شرکت هواپیماسازی Airbus Group NV در حال تولید هواپیمایی کوچک با الهام از خودروسازان است که با موتورهای الکتریکی هیبریدی نیرودهی شده و این اهتمام نشانگر نخستین گام این شرکت برای ورود به بازار جتهای منطقهای است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مقامات شرکت ایرباس بر این باورند تولید یک هواپیمای منطقهای که گنجایش بین 70 تا 90 نفر را داشته و بتواند با استفاده از نیروی الکتریکی، فرود و فراز داشته باشد، 15 تا 20 سال طول میکشد.
ایرباس که به همراه بوئینگ، بازار جتهای مسافربری را قبضه کرده، هماکنون هواپیماهایی با ظرفیت بیش از 150 نفر تولید میکند.
این شرکت هماکنون در حال کار روی یک هواپیمای دو سرنشینه تمام الکتریکی موسوم به E-Fan است که توسط دو موتور الکتریکی و نیروی 60 کیلووات نیرودهی میشود؛ ایرباس امیدوار است فناوری جدید به عنوان گامی برای واردکردن موتورهای الکتریکی به حوزه هواپیماهای بزرگتر عمل کند.
این سامانه دو سرنشینه که برای ماموریتهای کوتاهمدت مانند آموزش خلبانی یا عملیات آکروباتیک مناسب است، به مدت نیمساعت با استفاده از باتریهای پلیمری لیتیم-آهن حرکت میکند و ایرباس به دنبال بسط این بازه زمانی به یک ساعت است.
این هواپیما در بوردوی فرانسه ساخته خواهد شد و تولید آن اواخر سال 2017 کلید میخورد؛ همچنین نمونه اولیه یک جت منطقهای در سال 2030 آماده است.
نمونه اولیه E-Fan در 25 آوریل سال جاری میلادی بر فراز فرودگاه Merignac واقع در جنوب غربی فرانسه پرواز آزمایشیاش را تجربه کرد.
انتهای پیام
نظرات