• دوشنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 92121208214
  • خبرنگار : 71129

/سرمقاله-نیویورک‌تایمز/

هدف روسیه در اوکراین چیست؟

هدف روسیه در اوکراین چیست؟

"پارلمان روسیه درحالی به ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری این کشور اجازه داد تا از نیروی ارتش در اوکراین استفاده کند که نیروهای امنیتی روسیه به صورت موثری کنترل شبه‌جزیره کریمه را به دست گرفته‌اند."

"پارلمان روسیه درحالی به ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری این کشور اجازه داد تا از نیروی ارتش در اوکراین استفاده کند که نیروهای امنیتی روسیه به صورت موثری کنترل شبه‌جزیره کریمه را به دست گرفته‌اند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک‌تایمز در سرمقاله خود آورده است: «ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، ‌در بازی‌های المپیک زمستانی سوچی نقش یک میزبان خوش‌مشرب را ایفا کرد اما رویکرد خطرناکش درقبال ژئوپلتیک می‌تواند میراث حقیقی و راستینش باشد.

روز جمعه،‌ سفیر اوکراین در سازمان ملل، یوری سرگیف، گفت: سربازان روس کنترل دو فرودگاه در شبه‌جزیره کریمه را به دست گرفته‌اند و نیروی دریایی روسیه گارد ساحلی اوکراین را متوقف کرده است.

مسکو این مساله را رد کرد که سربازانش را به منطقه اعزام کرده است. اما حقیقت این است که روسیه تحریک‌آمیز رفتار کرد زمانیکه 150 هزار تن از سربازان خود را روز چهارشنبه برای جنگ در نزدیکی مرز اوکراین در وضعیت هشدار سطح بالا قرار داد و سپس روز جمعه به رییس جمهوری برکنار شده اوکراین، ویکتور یانوکوویچ اجازه داد تا کنفرانس خبری داشته باشد.

این اوضاع هم‌اکنون در حال ورود به آستانه یک مداخله نظامی از یک ناآرامی و آشوب است. منطقه کریمه حامی روسیه، در حال خروش و جوشش است و دولت مرکزی جدید که پس از فرار یانوکوویچ زمام امور را به دست گرفته،‌ به سختی عملگرا است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید حق داشت که به روسیه درقبال اقدام نظامی هشدار دهد و به این مساله اشاره کند که ایالات متحده در صورتی که یکپارچگی اوکراین نقض شود، به جامعه بین‌الملل می‌پیوندد. او گفت که هرگونه مداخله نظامی در اوکراین برای روسیه هزینه درپی خواهد داشت اگرچه هنوز مشخص نیست آیا به واقع چنین مداخله نظامی رخ داده است یا خیر.

اوباما پس از آنکه مردان مسلح از ائتلافی نامعلوم کنترل دو فرودگاه در سیمفروپل، مرکز کریمه را به دست گرفتند، این سخنان را گفت. یونیفورم‌های نظامی این افراد مسلح هیچ نشان رسمی نداشت و مشخص نیست که آنها که بودند یا چه کسی فرماندهی‌شان را برعهده داشت.

هیچ نشانه‌ای از مقابله یا وحشت وجود نداشت اما روزنامه تایمز نوشت، وسایل حمل و نقل نیروهای مسلح با علامت روسیه در جاده‌هایی خارج از سیمفروپل دیده شدند که برخی اوقات تنها بودند اما برخی مواقع ستون‌های طولانی از خودروهای نظامی و ارتش نیز دیده شده است. مشخص نیست که آیا این تحرکات از سوی روسیه برای اشغال این شهر است یا نشان دهنده استحکام و توانایی یا یک تغییر معمول تجهیزات نظامی روسیه.

روسیه دارای تاسیسات بسیار زیاد نظامی در کریمه است؛ جاییکه یگان دریای سیاه روسیه در آن مستقر است و این منطقه بجای داشتن روابط مستحکم با دولت مرکزی در کی‌یف،‌ با روسیه دارای روابط تاریخی مستحکمی است. در حالیکه مسکو متعهد شده به دفاع از منافع شهروندان روس در اوکراین بپردازد، اعلام کرده که به مداخله نظامی در روسیه دست نمی‌زند.

اما اینکه آیا پوتین از این تعهد تبعیت می‌کند یا خیر،‌ نامعلوم است. در سال 2008، او نیروهای روس را به گرجستان اعزام کرد تا ظاهرا از جدایی‌طلبان گرجی در اوستیای جنوبی حفاظت کند؛ حقیقت واقعی در اصل ضعیف کردن دولت حامی غرب در تفلیس، پایتخت گرجستان بود.

روسیه و غرب هردو منافع مشروعی در اوکراین و آینده این کشور دارند. دامن زدن به تنش‌های بیشتر در کشوری که از قبل در آشوب و تنش به سرمی‌برده و ترغیب و تشویق برای جدایی میان کریمه و مابقی اوکراین‌ به نفع هیچکس نیست.

روسیه و غرب نیاز دارند تا با یکدیگر برای کمک به برقراری ثبات سیاسی در اوکراین همکاری کرده و بسته تجاری و اقتصادی را برای حل بحران اقتصادی در این کشور، به وجود آورند.

تاکتیک‌های خطرناک پوتین بجای تشویق اوکراینی‌ها برای پذیرش هرگونه نقش از جانب روسیه در آینده کشورشان،‌ نتیجه معکوس دارد و باعث منحرف شدن بیشتر آنها می‌شود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha