• جمعه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 92111107282
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

فروشگاه‌های عرضه قلیان و تنباکو مجوزی از ناجا ندارند

فروشگاه‌های عرضه قلیان و تنباکو مجوزی از ناجا ندارند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان خراسان‌رضوی از کشف بالغ بر 16تن موادمخدر دراستان از ابتدای امسال تا کنون خبرداد.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان خراسان‌رضوی از کشف بالغ بر 16تن موادمخدر دراستان از ابتدای امسال تا کنون خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه خراسان‌رضوی، سرهنگ حسین مولوی‌نسب در نشست تخصصی اعتیاد که در فرهنگسرای ترافیک برگزار شد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته شاهد ورود مواد‌مخدر از راه‌های مختلف به کشور و شهرها بودیم که قاچاقچیان اقدام به گروگانگیری و اخاذی نیز کرده بودند اما الان با اقداماتی که توسط پلیس انجام شد حتی یک مورد هم مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: شرارت قاچاقچیان محدود به نقطه صفر مرزی نیست و حتی تغییر مسیر از مرز خشکی به مرز آبی داده است اما در حال حاضر متأسفانه ورود مواد به استان از طریق تهران و استان‌های مرکزی انجام می‌شود.

مولوی‌نسب پلیس ایران را در زمینه مقابله و کشفیات یکی از سرآمدترین پلیس‌های دنیا دانست و از کشف 500 تن مواد مخدر در کشور از ابتدای سال جاری تاکنون خبرداد که بالغ بر 16 تن مربوط به استان خراسان‌رضوی بوده است. همچنین 15 هزار تن در حوزه موادمخدر دستگیر شدند.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان خراسان‌رضوی با اشاره به حضور نیروهای ناتو در افغانستان که با شعار نابودی طالبان و موادمخدر همراه بود، یادآور شد: پس از حضور نیروهای ناتو با افزایش 100 برابری مواد مواجه شدیم که هدف اصلی نیز ایران بود و در حوزه مقابله بسیار خوب عمل شد.

وی ادامه‌داد: شاید اکنون در وضعیت بدتری نسبت به سال‌های گذشته باشیم اما با در نظر گرفتن فاکتورهایی چون ماهواره و اینترنت در سال‌های اخیر، از وضعیت خوبی برخورداریم.

مولوی‌نسب گفت: در سال‌های 1314 و 1335 یک میلیون و 500 هزار نفر مصرف‌کننده حاد، سال 1357 دو میلیون تن، سال 1380 دو میلیون تن و در حال حاضر کمتر یک میلیون و 500 هزار معتاد نسبت به جمعیت 75 میلیونی ایران داریم.

وی درباره مسئله دسترسی آسان به مواد در میان دانشجویان، خاطرنشان کرد: دسترسی دانشجویان به مواد از عوامل اعتیاد به مواد است اما اصلی‌ترین عامل نیست چرا که عواملی چون کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، اختلالات روحی روانی، اصرار دوستان، کاهش علائم بیماری، خانواده و تقویت قوای جنسی نسبت به عامل دسترس پذیری موثرترند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه درگذشته فقر و بی‌سوادی علت اعتیاد شناخته می‌شد، اظهارکرد: در حال حاضر 57 درصد از معتادان دارای مدرک تحصیلی بالاتر از دیپلم هستند.

مولوی‌نسب گفت: تمامی آمارها روزانه با جزئیات توسط مجهزترین آزمایشگاه‌ها برای بررسی کارشناسان ارائه می‌شوند تا جایی که تاریخ تولید و نحوه ورود مواد به کشور را نشان می‌دهند.

وی اذعان کرد: ارائه عمومی آمارها بدلیل تبعاتی که در احساس امنیت افراد دارد، امکان‌پذیر نیست اما عدم ارائه نشان از عدم وجود آنها نیست و در حال حاضر بیشتر کارهای پلیس از طریق نرم‌افزارها و بطور علمی انجام می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان خراسان‌رضوی گفت: هرسال با افزایش تماس‌های مردمی با پلیس 110 و اخبار آنها مواجه هستیم اما توقع مردم این هست که پلیس به محض تماس در صحنه حضور پیدا کند در صورتی که بعد از هر تماس فرآیند تحقیق و بررسی بطور نامحسوس آغاز می‌شود.

وی مشارکت‌های مردمی را بعضاً مسبب انهدام باندها و شبکه‌های توزیع مواد مخدر دانست و گفت: بیش از 50 باند موادمخدر متلاشی شده است.

مولوی‌نسب درخصوص افزایش فروشگاه‌های عرضه قلیان و تنباکو یادآور شد: این فروشگاه‌ها هیچ مجوزی از ناجا کسب نکرده‌اند اما بدلیل نبود تعریف مجرمانه‌ای از کار آنها در قانون، ما مجاز به پلمب آنها نیستیم.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی درباره سرانجام مواد کشف شده با اشاره به تقسیم مواد به دو دسته قابل و غیرقابل استحصال، اظهارکرد: دسته اول با برنامه‌ای دقیق و منظم به مراکز داروسازی ارسال می‌شوند و دسته دوم هرساله در روز چهارم تیرماه معدوم می‌شوند.

وی گفت: شهروندان می‌توانند برای ارائه گزارشات و مشاهدات خود از طریق شماره تلفن 2183998 پلیس مبارزه با مواد مخدر با ما تماس بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha