معاون مهندسی و تامین شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی گفت: ایران هیچ وقت در طولانیمدت نتوانسته است شش میلیون بشکه نفت در روز تولید کند.
به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامعباس جوکار با اشاره به اینکه برخی افراد اعلام میکنند که ایران قبل از انقلاب روزانه شش میلیون بشکه نفت در روز تولید میکرد، گفت: زمانی میتوان اعلام کرد که روزانه شش میلیون بشکه نفت تولید شده است که در یک مدت نسبتا طولانی بهطور میانگین این مقدار تولید شده باشد.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب تنها در زمانهای بسیار کوتاه توانستیم شش میلیون بشکه نفت در روز تولید کنیم، بعد از انقلاب نیز بعد از وقوع جنگ تولید نفت کاهش یافت و بعد از اتمام جنگ تمام تلاش صورت گرفت که تولید نفت از 2.5 میلیون بشکه به چهار میلیون افزایش یابد.
معاون مهندسی وتامین شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با اشاره به اینکه در بحث افزایش تولید نفت دکل یکی از اصلیترین موضوعات است، گفت: در خلیج فارس حدود 98 ساختار شناخته شده است که تاکنون 16 ساختار به تولید رسیده است، این نشان میدهد کشور برای تولید از این تعداد ساختار به تعداد دکل بسیار زیادی نیاز دارد.
جوکار با اعلام اینکه توسعهی پارس جنوبی تا دو سه سال آینده به اتمام خواهد رسید، اظهار کرد: با اتمام توسعه فازها باید توجه به سایر میدانها مانند گلشن، فردوسی، فرزاد آ و ب جمع شود.
وی گفت: با وجود آنکه شرکت ملی حفاری بیش از 60 دکل حفاری خشکی دارد اما تولید رو به کاهش است. در حالی که هر مخزن سالانه 10 درصد افت تولید دارد میتوان با حفر چاههای بیشتر تولید را افزایش داد.
معاون مهندسی وتامین شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با تاکید بر اینکه برنامهریزی برای ساخت دکل باید توسط وزارت نفت صورت گیرد نه سازندگان گفت: در بحث ساخت هیچ سازندهای نمیتواند مدعی شود که تمام قطعات و تجهیزات را میتواند خودش بسازد. حتی زمانی که با چینیها برای خرید دکل مذاکره میشود تعیین میشود که برخی از تجهیزات آن باید آمریکایی یا اروپایی باشد.
جوکار نیاز به دکل در خلیج فارس را 48 دستگاه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 28 دستگاه دکل حفاری در این منطقه کمبود داریم.
وی با تاکید بر اینکه اگر برنامهریزی خوبی در زمینهی ساخت دکل دریایی صورت گیرد، امکان ساخت داخل آن وجود خواهد داشت یادآور شد: بهتر است که قسمتی از تجهیزات دکل را که امکان ساخت داخل آن وجود ندارد از خارج وارد کنیم، اما باقی آن در داخل ساخته شود.
معاون مهندسی وتامین شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی یکیدیگر از مشکلات ساخت داخل را گمرک دانست و توضیح داد: در حال حاضر به راحتی میتوان یک سکو را از خارج وارد کرد، اما در صورتی که یک قطعه را بخواهیم برای ساخت داخل وارد کنیم گمرک ممانعت میکند و زمانی این موضوع جالب میشود که قطعه انگلیسی باشد، چرا که گمرک اجازه ورود قطعه و تجهیزات انگلیسی را نمیدهد.
انتهای پیام
نظرات