• دوشنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۲ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 92082716584
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

مدیرکل محیط زیست هرمزگان:

نیروگاه حرارتی بندرعباس مهمترین منشاء آلودگی هوای استان است

مدیرکل محیط زیست هرمزگان گفت: نیروگاه بندرعباس با داشتن چهار دودکش و مصرف سوخت سنگین در حجم بالا در حال حاضر یکی از مهمترین منابع آلاینده هوا در استان به شمار می رود.

مدیرکل محیط زیست هرمزگان گفت: نیروگاه بندرعباس با داشتن چهار دودکش و مصرف سوخت سنگین در حجم بالا در حال حاضر یکی از مهمترین منابع آلاینده هوا در استان به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در بندرعباس، مجید وفادار افزود: یکی از عمده‌ترین دلایل آلودگی هوا ایجاد شده از فعالیت نیروگاه استفاده از سوخت فسیلی مازوت است که با توجه به استهلاک سیستم های کنترل آلودگی ، باعث تولیدی ترکیبات آلاینده بیشتری نسبت به سایر سوخت ها شده است. بعنوان مثال با توجه به به اندازه گیری های انجام شده خروجی دودکش های نیروگاه میزان CO و SO2 چندین برابر استاندارد زیست محیطی می باشد.

وی افزود :مضافاً علاوه بر انتشار گازها دارای فلزات سنگین کادمیوم و نیکل و ... بالایی است که اثرات مخرب کادمیوم و نیکل بر روی انسان که باعث ایجاد حساسیت، کاهش توانایی تولید مثل و تشدید بیماریهای ریوی و نیز آسیب رسانی احتمالی DNAبر روی خواهد داشت.

مدیرکل محیط زیست هرمزگان اضافه کرد: یکی از راه های کاهش این اثرات و کاهش آلاینده های تولید شده استفاده از گاز طبیعی می باشد که با توجه به اعلام شرکت گاز استان ، نیروگاه حرارتی بندرعباس از طریق خط 12 اینچ گورزین از جزیره قشم تامین گاز می شود که مقدار گاز تحویلی این خط دومیلیون متر مکعب در روز است که یک میلیون و 500 هزار متر مکعب در روز آن به نیروگاه بندرعباس اختصاص می یابد و مابقی در اختیار دیگر صنایع و جایگاه های CNG قرار می گیرد اما نیاز روزانه جهت راه اندازی کامل نیروگاه شش میلیون متر مکعب گاز می باشد که در حال حاضر جهت تامین سه چهارم سوخت جایگزینی از مازوت با گوگرد بالا استفاده می شود.

وفادار خاطر نشان کرد :اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان ازمدت ها قبل پیگیری رفع آلودگی نیروگاه بوده است و با پی گیری های مستمر قانونی توانسته است تا حدودی بعضی از معضلات همچون آلودگی ناشی از پساب صنعتی روغن های اسکارل را رفع کند و دیگر موارد در حال پیگیری می باشد .

مدیرکل محیط زیست هرمزگان در خصوص کاهش آلودگی هوا پیگیری آن در سطح استان و حتی در سطح ملی انجام پذیرفته شده است که در نهایت منجر به مصوب نمودن انتقال گاز 30 اینچ از خط لوله صلح بوده است که این موضوع تا کنون تحقق نگردیده است .

وی افزود: با توجه پیگیری قانونی این اداره کل با وجود استراتژیک بودن این نیروگاه در منطقه جنوب کشور امکان تعطیلی واحد نیروگاهی مسیر نیست و باید سوخت نیروگاه برق بندرعباس دراولویت اول استفاده از گاز طبیعی با رعایت استانداردهای زیست محیطی باشد و در شرایط فعلی در ابتدای امر بازسازی و تعمیرات واحد استفاده از تکنولوژی کنترل کننده آلودگی هوا در برنامه نیروگاه قرار گیرد و همچنین سوختهای مایع که دارای حداقل گوگرد می باشد مورد مصرف قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۹:۰۸

آن موقع که برق تقريباً مفت مصرف مي‌کنيد چرا به اين چيزها فکر نمي‌کنيد؟