• پنجشنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۶:۲۱
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 92112416944
  • منبع : فضای مجازی

واکنش آیت‌الله مقتدایی به «رستاخیز»

واکنش آیت‌الله مقتدایی به «رستاخیز»

نمایش چهره‌های حضرت عباس (ع) و فرزندان معصوم امام حسین (ع) در فیلم سینمایی «رستاخیز» واکنش‌های اعتراض‌آمیز فراوانی از سوی مراجع، علماء و شخصیت‌های مذهبی - سیاسی کشورمان را به همراه داشته است.

نمایش چهره‌های حضرت عباس (ع) و فرزندان معصوم امام حسین (ع) در فیلم سینمایی «رستاخیز» واکنش‌های اعتراض‌آمیز فراوانی از سوی مراجع، علماء و شخصیت‌های مذهبی - سیاسی کشورمان را به همراه داشته است.

به گزارش ایسنا، ابنا با ذکر این مقدمه نوشت: آیت‌الله مرتضی مقتدایی با تاکید بر اینکه نمایش چهره ذوات مقدسه بی‌اشکال نیست، گفت: این بزرگواران قداست بالایی در بین شیعیان و افراد متدین دارند، لذا نباید چهره آنان به صورت شفاف نشان داده شود.

دادستان اسبق کل کشور افزود: موضوع دیگری که در این زمینه آفت‎زاست اینکه بازیگرانی در فیلم‎های مذهبی به کار گرفته می‎شوند و بعدها در فیلم‌ها و سریال‌های غیر دینی و در نقش‌هایی با ظاهر نامناسب حضور پیدا می‌کنند و مردم می‌گویند فلانی همانی است که مثلا در نقش حضرت عباس (ع) بازی کرده بود.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: آنچه در فیلم رستاخیز رخ داده است کار خوبی نیست و ما باید حرمت اهل بیت (ع) را نگه داریم. اگر خودمان به دست خودمان حرمت اهل بیت (ع) و فرزندانشان را حفظ نکنیم، چه توقعی از تکفیریون و سلفیون خواهیم داشت؟

مقتدایی تصریح کرد: جلوی این کار باید گرفته شود و افرادی که خودشان را پیرو اهل‎ بیت (ع) می‎دانند از چنین کاری که ممکن است عقوبت الهی داشته باشد، باید پرهیز کنند.

این عضو مجلس خبرگان در پایان گفت: من به عوامل فیلم رستاخیز توصیه می‎کنم که از نمایش چهره فرزندان معصومین (ع) همچون حضرت ابوالفضل العباس (ع) خودداری کنند تا عاقبتشان ختم به خیر گردد.

پیش از این نیز حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی از اتفاقات جشنواره فجر امسال اظهار نارضایتی کرده بودند و آیت‌الله علوی گرگانی نیز نمایش چهره مقدس در فیلم رستاخیز را به شدت محکوم کرده بود.

شایان ذکر است در حالی که نشان ندادن چهره پیامبر اکرم (ص)، اهل‏ بیت (ع)، خلفای نخستین، همسران پیامبر (ص) و چهره‌های مقدس و معصوم، یک هنجار مورد قبول در بین فیلمسازان متدین شیعه و سنی است، متأسفانه این نکته در فیلم سینمایی «رستاخیز» که در جشنواره فجر به نمایش درآمد رعایت نشد و علاوه بر نمایش چهره حضرت عباس (ع)، در ده‌ها سکانس دیگر چهره فرزندان و خانواده امام حسین (ع) - حضرت علی‌اکبر (ع)، حضرت علی‌اصغر (ع)، حضرت قاسم (ع) و ... - یک به یک نشان داده شد.

این در حالی است که سه سال پیش مسأله تصویر کردن چهره حضرت عباس (ع) در سریال مختارنامه و بازی یک هنرپیشه به جای ایشان، جامعه متدینین را به شدت نگران کرد و سرانجام با مواضع محکم مراجع عظام تقلید - حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، مظاهری اصفهانی، علوی گرگانی، محمدصادق روحانی، موسوی اردبیلی، ملکوتی تبریزی و حسینی شاهرودی - این کار صورت نگرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۱۱-۲۴ ۱۷:۵۴

سلام منم با حرف اين آقا موافقم دقيقا اين اتفاقي است که براي بازيگر سريال يوسف و نقش هلن در سريال مردان انجلس افتاد چرا به کارگرداني با رتبه بالاي مير باقري اجازه داده نشد ولي به اين کارگردان براي يک فيلم جشنواره اي دادند خودش جاي سواله

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۲۴ ۱۸:۰۱

جناب ايشان و ديگران که چنين نقد مي کنند چرا هنگام به تصوير کشيدن چهره پيامبران الهي همچون حضرات عيسي(ع) يوسف(س)موسي(ع) يعقوب(ع) و... سکوت مي کنند؟

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۲۴ ۲۳:۵۹

من توصيه ميكنم اين بحث به صورت جدي و همه جانبه از سوي فقها و مراجع بزرگوار تقليد مورد بررسي قرارگيرد و فتواي ايشان و نه فقط اظهار نظر به اطلاع هنرمندان رسانده شود. تا آنجا كه من ميدانم حضرت آيت الله سيستاني نمايش چهره معصومين را هم بلامانع ميدانند البته به شروطي. اين مطلب فتواي ايشان است و مقلدين ايشان شرعا مجاز به انجام اينكار هستند و جلوگيري از ايشان به عنوان ناراحتي يا نگراني برخي فقها و علما نميتواند درست باشد.

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۲۵ ۰۵:۵۲

هرکسي نميتواند درمسايل شرعي بنابه فکرخودش نظر بدهد.جزعالمان ديني.

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۲۵ ۱۲:۱۵

اما چهره پيامبران بزرگ الهي همچون حضرت يوسف، حضرت عيسي، حضرت سليمان و ... نمايش داده شده است. آيا اين پيامبران بزرگ الهي بزرگترند يا فرزندان معصومين؟ البته اين به معناي کم جلوه دادن جايگاه فرزندان معصومين نيست؛ اما بهتر است اعتدال گرا باشيم و دچار افراط و تفريط نشويم.

avatar
۱۳۹۲-۱۱-۲۵ ۲۲:۴۱

قياس کار شيطان هست آنها مقدسات ما شيعيان هستند واينقدر مظلوم هستند که بهتر است رعايت کنيم. اين نه افراط هست نه تفريط خداهم چهره آنها را به هرکسي نشان نمي دهد کساني به دليل ايمان بالا آنها را درعالم معنا يا رويا ببينند هم از طرف خدا اجازه توصيف چهره آنها را ندارند از کجا مي دانيد مقام آنا از ساير انبياء بالاتر نيست؟