• چهارشنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 92120704356

کشف پروتئین کلیدی عامل انتقال انگل مالاریا به پشه

نتایج یک مطالعه سه ساله نشان می‌دهد، یک پروتئین تنظیم‌کننده بعنوان عامل ژنتیکی عمل می‌کند که باعث توسعه اشکال جنسی نر و ماده انگل مالاریا می‌شود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مالاریا از طریق نیش پشه آنوفل که خود بوسیله انگل پلاسمودیوم آلوده شده است، به انسان منتقل می‌شود.

انگل پلاسمودیوم در طول زندگی خود وابسته به دو میزبان است؛ دو مرحله جنسی و غیر جنسی در بدن پشه آنوفل بعنوان میزبان اصلی و دو مرحله غیر جنسی در بدن انسان بعنوان میزبان واسط انجام می‌شود.

زمانیکه پشه یک فرد آلوده را نیش می‌زند، مقدار بسیار کمی از خون حاوی مقادیر میکروسکوپی انگل مالاریا وارد بدن حشره می‌شود؛ دو هفته بعد زمانیکه پشه فرد سالمی را نیش می‌زند، این انگل همراه با مخلوط بزاق پشه وارد بدن فرد می‌شود.

فرآیند انتقال انگل از طریق پشه به بدن فرد اصطلاحا سرایت نامیده می‌شود؛ اما اسرار آغاز مراحل جنسی توسط انگل پلاسمودیوم تاکنون حل‌نشده باقی مانده بود.

محققان دانشگاه گلاسکو با همکاری موسسه Wellcome Trust Sanger در یک پروژه سه ساله موفق به شناسایی عاملی شدند که انگل باید آن را تولید کند تا فرآیند انتقال از بدن فرد آلوده به پشه و سپس کامل شدن چرخه انجام شود.

محققان موفق به شناسایی پروتئین تنظیم‌کننده‌ای شده‌اند که مانند سوئیچ اصلی عمل کرده و باعث توسعه اشکال جنسی نر و ماده – گامتوسیت‌های نر و ماده – انگل مالاریا می‌شود؛ این سلول‌های جنسی اختصاصی مسئول آلوده شدن پشه و شروع انتقال بیماری هستند.

پروتئین AP2-G یک پروتئین حیاتی برای فعال کردن مجموعه‌ای از ژن‌ها است که به شروع توسعه گامتوسیت (Gametocyte) منجر می‌شود؛ در نتیجه اگر پشه قادر به توسعه این مراحل جنسی نباشد، انتقال بیماری از بدن یک میزبان به بدن فرد درگیر متوقف می شود.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.