• چهارشنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92091309091

نامزد ریاست اتاق بازرگانی ایران:

ساختار اتاق بازرگانی ایران باید تغییر کند/تصمیم‌ها از رییس محوری خارج شود

ساختار اتاق بازرگانی ایران باید تغییر کند/تصمیم‌ها از رییس محوری خارج شود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بر تغییر ساختار اتاق ایران تاکید و اعلام کرد: اتاق باید از رییس محوری به صورت کمیسیون محور اداره شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بر تغییر ساختار اتاق ایران تاکید و اعلام کرد: اتاق باید از رییس محوری به صورت کمیسیون محور اداره شود.

مسعود خوانساری، نامزد ریاست اتاق بازرگانی ایران در دوره نهاوندیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که اتاق بازرگانی در مقطع فعلی نقش بسیار حساسی داشته و می‌تواند نقش بزرگی را در کشور ایفا کند اظهار کرد: دولت تدبیر و امید که شعار خود را مبنی بر اختصاص بهایی بیشتر و بسیار بالاتر به بخش خصوصی داده معتقد است می‌توان بسیاری از مشکلات اقتصادی را با توانمندی بخش خصوصی حل کرد.

وی با بیان این که با چنین تصویری از بخش خصوصی می‌توان کمک و مددکار دولت شویم، گفت: روسای قبلی اتاق نیز بسیار زحمت کشیدند که از زحمت آنها باید نهایت قدردانی را کرد. در زمان خاموشی دیدگاه‌های معتقد به چپ‌گرایی در تفکر اقتصادی حاکم بود که وی توانست جایگاه اتاق را حفظ کرده و از تلاطم‌هایی که می‌تواست آسیب‌هایی را به این بخش وارد کند، نجات دهد.

او با تاکید بر این‌که بعد از جنگ تحمیلی دیدگاه‌ها کمی تغییر کرد اما نسبت به اتاق بازرگانی و بخش خصوصی 100 درصد نبود خاطرنشان کرد: در زمان نهاوندیان نیز اگر چه اتاق با دولت نهم و دهم اختلافاتی داشت ولی وی توانست این کشتی را در میان تلاطم‌ها با سلامت حرکت دهد.

وی با اشاره به برخی از مهمترین اقدامات انجام شده توسط نهاوندیان گفت: بهبود شرایط اتاق بازرگانی و بخش خصوصی جلب اعتماد نخبگان و بسترسازی‌های قانونی برای فعالیت بخش خصوصی از اهم اقدامات انجام شده در زمان وی بود.

خوانساری افزود: در طول 30 سال اخیر آنچه که بر اساس تجربه به دست آمده این بوده که مشکل اصلی اتاق بازرگانی ساختار آن است. اگر بتوانیم تشکل‌ها را توانمند کنیم طرح‌های ملی توسط بخش خصوصی قابل انجام است.

وی با بیان این که در مقطع فعلی که دولت با تحریم‌ها روبرو بوده، رشد اقتصادی منفی و با کمبود اعتبار و بودجه مواجه است نقش بخش خصوصی پررنگ‌تر از قبل می‌شود، تصریح کرد: اعتماد در بخش خصوصی باید به وجود آید تا فعالان اقتصادی بتوانند در عرصه حضور پیدا کرده و دولت نیز شرایط را برای حضور آنها فراهم کند.

ضرورت فعال‌تر شدن کمیسیون‌ها

وی با تاکید بر این که یکی از مهمترین موضوعاتی که در داخل اتاق بازرگانی مطرح است فعال‌تر شدن کمیسیون‌هاست، تصریح کرد: من روی تقویت فعالیت تشکل‌ها و نهادهای مدنی تاکید دارم لذا نهادها و تشکل‌هایی که وجود ندارند، باید شکل گرفته و آنهایی که از قبل تشکیل شده‌اند نیز باید فعال‌تر شوند تا هر تشکلی بتواند از حقوق ذی‌نفعان خود در محافل قضایی و اجرایی حمایت کنند.

خوانساری بیان کرد: اتاق و تشکل‌های خصوصی باید پویاتر شده و فضای مشارکت بیشتر به ذی‌نفعان داده شود تا در شکوفایی و توانمندی بخش خصوصی کمک کنند.

تصمیم‌ها باید از حالت رییس محوری خارج شود

او ضمن تاکید بر چابک‌سازی سیستم‌های داخلی اتاق تصریح کرد:‌ تصمیم‌ها باید از حالت رییس محوری و هیات رییسه محوری خارج و همه فضای اتاق به صورت فعال در تصمیمات حضور داشته باشند.

خوانساری در پاسخ به این سوال که یکی از انتقادات وارد شده به مدیریت نهاوندیان ساختار رییس محوری اتاق بوده است گفت: کلیه تصمیمات باید در داخل اتاق بازرگانی گرفته شود. باید طرح‌ها و دیدگاه‌های مشخص در کمیسیون‌ها حلاجی شده و سپس در داخل مجمع هیات نمایندگان به شور گذاشته شود.

وی با بیان این که احتمالا فواصل برگزاری جلسات هیات نمایندگان کمتر می‌شود خاطرنشان کرد: شاید جلسات هیات‌ نمایندگان بیشتر از ماهی یک بار برگزار شود و در آن اعضاء مخالفت‌ها و موافقت‌های خود را در مورد موضوعاتی که پیش از این در کمیسیون‌ها مطرح شده، مطرح و نهایتا در قالب یک مصوبه کلی از اتاق بیرون آید.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برگزاری شوراهای مشترک بین دولت و بخش خصوصی تصریح کرد: نظرات شوراها فقط نظر رییس و هیات رییسه نبوده و موضوعات با نظر تمامی هیات نمایندگان مطرح می‌شود و آنها در اکثر محافل و سفرها حضور خواهند داشت.

وی با تاکید بر این که پتانسیل‌های خوبی در اتاق بازرگانی ایران وجود دارد که باید از همه آنها استفاده شود، بیان کرد: باید این پتانسیل‌ها را هرچه سریع‌تر شناسایی کنیم زیرا حدود 400 نفر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی داریم که تماما افرادی و دارای تجربه و سابقه مدیریتی بالایی هستند.

خوانساری در پایان گفت: ما باید پتانسیل‌ها و توانمندی‌های گوناگون را شناسایی کرده و در مواردی که نیاز است، موارد را به شور بگذاریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha