• چهارشنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۲ / ۱۷:۰۱
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 92081510160
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون قضایی نیروهای مسلح:

امر به معروف و نهی از منکر، پیشگیری غیرکیفری است

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: آیات و روایات اسلام به پیشگیری غیرکیفری تاکید دارد و امر به معروف و نهی از منکر نوعی پیشگیری غیر کیفری است.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: آیات و روایات اسلام به پیشگیری غیرکیفری تاکید دارد و امر به معروف و نهی از منکر نوعی پیشگیری غیر کیفری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق در بیستمین همایش پیشگیری از وقوع جرم در ستاد فرماندهی انتظامی استان اصفهان، اظهار کرد: بیش از 500 همایش و مجمع برای پیشگیری از وقوع جرم در 16 سال گذشته برگزار شده است که تجربیات فراوانی را به حوزه قضایی نیروهای مسلح وارد کرده است.

وی ادامه داد: ناهنجاری‌هایی از سنخ جرم و جنایت سابقه‌ای طولانی در تاریخ بشریت دارند و از گذشته‌های دور فکر مقابله با جرم وجود داشته، اما بیشتر تحت تاثیر عقاید دینی و رسم و رسومات بوده است.

مصدق با بیان اینکه آیات و روایات به پیشگیری غیرکیفری تاکید دارند و امر به معروف و نهی از منکر نوعی پیشگیری غیرکیفری است، ادامه داد: به جز حوزه دین در گذشته تمام مکاتب مختلف جرم‌شناسی بر پیشگیری کیفری تاکید داشته‌اند، اما دین اسلام به پیشگیری غیرکیفری تاکید دارد و اکنون این مکاتب به پیشگیری غیرکیفری روی آورده‌اند.

وی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های پیشگیری از وقوع جرم این است که در عین سادگی، پیچیده نیز هستند و موضوع پیشگیری از وقوع جرم باید با مخاطب مخصوص خود باشد، همان‌گونه که یک امر به معروف و نهی از منکر نیز با توجه به مخاطب متفاوت است.

مصدق با اشاره به اینکه در تمام کشورها برای جرائمی که مجازات مشخص دارند حداقل‌ها و حداکثرها نیز تعریف شده است، گفت: هدف از اجرای مجازات اصلاح مجرم و جرم در جامعه است و پیچیدگی خاص اینجاست که باید برنامه مجازات متناسب با مخاطب و زیرمجموعه یک ارگان باشد.

وی به دو موضوع مهم خودکشی و خودزنی اشاره کرد و افزود: ما نباید این دو جنایت را از نظر کمی نگاه کنیم بلکه باید کیفی نگاه شود، که این نشان می‌دهد نوع جرم وحشتناک است؛ زیرا یک انسان از بین می‌رود.

معاون قضایی نیروهای مسلح کشور تصریح کرد: در سال‌های 80 و 81 تحقیقات خوبی در زمینه علل قتل و خودزنی در نیروهای مسلح انجام گرفت و اگر امروز دوباره این مباحث مطرح می‌شود برای ارزیابی و بررسی تاثیر راهکارهای در نظر گرفته شده است.

مصدق افزود: در سال 92 نسبت به سال 91 در چهار ماهه اول قتل عمد و قتل غیر عمد در نیروهای مسلح کاهش یافته است، اما در خودزنی رشد منفی نداشته‌ایم که این جای تامل دارد و راهکارها باید بررسی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha