• سه‌شنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 92122717940
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

قطع دستان جوان مراغه‌ای با انفجار ترقه

قطع دستان جوان مراغه‌ای با انفجار ترقه

ایسنا/آذربایجان شرقی انفجار ترقه‌ی دست‌ساز در دستان جوان مراغه‌ای، به قطع دستان این جوان منجر شد.

انفجار ترقه‌ی دست‌ساز در دستان جوان مراغه‌ای، به قطع دستان این جوان منجر شد.

دکتر «روزبه رجائی غفوری»، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، با اعلام این خبر گفت: باوجود هشدارهای رسانه‌ای مبنی بر عواقب استفاده از مواد محترقه‌ی دست‌ساز، عصر دیروز یک مورد انفجار ترقه‌ی دست‌ساز در شهر مراغه، به اپراتوری مرکز 115 استان گزارش شد.

وی با بیان اینکه تکنیسین‌های اورژانس وی را به بیمارستان امام رضا منتقل کردند، گفت: به تشخیص پزشکان بیمارستان امام رضا بعلت شدت جراحات وارده بر اثر انفجار ترقه‌ی دست‌ساز در دستان این جوان، هر دو دست جوان مراغه‌ای قطع می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی تجربه تلخ برخی حوادث در مراسم چهارشنبه آخر سال را بعنوان یک دغدعه و نگرانی خانواده‌ها در آستانه‌ی سال جدید دانست و یادآور شد: باید در نظر داشت که حادثه صرفاً برای دیگران نیست.

دکتر رجایی‌غفوری اظهار کرد: بعضاً قربانیان چهارشنبه آخر سال افرادی هستند که خود در آتش‌بازی یا ترقه‌بازی حضور نداشتند و بعنوان یک رهگذار و تماشاگر از انفجار این موا محترقه متضرر شده‌اند.

وی با اشاره به آمارهای مربوط به چهارشنبه آخر سال گفت: فقط در چهارشنبه آخر سال گذشته، 19 مورد حادثه گزارش شده بود که از این تعداد یک نفر جان باخت و 15 نفر نیز راهی بیمارستان شدند.

دکتر رجائی نیز با تأئید نقش والدین در پیشگیری از حوادث این روز افزود: والدین با نظارت مستقیم بر نوجوانان هم حین خرید وسائل بی‌خطر و هم در زمان استفاده از بروز مواد محترقه می‌توانند مسیر درست را به فرزندانشان نشان دهند و از بروز حوادث احتمالی بکاهند.

وی در رابطه با پیشگیری از بروز حوادث چهارشنبه‌سوری گفت: بهتر است مواد آتش‌بازی، از محل‌های مطمئن تهیه شود و از نگهداری مواد محترقه حتی در مقادیر کم، در منزل جداً جلوگیری کنند.

به‌گفته‌ی دکتر رجائی، بیشترین گروه‌های سنی در معرض آسیب در چهارشنبه آخر سال گروه‌های سنی 18 تا 25 سال و نیز گروه سنی 10 تا 13 سال است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی از کودکان و نوجوانان خواست از قرار دادن مواد انفجاری در جیب لباس و کیف خودداری کنند، نباید مواد محترقه در ظروف شیشه‌ای و یا فلزی نگهداری شوند که در صورت انفجار، ذرات شیشه و یا فلز را پرتاب می‌کند.

دکتر رجائی خنک نگهداشتن محل سوختگی با آب سرد و شست‌وشو دادن محل سوختگی نخستین توصیه برشمرد و افزود: اگر لباس مصدوم به پوست چسبیده از جدا کردن تکه‌های لباس خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه شهروندان در صورت بروز حادثه برای چشم، از مالیدن چشم‌ها و پلک‌ها خوداری کنند و با گذاشتن وسیله‌ای مانند لیوان یک‌بار مصرف بر روی هر دو چشم، مصدوم را سریع به مرکز درمانی چشم انتقال دهند، یادآور شد: گذاشتن دستمال و پنبه یا گاز روی چشم یا استفاده از پماد یا قطره چشمی آسیب وارده به چشم را بیشتر می‌کند.

دکتر رجائی خاطرنشان کرد: صداهای ناهنجاری که از مواد انفجاری به وجود می‌آید، سبب ترس و وحشت در زنان باردار شده و احتمال سقط جنین را بدنبال دارد و احتمال بروز سکته‌های قلبی و مغزی برای بیماران با سابقه‌ی بیماری پیشین بسیار زیاد است، از این‌رو این گروه‌ها حتی‌الامکان از منزل خارج نشوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha