• دوشنبه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93012508978
  • منبع : نمایندگی مرکزی

تاثیر منفی مانیتور بر سلامت استخوان پسران نوجوان

تاثیر منفی مانیتور بر سلامت استخوان پسران نوجوان

تحقیقات محققان نروژی نشان داد: صرف زمان زیاد در مقابل مانیتور روی سلامت استخوان پسران نوجوان تأثیر منفی دارد.

تحقیقات محققان نروژی نشان داد: صرف زمان زیاد در مقابل مانیتور روی سلامت استخوان پسران نوجوان تأثیر منفی دارد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه مرکزی، در این تحقیق 484 پسر و 463 دختر 15 تا 18 ساله شرکت داشتند که تحت آزمایش تراکم استخوان نیز قرار گرفتند. از آنها در مورد سبک زندگی و عادت‌هایشان نظیر میزان تماشای تلویزیون یا استفاده از رایانه در روزهای آخر هفته و سطح فعالیت‌های بدنی‌شان سؤال شد.

بر اساس این بررسی‌ها میزان زمانی که پسرها در مقابل مانیتور صرف می‌کنند، بیشتر از دختران است و هرچه این زمان یعنی تماشای تلویزیون و استفاده از رایانه بیشتر باشد، میزان تراکم مواد معدنی استخوان‌ها در بدن این پسرها پایین‌تر خواهد بود.

این موضوع در مورد دخترها متفاوت است، دخترانی که چهار تا شش ساعت را در مقابل مانیتور گذراندند، میزان تراکم مواد معدنی در استخوان‌های آنها بیشتر از کسانی بود که یک‌ونیم ساعت در روز تلویزیون تماشا کردند یا جلوی صفحه رایانه بودند.

دکتر آن وینتر، سرپرست این تحقیق می‌گوید: میزان تراکم مواد معدنی استخوان عامل بسیار تأثیرگذاری در تعداد شکستگی‌های استخوان در آینده زندگی شخص به شمار می‌رود.

به گفته وی، آماری که در مورد دختران به دست آمده، خیره‌کننده و جالب و مستحق تحقیقات بیشتر روی گروه‌های متعدد است.

اما یافته‌ها در مورد پسرها به روشنی نشان می‌دهد تحرک بدنی کم در دوران نوجوانی و بلوغ روی سلامت استخوان‌هایشان تأثیر منفی دارد و شانس آنها را برای داشتن بیشترین تراکم استخوان کاهش داده و احتمال ابتلای آنها به پوکی استخوان و شکستگی در آینده را افزایش می‌دهد.

اسکلت بدن از زمان تولد شروع به رشد کرده و رشد آن تا اواخر سال‌های نوجوانی ادامه دارد. استخوان‌ها تا اوایل بزرگسالی به حداکثر استحکام و اندازه خود می‌رسند. تغذیه و میزان فعالیت فیزیکی مهمترین عوامل در رشد استخوان‌ها هستند به همین دلیل توجهات زیادی به کم‌تحرکی روی سلامت استخوان‌های نوجوانان می‌شود.

بر اساس آمار، از هر پنج مرد بالای 50 سال یک نفر از شکستگی بر اثر پوکی استخوان رنج می‌برد، اما سطح آگاهی از خطر پوکی استخوان و سلامت استخوان‌ها در میان مردان بسیار پایین است. در پی این یافته و اهمیت موضوع، محققان تصمیم گرفتند در اکتبر 2014 روز پوکی استخوان، پوکی استخوان در مردان را در صدر مطالب قرار دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha