معاون فنی خودرویی و تجهیزات سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران «ایویکو ماگیروس» را از پیشرفتهترین و بهروزترین برندهای دنیا در زمینه تجهیزات خودرویی آتشنشانی دانست و توضیحاتی در خصوص علت باز نشدن نردهبام نجات و نحوه چک و کنترل خودروهای آتشنشانی ارائه کرد.
فرهاد زندی در گفتوگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه خودروهای «ایویکو ماگیروس» از پرفروشترین برندهای دنیاست که حدود یکصدسال در این زمینه سابقه دارد، گفت: نردبامی که در حریق روز یکشنبه خیابان جمهوری مورد استفاده قرار گرفت نیز از همین برند بود که از ابتدای سال جاری حدود هشت عملیات موفقیتآمیز انجام داده است.
وی درباره نحوه کنترل و چک کردن تجهیزات آتشنشانی نیز گفت: هر روز کاربران آموزش دیده تمامی خودروها و تجهیزات آتشنشانی را چک میکنند و اگر مورد و نقصی وجود داشته باشد، آن خودرو تا زمان رفع نقص، از رده خارج میشود و مورد استفاده قرار نمیگیرد.
معاون فنی خودرویی و تجهیزات سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه نردهبام مذکور نیز چک شده بود، اظهار کرد: سیستم این نردهبام سنسورهایی دارد که ضریب ایمنی آن به وسیله این سنسورها در شرایط مختلف چک شده و اگر خطایی در آن وجود داشته باشد، به منظور حفظ ایمنی، اجازه فعالیت به نردهبام داده نخواهد شد.
زندی با بیان اینکه سیستم نردهبام صبح روز حادثه چک شده و هیچ مشکلی برای آن ثبت نشده بود، به ایسنا گفت: سنسورهای این نردهبام با توجه به ضریب ایمنی بالایشان، در صورت بروز حداقل خطا در عملکرد که ممکن است حتی به علت عبور نامناسب از یک دستانداز رخ داده باشد، فعال میشود.
معاون فنی خودرویی و تجهیزات سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به حضورش در محل ایستگاه پس از اتمام عملیات، افزود: بعد از حادثه نیز نردبام را چک کرده و هیچ مشکلی نداشت و حتی از کاردان وسیله نیز سؤالاتی را پرسیدم که مشخص شد عملکرد راننده حین عملیات نیز صحیح بوده است.
وی درباره اینکه چرا نردهبام در روز حادثه باز نشد، خاطر نشان کرد: ممکن است عبور از دستانداز باعث هنگ کردن لحظهای سیستمهای مکانیکی این نردبام شده باشد ضمن اینکه هرگز نمیتوان درباره هیچ سیستمی مدعی شد که 100 درصد بدون خطا کار میکند.
زندی با اشاره به اعزام نردهبام دیگر آتشنشانی به محل حادثه و نجات تعدادی از افراد محبوس در میان شعلههای آتش از مرگ، گفت: مرگ دو بانوی کارگر باعث تاسف جامعه آتشنشانی شد.
مکاتبه با شرکت آلمانی درباره «ایویکو ماگیروس»
معاون فنی خودرویی و تجهیزات سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر خودمان مشغول بررسی علت عمل نکردن سیستم نردبام در روز حادثه هستیم، گفت: نقص فنی علت قطعی ندارد و باید آن را بررسی کنیم، اما حدس اولیه ما، خطای لحظهای از سوی سنسور این نردبام بوده است.
به گفته وی، پس از بررسی اولیه، از شرکت آلمانی نیز خواسته میشود تا در این خصوص پاسخگو بوده و اظهارنظر کند.
زندی درباره برخی ادعاهای مطرح شده مبنی بر تحریمهای کشورمان و نبود قطعات خودرویی و یدکی برای این نردهبامها نیز به ایسنا گفت: این موضوع را باید در بحث کلان بررسی کرد و در حوزه اختیارات و وظایف ما نیست. اما ما مشکلی درباره بحث تحریمها و کارشکنیها مشاهده نکردهایم.
انتهای پیام
نظرات