• یکشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۰۰:۰۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 93020703960

مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب آبفا تهران:

حادثه فشافویه زیست‌محیطی نیست/ تکذیب نشت فاضلاب

حادثه فشافویه زیست‌محیطی نیست/ تکذیب نشت فاضلاب

مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب‌ استان تهران تاکید کرد: حادثه فشافویه ، حادثه زیست محیطی نیست بلکه خسارت به کارگاه پرورش ماهی است؛ شایعه نشت فاضلاب در آب صحت ندارد بلکه تلف شدن ماهی‌ها به دلیل کاهش آب بوده است.

مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب‌ استان تهران تاکید کرد: حادثه فشافویه ، حادثه زیست محیطی نیست بلکه خسارت به کارگاه پرورش ماهی است؛ شایعه نشت فاضلاب در آب صحت ندارد بلکه تلف شدن ماهی‌ها به دلیل کاهش آب بوده است.

احمدرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که در پشت بند خاکی فشافویه کارگاه پرورش ماهی دام گستر فعال بوده، تصریح کرد: ماهی‌های این کارگاه‌ها به دلیل کاهش منابع آبی و کاهش شدید حجم آب از بین رفته‌اند.

وی تصریح کرد: تراکم ماهی در واحد حجم زیاد شده و ماهی‌ها دچار خفگی شده‌اند. بنابراین تاکید دارم به هیچ عنوان تلف شدن ماهی‌ها به دلیل ورود فاضلاب‌ به آب نبوده است واین مساله مورد تاکید شرکت دام گستر نیز است.

مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب‌ استان تهران با اشاره به این‌که صلاحیت کارگاه پرورش ماهی در پشت بند خاکی فشافویه شبهه دارد و باید دید که منابع آبی آن منطقه کیفیت لازم را به میزان کافی برای پرورش ماهی داشته است یا خیر گفت: با کم شدن حجم آب از کیفیت شرایط پرورش ماهی کاسته شده و ماهی‌ها تلف شده‌اند.

محمدی با اشاره به این‌که مخزن بند خاکی فشافویه به عنوان کارگاه پرورش ماهی استفاده می شده است گفت: حادثه فشافویه به هیچ عنوان حادثه زیست محیطی نبوده بلکه خسارتی است که به کارگاه پرورش ماهی وارد شده و این مساله به دلیل نشت فاضلاب نبوده است.

به گزارش ایسنا در روز چهارشنبه گذشته برابر با 3/2/1393 ، خبر مرگ حدود 2 میلیون قطعه ماهی در سد فشافویه در پی رهاسازی فاضلاب خام یک شهرک مسکونی منتشر شد و رییس اداره محیط زیست شهرستان ری محسن شوکتی اظهار کرد: براساس اطلاعات دریافتی طی چند روز گذشته بیش از 30 تن ماهی در سد فشافویه شهرستان اسلامشهر به دلیل ورود فاضلاب خام شهرک واوان تلف شدند.

وی با اشاره به اینکه از بهمن ماه سال گذشته مکاتبه‌ای با اداره کل محیط زیست استان تهران در خصوص ورود فاضلاب خام شهرک مسکونی واوان به سد فشافویه صورت گرفت افزود: این شهرک پیش از این فاضلاب خام را با کانال آبی مخلوط و پس از آن وارد دریاچه شهرک سینمایی دفاع مقدس و سپس سد فشافویه می‌کرد که اخیرا با قطع این کانال آب، فاضلاب خام به طور مستقیم وارد این سد شد که باعث افزایش شدید آلودگی و ایجاد فاجعه زیست‌محیطی در منطقه شده است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری با تاکید بر اینکه شهرک مسکونی واوان باید مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب باشد گفت: شرکت آب و فاضلاب منطقه حدود 60 درصد احداث تصفیه فاضلاب این شهرک را به پیش برد اما پس از آن به دلیل آنچه که نداشتن بودجه عنوان کرده‌اند کار را متوقف کرده است.

وی با اشاره به اینکه سد فشافویه برای آب آشامیدنی دام، کشاورزی و پرورش ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: در عین حال چاه‌های آب شرب هم در اطراف این سد وجود دارد که قطعا آلودگی آب این سد می‌تواند بر آب شرب این منطقه تاثیر منفی بگذارد.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری با بیان اینکه در سد فشاپویه پرورش کپورماهیان، آمور، ماهی آزاد، سیلور و ... انجام می‌شود، گفت: متاسفانه تا روز سه‌شنبه حدود 2 میلیون قطعه ماهی مرده از این سد جمع‌آوری شده است از سوی دیگر کل سد که وسعتی حدود 200 هکتار دارد به شدت آلوده شده است و آب آن دیگر قابل استفاده نیست.

وی افزود: در پی این آلودگی شدید جلسه‌ای برگزار و مقرر شد اداره محیط زیست شهرستان ری نسبت به شکایت از طریق فرمانداری اسلامشهر از سایر مسوولان مربوطه به دلیل اهمال در جلوگیری از آلودگی این سد اقدام کند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری خاطرنشان کرد: قطعا اداره کل محیط زیست استان تهران در خصوص آلودگی محیط زیست کوتاه نیامده و پیگیری‌های قضایی را در این خصوص انجام می‌دهد و امیدواریم دستگاه قضایی نیز در این خصوص به شدت با متخلفان برخورد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha