• چهارشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 92111611327
  • خبرنگار : 71443

ادامه نقض حقوق بشر فلسطینیان در غزه و کرانه باختری در سال 2013

ادامه نقض حقوق بشر فلسطینیان در غزه و کرانه باختری در سال 2013

رژیم صهیونیستی در سال گذشته در ادامه سیاست‌های تبعیض‌آمیز خود علیه فلسطینیان باز هم حقوق بشر این افراد را نقض کرده است. غیرنظامیان فلسطینی در این میان قربانی کشتارهای غیرقانونی،‌ بازداشت‌های خودسرانه، شهرک‌سازی‌های غیرقانونی و شکنجه و بدرفتاری می‌شوند، در حالیکه هیچکس نه در این رژیم و نه در جامعه بین‌الملل پاسخگوی آن نیست.

رژیم صهیونیستی در سال گذشته در ادامه سیاست‌های تبعیض‌آمیز خود علیه فلسطینیان باز هم حقوق بشر این افراد را نقض کرده است. غیرنظامیان فلسطینی در این میان قربانی کشتارهای غیرقانونی،‌ بازداشت‌های خودسرانه، شهرک‌سازی‌های غیرقانونی و شکنجه و بدرفتاری می‌شوند، در حالیکه هیچکس نه در این رژیم و نه در جامعه بین‌الملل پاسخگوی آن نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود آورده است: نیروهای اسراییلی در سال 2013 در کرانه باختری دست کم 15 غیرنظامی فلسطینی را کشته‌اند که در اغلب موارد این کشتارها غیرقانونی بوده است. مقامات اسراییلی نیز با ادامه سیاست‌های نژادپرستانه خود و تخریب خانه‌های فلسطینیان در کرانه باختری باز هم صدها تن دیگر را بی‌خانمان کرده‌اند.

مقامات اسراییلی همچنین در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس با بی‌توجهی نسبت به بدرفتاری های شهرک‌نشینان صهیونیست با فلسطینیان به این پدیده دامن زده‌اند. طبق آمارهای سازمان ملل شهرک‌نشینان 361 بار به خانه و اموال فلسطینیان حمله کردند که موجب آسیب رسانی به آنها شده است. اسراییلی‌ها علاوه بر این با محدود کردن رفت و آمد فلسطینیان در منطقه موجب سلب آزادی فعالیت‌های آنها شدند. به شهرک‌سازی‌های غیرقانونی خود ادامه داده و فلسطینی‌های بسیاری را از جمله کودکان و معترضان صلح طلب را به‌طور خودسرانه بازداشت کرده‌اند.

همچنین اسراییل با همکاری مصر با مسدود کردن صادرات نوار غزه عملا اقتصاد این منطقه را نابود کرده است.

نوار غزه

ارتش اسراییل در سال گذشته حملات هوایی و زمینی گاه و بی‌گاهی را علیه غزه انجام داد که در نتیجه آن تعدادی فلسطینی شامل سه کودک جان باختند. آنها همچنین در محدوده‌های ممنوعه واقع در شمال و شرق غزه غیرنظامیان فلسطینی را هدف شلیک گلوله قرار دادند که در نتیجه آن کشاورزان و ماهیگیران زیادی مجروح شدند.

این در حالیست که اسراییل هیچگاه تحقیقات لازم در خصوص خطاها و جرایم نیروهایش در جریان جنگ 2012 غزه که در آن بمب‌ها و موشک‌های هوا به زمین اسراییلی جان فلسطینیان زیادی را گرفت، انجام نداده است. بر اساس حقوق بین‌الملل این حملات به دلیل هدف قرار دادن غیرنظامیان و نقاط شهری پرازدحام نقض قوانین جنگ است.

فلسطینیانی که از غزه علیه نیروهای اسراییلی به‌دلیل کشتار غیرقانونی عزیزانشان شکایت کرده‌ بودند نیز نتوانستند برای حضور در دادگاه و ارائه شهادت به سرزمین‌های اشغالی بروند.

محاصره

محاصره سخت نوار غزه به‌ویژه جلوگیری از صادرات در منطقه تاثیرات بسیار مخربی داشته و غیرنظامیان فلسطینی را تحت تاثیر قرار داده است. مصر نیز مانع از نقل و انتقال اجناس از مرزهای تحت کنترل خود می‌شود واز زمان بازگشت ارتش به قدرت در این کشور محدودیت رفت و آمد انسان‌ها نیز تشدید یافته است.

از زمان روی کار آمدن دولت جدید مصر با پشتیبانی ارتش در ژوئیه گذشته تاکنون رفت و آمدهای فلسطینیان در مرز رفح با محدودیت‌های بسیار سخت‌تری روبرو شده است. شمار ساکنان غزه که در طول یک ماه از این مرز عبو می‌کردند از میانگین 20 هزار تن در اوایل سال 2013 به حدود 6 هزار و 280 تن در ماه کاهش یافته است. مصر همچنین مانع از واردات و صادرات اجناس از مرز رفح می‌شود و با بستن تونل‌هایی که پیش از این مورد استفاده فلسطینیان بوده مشکلات زیادی همچون افزایش قیمت‌ها و کاهش تولید و در نتیجه آن بیکاری را در غزه بوجود آورده است.

به‌عنوان مثال، غزه به‌دلیل نداشتن لوازم کافی و مورد نیاز قادر نبوده مدرسه‌های جدید مورد نیاز جمعیت این منطقه را که باید تا آخر 2013 تکمیل می‌کرده است بسازد.

محدوده ممنوعه

به عنوان بخشی از یک توافقنامه که با واسطه مصر پس از درگیری‌های نوامبر 2012 بوجود آمد، اسراییل متعهد شد که مساحت محدوده ورود ممنوع مرز غزه با سرزمین های اشغالی را به 100 متر کاهش دهد، این در حالیست که کشاورزان فلسطینی می‌گویند که نیروهای اسراییلی در مناطق اطراف این محدوده را تا فاصله 800 متری هدف شلیک گلوله قرار می‌دهند. بنابر آمارهای سازمان ملل نیروهای اسراییلی از 30 سپتامبر 2013 تاکنون دست کم یک فلسطینی غیرنظامی را در محدوده ممنوعه با شلیک گلوله کشته‌اند.

اسراییل همچنین از ماه مارس تا مه در پاسخ به راکت‌های فلسطینیان محدوده‌های ساحلی قابل دسترسی برای ماهیگیران فلسطینی را تنگ‌تر کرده و در شش ماه ابتدایی 2013 در 95 درگیری نیروهای دریایی صهیونیستی به سمت قایق‌های ماهیگیران گلوله شلیک کرده‌اند که پنج ماهیگیر در این حملات مجروح شدند.

کرانه باختری

ارتش اسراییل از 31 سپتامبر تاکنون حداقل 15 فلسطینی را شامل سه کودک در کرانه باختری کشته‌اند که در اغلب موارد این کشتارها غیرقانونی بوده است. سمیر عواد نوجوان 16 ساله فلسطینی در اواخر ژانویه در اطراف مدرسه‌اش در حالیکه از دست نیروهای اسراییلی فرار می‌کرد از پشت سر هدف شلیک گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد. اخیرا گزارشاتی بدست آمده که نشان می‌دهد سربازان اسراییلی در اطراف مدارس کمین می‌کنند و کودکان را از فاصله‌های دور که ثابت می‌کند کودکان مذکور برایشان خطری ندارند هدف قرار می‌دهند.

در ماه اوت نیز نیروهای اسراییلی در حمله به یک اردوگاه فلسطینی سه غیر نظامی را کشتند، اما مقامات هیچ گاه کسی را برای این خشونت‌ها حتی متهم نکرده‌اند.

ارتش اسراییل در همان ماه اعلام کرد به دلیل نداشتن شواهد لازم در خصوص پرونده مرگ یک فلسطینی غیرنظامی نمی‌تواند هیچ سربازی را در رابطه با این پرونده محاکمه کند. این فلسطینی در سال 2009 به‌دلیل اصابت ضربه شدید یک کپسول گاز اشک آور به سر و اصابت گلوله در ناحیه سینه جان خود را از دست داد؛ در حالیکه گفته می شود هیچ عمل خطرناکی انجام نمی‌داده است. مقامات اسراییلی علاوه بر این از توجه و رسیدگی به پرونده‌های بدرفتاری شهرک نشینان صهیونیست با فلسطینیان سر باز می زنند. صهیونیست‌ها در حملات خود مساجد فلسطینیان،‌ خانه‌ها،‌ مدارس،‌ درخت‌های زیتون‌، خودروها و دیگر اموال آنها را تخریب و نابود می‌کنند. سازمان ملل گزارش داده بود که این شهرک‌نشینان تا سپتامبر 2013 بیش از 360 بار به فلسطینیان حمله کرده‌اند.

شهرک‌سازی و تخریب غیرقانونی منازل فلسطینیان

در شش ماه ابتدای سال 2013 ساخت و ساز یک هزار و 708 آپارتمان آغاز شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 2012 رشد 70 درصدی داشت. پس از اینکه وزیر امور خارجه آمریکا در ماه ژوئیه اعلام کرد مذاکرات صلح اسراییل و فلسطین از سر گرفته می ‌شود، اسراییل از برنامه‌های خود برای احداث 3 هزار واحد دیگر خبر داد.

مقامات اسراییلی از 18 نوامبر بیش از 560 خانه و ساختمان متعلق به فلسطینیان را تخریب کردند که در نتیجه آن دست کم 930 تن بی‌خانمان شدند. این در حالیست که فلسطینیان برای ساخت و ساز و گرفتن مجوز بویژه در شرق بیت المقدس با مشکلات بسیاری روبرو هستند و این کار تقریبا غیرممکن است.

محدودیت رفت وآمد

اسراییل در ادامه سیاست‌های تبعیض‌آمیزش به اعمال محدودیت‌های سخت در رفت و آمد فلسطینی‌ها در کرانه باختری پرداخته و با قرار دادن ایستگاه‌های بازرسی و دیوار حائل به این اقدامات دامن زده است. از این رو حدود 11 هزار فلسطینی ساکن در اراضی اشغالی به گونه‌ای قرنطینه شده‌اند که مجبورند برای دسترسی به خدمات و لوازم معیشتی در کرانه باختری از دیوار حائل عبور کنند.

بازداشت‌های خودسرانه و حبس کودکان

مقامات ارتش اسراییل در سال گذشته نیز فلسطینی‌های زیادی را که تنها جرمشان اعتراض مسالمت‌آمیز علیه شهرک‌سازی‌ها بود بازداشت و زندانی کردند. آنها همچنین کودکان متعددی را به اتهامات مختلف که مهم‌ترین آن پرتاپ سنگ بوده است در ساعات نیمه شب و در خانه‌هایشان دستگیر کرده و برخلاف قوانین بین‌المللی، یعنی بدون حضور وکیل یا اعضای خانواده‌شان و به زبان عبری مورد بازجویی قرار داده‌اند.

این کودکان علاوه بر این پس از بازداشتشان در زندان‌ها در کنار افراد بزرگسال حبس می‌شوند.

گزارشات گروه‌های حقوق بشری نشان می‌دهد که این کودکان در زندان مورد بدرفتاری و حتی شکنجه قرار می‌گیرند، اما هیچکس پاسخگوی این رفتارهای غیرانسانی نیست.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، حامیان بین‌المللی اسراییل از عاملان اصلی ادامه بدرفتاری‌های علیه فلطسینی‌ها و نقض حقوق بشر آنها هستند. آمریکا در سال 2013 بیش از سه میلیارد دلار کمک نظامی به اسراییل اختصاص داد.

در پی ارتقاء جایگاه فلسطین در سازمان ملل به عنوان دولت ناظر غیر عضو در سال 2012 دادستان دیوان کیفری بین المللی (ICC) اعلام کرد که اکنون فلسطین می‌تواند به این نهاد قضایی علیه اسراییل و اتهامات آن مبنی بر جرایم جنگی و نقض حقوق بشر شکایت کند، اما مقامات آمریکایی و اسراییلی با تحت فشار قرار دادن فلسطینی‌ها مانع از پیوستن این کشور به دیوان کیفری بین‌المللی می‌شوند.

این حوادث و موارد مختلف نقض حقوق بشر که بارها توسط بسیاری از مقامات کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل تایید شده است، در حالی اتفاق می‌افتد که جامعه جهانی و قدرت‌های بزرگ دنیا همواره از اتخاد یک موضوع سخت و جدی در برابر رفتارهای اسراییل سرباز زده و اغلب در برابر آن سکوت می‌کنند رهبران جهان موظفند باید به حقوق مسلم مردم فلسطین رسیدگی کنند و از ادامه سکوت در مواجهه با جنایاتی چون پاکسازی‌های نژادی در غزه و بازداشت و شکنجه فلسطینیان اجتناب کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha