• جمعه / ۱۷ آبان ۱۳۹۲ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 92081710736
  • خبرنگار : 71078

عدالت جنسیتی از دیدگاه یک جامعه‌شناس

عدالت جنسیتی از دیدگاه یک جامعه‌شناس

یک جامعه‌شناس گفت: اگر بگوییم چون زن‌ها عمدتا در نقش مادر و مردها بیشتر در نقش پدر ظاهر می‌شوند، باید این دو کاملا متفاوت باشند و بهره‌های گوناگون از جامعه ببرند، این مفهوم عدالت جنسیتی نیست؛ بلکه تبعیض جنسیتی است.

یک جامعه‌شناس گفت: اگر بگوییم چون زن‌ها عمدتا در نقش مادر و مردها بیشتر در نقش پدر ظاهر می‌شوند، باید این دو کاملا متفاوت باشند و بهره‌های گوناگون از جامعه ببرند، این مفهوم عدالت جنسیتی نیست؛ بلکه تبعیض جنسیتی است.

دکتر سعید معیدفر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: برخی معتقدند به علت تفاوت در شرایط مختلف جنسی‌، قومی و ... نمی‌توان مبنا را برابری قرار دهیم؛ بلکه باید به عدالت دست یابیم. در این زمینه باید مشخص شود که منظور ما از عدالت چیست؟

وی در ادامه گفت: آیا کسانی که در زمینه عدالت جنسیتی بحث می‌کنند، برای زن نقش‌های متفاوتی نسبت به مردان در نظر می‌گیرند و قصد دارند در همه زمینه‌ها این تفاوت‌ها را اعمال کنند؟ اساسا در برخی موارد ممکن است بین زنان و مردان تفاوت نقش وجود داشته باشد، ولی این تفاوت الزاما نمی‌تواند محدود کننده باشد و موجب محرومیت یک جنس از امتیازات جنس دیگر شود.

معیدفرتاکید کرد: عدالت باید به معنای پذیرش تفاوت‌ها باشد و اگر افراد با تلاش خود توانستند به موقعیت‌های ممتاز دست یابند، جامعه باید همان بهره‌ای را که به فرد دیگری می‌دهد نیز برای او در نظر بگیرد.

این جامعه‌شناس با اشاره به عدالت در حوزه اقتصادی، اظهار کرد: در جامعه ما بر برقراری قسط و عدل تاکید می‌شود، اما آیا واقعا توانسته‌ایم به این هدف در حوزه اقتصاد دست پیدا کنیم و به عدالت اقتصادی برسیم سوالی است که مطرح می‌شود و تا زمانی که بر اساس تصوراتمان و بدون توجه به واقعیت‌های موجود و جدید جامعه، مدیریت کنیم، نباید توقع برقراری عدالت از جمله عدالت جنسیتی در حد مطلوب را داشت.

وی در ادامه گفت: در گذشته به علت آمار بالای مرگ و میر نوزادان، زنان زایمان‌های متعدد می‌کردند و به خانه‌داری و بچه‌داری مشغول بودند؛ اما در حال حاضر زنان یک یا دو بار بچه‌دار می‌شوند. بنابراین نمی‌توان توقع داشت که آنان چون مادر می‌شوند، تنها در این قالب ایفای نقش کنند.

معیدفر تاکید کرد: دختران و زنان در عرصه‌های مختلف جامعه، حقوق خود را مطالبه می‌کنند. به عنوان نمونه تلاش می‌کنند به همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وارد شوند، ولی برخی سعی می‌کنند جلوی حرکت آنها را بگیرند؛ اما مردم با پیگیری مطالباتشان، سیستم را به پاسخگویی وادار می‌کنند و اگر سیستم بتواند به مطالبات آنها پاسخ دهد، می‌توان عدالت جنسیتی را برقرار کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha