• سه‌شنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 92110100452

سرپرست دانشگاه فرهنگیان خبر داد:

تدوین مدل مفهومی "تربیت معلم" بزودی/ طراحی دوره کارورزی برای دانشجویان

تدوین مدل مفهومی "تربیت معلم" بزودی/ طراحی دوره کارورزی برای دانشجویان

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تشریح برنامه‌های این دانشگاه از تدوین منشور فرهنگی دانشگاه و همچنین تدوین مدل مفهومی تربیت معلم به عنوان زیر ساخت‌های این دانشگاه در آینده نزدیک خبر داد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تشریح برنامه‌های این دانشگاه از تدوین منشور فرهنگی دانشگاه و همچنین تدوین مدل مفهومی تربیت معلم به عنوان زیر ساخت‌های این دانشگاه در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود مهرمحمدی در نشست خبری مشترک با هیئت رئیسه دانشگاه فرهنگیان با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه گفت:‌ هوشمندسازی دانشگاه با تشکیل شورای راهبردی هوشمند سازی صورت گرفته و آیین نامه‌های آن نیز مصوب شده است. برای اجرای برنامه‌های این طرح به دنبال تامین بودجه هستیم.

وی از تدوین مدل مفهومی "تربیت معلم" در آینده نزدیک خبر داد و گفت:‌ این مدل مفهومی یا همان الگوی نظری تربیت معلم به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگیان متناسب با اسناد بالادستی تدوین شده و سند برنامه درسی تربیت معلم در دستور کار است، لذا با تدوین این برنامه تمام برنامه‌های زیر مجموعه دانشگاه فرهنگیان بازنگری می‌شود و متناسب با این الگوی نظری برنامه‌های جدید ارائه خواهد شد.

تدوین منشور فرهنگی دانشگاه فرهنگیان

مهرمحمدی گفت: تدوین برنامه راهبردی نیز یکی دیگر از اقدامات دانشگاه فرهنگیان است که در دستور کار قرار دارد و بر اساس شاخص‌های توسعه برنامه ششم و چشم انداز 1404 برنامه ریزی‌های راهبردی خواهیم داشت.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان به تدوین «منشور فرهنگی دانشگاه» نیز اشاره کرد و گفت:‌ فضای فرهنگی دانشگاه موضوع بسیار مهمی است و بر همین اساس مقرر شده منشور فرهنگی دانشجویان تدوین شود.

طراحی دوره کارورزی برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

به گفته وی، همچنین تشکیل «شورای برنامه‌ریزی درسی» در معاونت آموزشی دانشگاه در آینده‌ای نزدیک در دستور کار قرار خواهد گرفت و همچنین طراحی «دوره کارورزی برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان» نیز از اقدامات مهمی است که در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته مهرمحمدی «مرکز سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای برای معلمان» نیز در دست طراحی است و به عنوان یکی از ارکان‌های دانشگاه جهت تضمین کیفیت برنامه‌های آموزشی اجرایی خواهد شد.

تربیت معلمان جدید برای آموزش و پرورش، ماموریت دانشگاه فرهنگیان

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر نحوه ادامه تحصیل معلمان در دانشگاه فرهنگیان گفت: یکی از ماموریت‌های اصلی دانشگاه بهسازی نیروهای انسانی فعلی است که باید زمینه آموزش حرفه‌ای آنها در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت طراحی شود.

مهرمحمدی افزود: در حال حاضر ماموریت دانشگاه فرهنگیان تربیت معلمان جدید برای آموزش و پرورش است هر چند به جزئیات نحوه ادامه تحصیل معلمان پرداخته نشده اما با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های کلان آموزش و پرورش بهسازی منابع انسانی است باید جزئیات آن به تصویب برسد لذا مراجع دیگر باید این سیاست گذاری‌ها را مصوب کرده و اجرای آن را در آینده به دانشگاه بسپارند.

ارتقای تخصص فرهنگیان برنامه‌ جدی دانشگاه فرهنگیان

مهرمحمدی تاکید کرد: آنچه که به عنوان یکی از برنامه‌های جدی دانشگاه فرهنگیان دنبال می‌شود ارتقا تخصص فرهنگیان در دانشگاه است که پس از گذراندن مصوبات لازم اجرایی خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه سرپرست فعلی دانشگاه فرهنگیان یکی از منتقدان جدی این دانشگاه است و حضور وی در این دانشگاه با انتقادهایی که وی پیش از این به برنامه‌های دانشگاه داشت، تناقض دارد، پاسخ داد: برای خود من هم سئوال بود که چرا علیرغم اینکه دیدگاه خود را به طور شفاف و علنی درباره برنامه‌های دانشگاه اعلام کرده‌ام، اما به عنوان مسئول این دانشگاه انتخاب شده‌ام.

وی ادامه داد: من این موضوع را برای خودم اینگونه حل کردم که دانشگاه فرهنگیان ماموریت‌هایی دارد که باید مغتنم شمرده شود و با توجه به اینکه مسئولان آموزش و پرورش با سیاستگذاریهای خود به دنبال ارتقای کیفیت آموزش نیروهای انسانی هستند باید به عنوان یک نهاد مهم سیاست‌های این دانشگاه اجرایی شود.

باید به سمت سیاست‌های ایجاد تنوع در روند پذیرش دانشجو پیش برویم

وی با بیان اینکه اما همچنان دیدگاه‌های خود را نسبت به دانشگاه فرهنگیان دارم، اظهار کرد: اتفاقات خوبی در حوزه ‌تربیت معلم و ارتقای نظام آموزش و پرورش در حال شکل گیری است اما معتقدم باید به سمت سیاست‌های ایجاد تنوع در روند پذیرش دانشجو پیش برویم و ضمن رعایت استانداردهای حرفه‌ای، اخلاقی و اعتقادی، روشهای متنوعی برای پذیرش دانشجو در تربیت معلم ایجاد کنیم.

رایزنی‌ با دانشگاه‌های متولی برای چگونگی پذیرش دانشجویان مرتبط با تربیت معلم در سایر دانشگاه‌ها

به گزارش ایسنا، مهرمحمدی درباره پذیرش دانشجویان مرتبط با تربیت معلم در سایر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد و پیام نور نیز گفت: با تاسیس دانشگاه فرهنگیان باید در نقشه گروه تربیتی که در آموزش عالی پیش از این وجود داشت تغییراتی ایجاد شود، به این معنا که امروز با ایجاد دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه به عنوان متولی فرهنگیان فعالیت خود را آغاز کرده است، لذا این سئوال و موضوعات مرتبط با دانشجویانی که در رشته‌های مرتبط تربیت معلم ادامه تحصیل می‌دهند در دانشگاه فرهنگیان مطرح است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی برنامه‌های ویژه خود را بر اساس نیازهای بازار در پذیرش دانشجو لحاظ می‌کنند، گفت: دانشگاه فرهنگیان متوجه این تغییر مهم در تربیت دانشجویان به عنوان معلم شده است و به تعبیری اکولوژی علوم تربیتی دچار تغییراتی شده است چرا که دانشگاه فرهنگیان به صورت تمام قد به امر تربیت معلم مشغول است، لذا رایزنی‌هایی با دانشگاه‌های متولی علوم تربیتی صورت گرفته تا با تشکیل شورای مشورتی این موضوع در دستور کار قرار بگیرد و به محض به نتیجه رسیدن و نهایی شدن آن مراتب را از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی خواهیم کرد.

فعالیت دانشگاه فرهنگیان در حوزه تحصیلات تکمیلی، بزودی

وی درباره اینکه آیا دانشگاه برنامه‌ای برای پذیرش دانشجو معلمان در رشته کارشناسی ارشد دارد یا خیر؟ گفت: دانشگاه فرهنگیان در دو بخش در آینده‌ای نزدیک در حوزه تحصیلات تکمیلی فعالیت خواهد داشت که یکی تربیت معلمان جدید و دیگری بهسازی منابع انسانی فعلی آموزش و پرورش و ادامه تحصیل معلمان است.

به گفته وی، دانشگاه فرهنگیان برنامه خود را در حوزه تحصیلات تکمیلی با ادامه تحصیل معلمان در دوره تحصیلات تکمیلی ادامه خواهد داد به این معنی که از بین 600 هزار معلم که در مقطع کارشناسی هستند و فرهنگیانی که در بخشهای مختلف تمایل به ادامه تحصیل دارند با برنامه‌ریزی که صورت خواهد گرفت ادامه تحصیل آنها در مقطع کارشناسی ارشد طراحی خواهد شد که در آینده‌ای نزدیک برنامه‌های آن تدوین می‌شود.

پذیرش دانشجوی جدید در مقطع کارشناسی ارشد از مهر 93

وی از پذیرش دانشجوی جدید در مقطع کارشناسی ارشد از مهر 93 خبر داد و گفت: دانشگاه فرهنگیان از مهر آینده در هشت رشته الهیات و معارف اسلامی، ادبیات فارسی، مدیریت آموزشگاهی، مدیریت آموزشی، آموزش زبان انگلیسی، برنامه‌ریزی درسی و روانشناسی تربیتی مشاوره با توجه به نیازهایی که آموزش و پرورش در مقطع کارشناسی ارشد اعلام کرده دانشجو خواهیم گرفت.

دانشجویانی که در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند، استخدام می‌شوند

وی درباره اینکه وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده در حال حاضر این وزارتخانه نیاز به هیچ معلمی ندارد و با طرح این موضوع تکلیف دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان چه خواهد شد؟ اظهار کرد:‌ دانشجویانی که در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند از ابتدا استخدام هستند و هیچ مشکلی وجود ندارد و پس از پایان تحصیلاتشان در دانشگاه فرهنگیان در رشته‌هایی که تحصیل کرده‌اند مشغول به فعالیت خواهند شد.

مهرمحمدی در پاسخ به سئوالی مبنی بر ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه فرهنگیان همانند سایر دانشگاه‌ها نیز گفت: با توجه به جایگاه و نقش کلیدی که دانشگاه فرهنگیان دارد به نظر می‌رسد راه‌اندازی مباحث آزادی بیان، آزاد اندیشی و کرسی‌های آزاد برای دانشجویان باید یکی از مهمترین برنامه‌های این دانشگاه باشد و این موضوع در دانشگاه فرهنگیان از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

امیدواریم ظرفیتی ایجاد شود تا مجبور نباشیم هزینه‌های خوابگاه و امور رفاهی را از حقوق این دانشجو معلمان کسر کنیم

سرپرست دانشگاه فرهنگیان درباره بحث کسر حقوق دانشجو معلمان به علت امور رفاهی و هزینه‌های خوابگاهی و غذا گفت: امیدواریم مجلس شورای اسلامی نگاه ویژه‌ای به دانشگاه فرهنگیان داشته باشد و ظرفیتی را ایجاد کند که مجبور نباشیم هزینه‌های خوابگاه و امور رفاهی را از حقوق این دانشجو معلمان کسر کنیم.

به نظر می‌رسد آموزش و پرورش نیازی نداشته باشد معلمانش مدرک دکترا داشته باشند

وی در پاسخ به سئوال دیگر مبنی بر اینکه آیا دانشگاه فرهنگیان مقطع دکترا را نیز برای معلمان راه اندازی خواهد کرد و چه تضمینی وجود دارد که معلمان پس از اخذ مدرک دکترا بخواهند در دبیرستان‌ها و مدارس تدریس کنند؟ گفت: برای راه اندازی دوره‌های دکترا لازم است که برنامه‌های راهبردی داشته باشیم و به نظر می‌رسد که آموزش و پرورش نیازی نداشته باشد که معلمانش مدرک دکترا داشته باشند، اما این بدان معنا نیست که در بخشهای مدیریتی، آموزش و پرورش نیازی به داشتن افرادی با مدرک دکترا نباشد ضمن آنکه راه‌اندازی دوره‌های دکترا را باید به تدوین برنامه‌های راهبردی دانشگاه تدوین کنیم تا در آن تکلیف مقطع دکترا ویژه فرهنگیان تعیین شود.

به گزارش اینسا، مهرمحمدی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دانشگاه فرهنگیان بر اساس برنامه‌ای که آموزش و پرورش جهت آموزش فرهنگ بومی از طریق معلمان اعلام کرده برنامه‌ ویژه‌ای دارد یا نه؟ پاسخ داد: مطابق آنچه که در قانون آمده است آموزش و پرورش برای دانشگاه فرهنگیان این تکلیف را روشن کرده و برنامه‌ریزی‌های جدی در حال تدوین است که بتوانیم معلمان را بر اساس برنامه‌های فرهنگی بومی تربیت کنیم و پیش بینی‌های لازم نیز در این زمینه برای آموزش آنها صورت گرفته است.

آموزش و پرورش به دنبال جایگزینی امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی است

وی در پاسخ به سئوال دیگری که در خصوص مشکلات پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان عنوان شده و گفته می‌شود که این دانشگاه همانند پادگان است، گفت: قطعا چنین تشابهی مفهوم درستی ندارد چرا که در هیچ پادگانی موضوعات آموزشی و فرهنگی اولویت ندارد و آموزش و پرورش به دنبال جایگزینی امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی است، لذا این موضوع قابل قبول نیست که برخی بخواهند به صورت سلیقه‌ای برنامه‌هایی را در این دانشگاه اجرا کنند.

وی با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک این مشکلات به طور قطع حل خواهد شد، درباره اینکه وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده دانشگاه فرهنگیان پارکینگ نیست، گفت: این دانشگاه پارکینگ نبوده، نیست و نخواهد بود و آنچه که فانی وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام کرده مورد توجه دانشگاه فرهنگیان نیز قرار دارد چرا که معتقدیم در هیچ زمینه‌ای درباره حقوق معلم دانشجویان کوتاه نمی‌آییم.

وی گفت: معتقدیم باید به نیروهایی اجازه ورود به دانشگاه داده شود که پیش زمینه تربیت معلمی را داشته باشند و در این زمینه تفاهم نامه با وزارتخانه منعقد شده که بر اساس آن نیروهایی وارد دانشگاه می‌شوند که دارای پیشینه تربیت معلمی باشند و افرادی که دعوت می‌شوند همگی دارای سوابق تربیت معلمی هستند و هدف از وارد کردن آنها به دانشگاه بازگرداندن آنها به اصلشان است.

مهرمحمدی با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان را می‌توانیم قلب آموزش و پرورش بنامیم گفت: این دانشگاه خون تازه‌ای را تزریق و خون جاری را پالایش می‌کند.

وی دانشگاه فرهنگیان را نهال ارزشمندی عنوان کرد که در بستر 100 ساله فرایند تعلیم و تربیت در ایران کاشته شده است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان درباره چشم انداز این دانشگاه گفت: این دانشگاه با هویت اختصاصی و حرفه‌ای در خدمت تامین و تربیت منابع انسانی مورد نیاز نظام آموزش و پرورش و بهسازی آن است.

مهرمحمدی تامین و تربیت معلمان، مدیران، کارکنان و پژوهشگران مومن و متعهد، تربیت توانمندسازی و ارتقای شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای منابع انسانی، تسهیل فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در تلفیق علم و دین و مشارکت در نهضت تولید علم همچنین ایجاد تحول و نوآوری در نظام تعلیم و تربیت معلم کشور و توسعه زمینه پژوهندگی و روحیه پژوهشی در معلمان را از مهمترین اهداف دانشگاه فرهنگیان برشمرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha