• چهارشنبه / ۶ آذر ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 92090604466
  • خبرنگار : 71443

گزارشگر سازمان ملل:

وضعیت کنونی نوار غزه نزدیک به فاجعه انسانی است

وضعیت کنونی نوار غزه نزدیک به فاجعه انسانی است

یک کارشناس حقوق بشر سازمان ملل در مورد فاجعه انسانی در نوار غزه که در نتیجه کمبود منابع انرژی و نیروی برق به وجود آمده است، هشدار داد.

یک کارشناس حقوق بشر سازمان ملل در مورد فاجعه انسانی در نوار غزه که در نتیجه کمبود منابع انرژی و نیروی برق به وجود آمده است، هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ریچارد فالک گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین در گزارشی اعلام کرد: قطع متناوب برق در نوار غزه سبب شده تا بیش از 1/5 میلیون تن از مردم این منطقه روزانه فقط شش ساعت برق داشته باشند که شرایط اسفناکی را برای آنها به وجود آورده است.

وی در این باره گفت: وضعیت کنونی نوار غزه نزدیک به فاجعه انسانی است.

فالک تشریح کرد: سه هفته پس از تعطیلی تنها نیروگاه برق در غزه به دلیل کمبود سوخت اکنون مردم این منطقه با مشکلات زیربنایی همچون نبود خدمات عمومی، بهداشت و آب مواجهند و سیستم فاضلاب منطقه مختل شده و سیل فاضلاب در خیابان‌ها جاری است.

وی ادامه داد: قطعی برق باعث شده تا بیمارانی که به دیالیز کلیه نیاز دارند، افراد نیازمند به عمل جراحی و تولد نوزادان با خطرات زیادی مواجه باشند و مراکز درمانی نیز به دلیل عدم توانایی برای ارائه کمک‌های پزشکی هشدار داده‌اند که جان افراد به خطر افتاده است.

این گزارشگر سازمان ملل همچنین به بسته شدن مرز رفح از سوی دولت مصر اشاره کرد که باعث شده تا بسیاری از بیماران فلسطینی نتوانند برای درمان و دستیابی به امکانات پزشکی لازم به این کشور سفر کنند.

وی در گزارش خود آورده است: مقامات اسرائیلی اخیرا تمایل بیشتری برای صدور مجوز برای آن دسته از ساکنان غزه نشان داده‌اند که نیازمند فوری درمان و درصدد ورود به اراضی اشغالی هستند، اما هزینه‌های بالای درمان در اسرائیل باعث شده تا این افراد قادر به پرداخت آن نباشند.

این کارشناس گفت: در طول دو هفته گذشته حدود سه هزار فلسطینی ساکن منطقه الزیتون در نوار غزه به دلیل اختلال در سیستم فاضلاب مجبورند برای عبور و مرور از روی این فاضلاب عبور کنند که به ویژه برای کودکان بسیار خطرناک است.

وی همچنین هشدار داد: دیگر تاسیسات زیربنایی این منطقه به زودی با کمبود سوخت مواجه خواهند شد، از این رو ممکن است دیگر مناطق غزه نیز با معضل سیستم فاضلاب روبرو شوند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، از دیگر مشکلات مردم غزه عدم دسترسی به آب آشامیدنی است، حدود 40 درصد از ساکنان غزه هر سه روز یک بار به آب لوله‌کشی دسترسی دارند، از این رو بسیاری از مردم مجبورند آب غیرسالم تهیه و از آن استفاده کنند.

کارشناسان بر این باورند که یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن فاجعه انسانی در غزه کنترل‌های شدید دولت مصر بر تونل‌هایی است که پیش از این مردم این منطقه برای فرار از محاصره نظامی رژیم صهیونیستی از آنها استفاده و لوازم مورد نیاز خود را از طریق این تونل‌ها واقع در مرز جنوبی غزه منتقل می‌کردند.

فالک ابراز تاسف کرد که نباید فراموش کنیم ابتدایی‌ترین دلیل اینکه مردم غزه برای تهیه لوازم مورد نیازشان به این تونل‌ها روی آورده‌اند و اکنون نیز همین مسیرها بسته شده است، محاصره نظامی اسرائیل است.

وی متذکر شد: بر اساس حقوق بین‌الملل اسرائیل مسئول فاجعه انسانی در غزه و حمایت از مردم این منطقه در برابر تهدیداتی است که با آن مواجهند و عدم تلاش و تمایل آنها برای عمل به وظایف‌شان نقض کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha