خوشنویسی کردستانی، دلیل کم توجهی به هنر خوشنویسی را عدم آگاهی کافی مردم نسبت به این هنر ارزشمند دانست و گفت: متأسفانه فعالیت‌های سازمان یافته و مفیدی برای تبلیغ، ترویج و همچنین حفظ این میراث گرانبها صورت نگرفته و این هنر روز به روز بیشتر مورد بی مهری قرار می‌گیرد.

محمد صابر صابری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، با بیان اینکه در سرتاسر دنیا ایران را به نگارگری و تذهیب می‌شناسند، اظهارکرد: متأسفانه در حال حاضر به این هنرها توجه چندانی نمی‌شود.

وی هنر خوشنویسی را دارای جایگاه و ارزش والایی در فرهنگ شرق دانسته و ادامه داد: در بین هنرهای اسلامی، خوشنویسی به واسطه ارتباط با کلام وحی از تقدس ویژه‌ای برخوردار است.

این هنرمند کردستانی افزود: خوشنویسی هنری با سابقه طولانی، شکوفایی خود را مرهون تلاش و جدیت هنرمندان ایرانی است که توانسته با ظرافت بی نظیری ذوق و اندیشه آنان را منعکس کند.

به گفته این صابری، هنر خوشنویسی با تأثیرگذاری بر عمیق روح انسان و همچنین منحصر بفرد بودنش به دلیل نداشتن مشابهت یا نظیری با اجسام یا عناصر مادی موجود در طبیعت، در میان هنرهایی که در خدمت اندیشه، احساس و معنا قرار می‌گیرد، یکی از اصیل ترین آنهاست.

استاد خوشنویسی کردستانی با اعلام اینکه هنر خوشنویسی، هنری خاموش و ریاضتی است، گفت: خوشنویسی با عرفان و اشعار عرفانی شعرای بزرگ ما پیوند خورده است و ریشه در تاریخ کهن این مرز و بوم دارد.

صابری با ذکر این نکته که خوشنویسی، هنری است که سرشار از ظرایف هنری و فنی است، تصریح کرد: این هنر یکی از هنرهای بسیار ظریف و حوصله طلبی است که به یکی از پرکاربردی ترین، قانون مندترین و هندسی ترین هنرهای سنتی ایرانی مبدل شده است.

صابری دلیل کم توجهی به این شاخه از هنر را عدم آگاهی مناسب مردم نسبت به این هنر ارزشمند می‌داند و اظهار کرد: نبود فعالیت‌های مفید و سازمان یافته برای تبلیغ و ترویج هنر خوشنویسی منجر به مهجور ماندن این هنر شده است.

این هنرمند کردستانی با اشاره به جایگاه خوشنویسی در ایران و کردستان، بر لزوم توجه ویژه به این رشته هنری تأکید و خاطرنشان کرد: با توجه به پیشینه تاریخی و سوابق بزرگان خوشنویسی در این منطقه باید تلاش کرد تا در قالب برگزاری نمایشگاه‌های متنوع در راستای معرفی و عرضه آثار هنرمندان زمینه‌های حضور و ترغیب جوانان برای ادامه این رشته هنری ماندگار را فراهم کرد.

لازم به ذکر است، "محمد صابر صابری" یکی از بنیان گذاران انجمن خوشنویسان سنندج با 69 سال سن است که ابتدا خوشنویسی را در نزد پدر آموخته و پس از آن در نزد صاحبنظران بزرگ خوشنویسی از جمله مرحوم احمد حواری نسب(ابوسعید) و مهدی کمالی کردستانی حضور یافته است و پس از مدتی برای ادامه تحصیل به تهران رفته و در انستیتوی هنری تهران نزد استاد محمد سلحشور به فراگیری این هنر زیبا پرداخته است.

وی در سال 1361 با انجمن خوشنویسان ایران آشنا شده و به صورت مکاتبه‌ای خط شکسته را با استاد کابلی و خط نستعلیق را با استاد امیرخانی به درجه اعلای خود رسانده و در سال 1363 موفق به اخذ مدرک ممتاز شده است؛ همچنین وی در سال 64 با جمعی از خوشنویسان کردستانی موفق به تأسیس "انجمن خوشنویسان سنندج" شده است و در نهایت در سال 1374 موفق به اخذ مدرک درجه دو هنری شده است.

صابری در حال حاضر پرورش و آموزش بالغ بر 50 هنرمند ممتاز و فوق ممتاز هنرمند خوشنویس را در کارنامه خود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha